Virágzik a washingtoni lobbi

Kétség sem férhet ahhoz, hogy a magánszektor és a különböző csoportosulások politikai érdekérvényesítésének, azaz a lobbizásnak az Egyesült Államok a hazája. Bár a tevékenység egyidős az amerikai demokráciával, menetét pedig már régóta törvények szabályozzák, az „ágazat” látványos növekedést mutatott a republikánus kormányzás évei alatt.

2005. 06. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Noha a lobbizásnak természetéből fakadóan mindig lesznek nem hivatalos szintjei, ahol az érdekek jogos képviseletét nem vagy csak alig választja el valami a korrupciótól, aligha vitatható, hogy Amerikában a leginkább szabályozott ez a tevékenység. Az érdekérvényesítés legaktívabb központja pedig hol is lenne máshol, mint a washingtoni törvényhozásban, ahol a képviselők és a szenátorok döntései óriási közpénzek sorsát határozzák meg, de kihatnak a magánszektoron belüli folyamatokra is. A nemzetközi média érdeklődésének homlokterében általában a „nagyágyúk”, azaz a védelmi cégek sok milliárd dolláros bevételeit befolyásoló döntések állnak, pedig más szektorokban is óriási összegek felett ítélkeznek végső soron a különböző lobbik befolyása alatt.
A Washington Post minapi cikkében külön iparágnak tekintve elemzi a lobbizás közelmúltbeli fejlődését, amit meglepő számokkal támaszt alá. Eszerint amióta (öt éve) George W. Bush a Fehér Ház ura, a fővárosban tevékenykedő lobbisták száma megduplázódott, és elérte a 34 750-et, míg a szolgáltatásaikért kért összeg átlagban szintén száz százalékkal nőtt. Az építőipar és az egészségügyi szolgáltatások ágazata mellett a recesszióval küszködő Egyesült Államokban csak a lobbizás ment át ilyen látványos fejlődésen a lap szerint, amely szakértőkre hivatkozva azt is közli, hogy a változásnak három fő oka van. Egyrészt a kormányzati szervek bővülése, másrészt az a tény, hogy mind a kormány, mind a törvényhozás republikánus kézben van, harmadrészt a cégek körében egyre inkább terjed az a felismerés, miszerint profikat kell alkalmazniuk, hogy részesedhessenek az országos döntések hasznából. A profik általában a politika világából érkeznek, egy lelépett képviselő, magas rangú volt törvényhozási vagy fehér házi tanácsadó akár 300 ezer dolláros éves fizetést is felmarkolhat egy-egy érdekérvényesítő cégnél. Felmérés is alátámasztja, hogy a magánszektorba visszatérő képviselők felét szippantja fel az ágazat.
Noha a megnövekedett cselekvési kedv hosszú távú növekedés előjele is lehet, egyes – demokratákhoz közel álló – megfigyelők szerint nemcsak a lobbizás nagyságrendje, hanem módszerei is megváltoztak. Míg a clintoni Amerikában a lobbizás nagyrészt reaktív volt, azaz a cégek az őket fenyegető, vagy bevételeiket megkurtító javaslatok elfogadása ellen érvényesítették érdekeiket, addig manapság az erőszakosabb módszerek hódítanak teret. Terjeszkedő üzleti céljaikért a cégek immár a törvényjavaslatok „közvetett, burkolt” kezdeményezésétől sem rettennek vissza.
Akárhogyan is szemlélik egyesek a folyamatot, az mindenesetre tény, hogy a republikánusok kiadásnövelése (amely a jelentős hiány ellenére az idén tovább folytatódik) fokozott vállalkozásösztönzéssel, például adócsökkentéssel párosult, amelyben a lobbik katalizátorként működtek közre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.