Felesleges volt Vári repülése

Vári Gyula szocialista országgyűlési képviselő február 9-én másodmagával indult útnak arra a tesztrepülésre, amelyet a déli határvidék felderítésének vizsgálatára végzett el a kormány megbízásából – tudta meg lapunk. Szakértők szerint a volt pilóta ezzel legfeljebb azt bizonyította, hogy a kisrepülők bizonyos magasságig szabadon közlekedhetnek az országban, ha nem érintik az ellenőrzött légtereket, de nem igazolta egy NATO-lokátor megépítését.

2005. 07. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pinke Sándorral, a budaörsi reptér parancsnokával kelt útnak Vári Gyula február 9-én egy Zlin–142-es típusú kisgéppel a budaörsi repülőtérről Mohácsra, hogy a kormány megbízásából tesztrepülést hajtson végre. Amire a pilóták visszatértek a kétórás repülésről, az egyik szárnyvég súlyosan megsérült a gépükön, amelyen emiatt póttartályt kellett cserélni – értesült lapunk. Budaörsön kezdetben azt feltételezték, hogy az alacsony repülés miatt ütközhettek valaminek, Vári viszont úgy tájékoztatott, hogy egy madár elütése miatt kell javítani a gépét.
Mint ismert, Váriék azért repültek alacsonyan, hogy bizonyítsák, egy bizonyos magasság alatt a a radarok nem tudják kimutatni repülőket a magyar légtérben egy olyan korszerű lokátor megépítése nélkül, mint amilyet a Zengő-csúcsra terveznek.
Molnár Csabától, a HungaroControll kisgépes repülésirányításának vezetőjétől azonban megtudtuk, hogy az olyan kisgépnek, amilyennel Vári is repült, Magyarországon még bejelentési kötelezettsége sincs az ellenőrzött légtereken kívül. A kisrepülőgépek általában 300 méteren, az ellenőrzött magasság alatt repülnek, vagyis semmi különös sincs Vári akciójában. Szaknyelven szólva „földig” csak a határoknál, a repülőterek, a katonai és a kiemelt létesítmények körzetében ellenőrzik a légteret, de ezekre a területekre már kötelező a bejelentés.
Ez azt jelenti, hogy alacsony magasságon, az ellenőrzött légterek kikerülésével Magyarország határain belül bárki bejelentés nélkül szabadon repülhet egy kisgéppel, anélkül, hogy komolyan ellenőriznék a tevékenységét.
Vadászrepülőként és a Magyar Repülőszövetség elnökeként ezt Vári Gyulának is tudnia kellett, ahogyan azt is, hogy gyakorlatilag felesleges volt a tesztrepülése, ha nem repült be a tiltott zónákba.
Paks körzetében ugyanis egy öt kilométer sugarú körben tiltott a berepülés a légtérbe. Molnár Csaba tudomása szerint Vári Kalocsa irányába kerülte Paksot, hogy ne repüljön be a tiltott légtérbe. A részlegvezető azt azonban nem tudta megmondani, hogy ebben az időpontban ezen a repülőútvonalon felfedeztek-e egy alacsonyan közlekedő kisrepülőt, hiszen az adatokat csak hatvan napig kötelesek megőrizni. A Légiközlekedési Igazgatóságon úgy tájékoztatták lapunkat, hogy ebben az időben nem követtek el szabálytalanságot a Váriék által megtett útvonalon.
Szakértők szerint ezért is egyértelmű, hogy a próbarepülés legfeljebb a zengői beruházás melletti kampányfogás lehetett, dacára annak, hogy a radar sem biztosítana megfelelő védettséget az ilyen, nem engedélyköteles repülésekkel szemben.
Mint ismert, nemrég Gyurcsány Ferenc kormányfő jelentette be, hogy a kormány megrendelt egy próbarepülést, amellyel bizonyították, hogy az ország légtere „déli irányból rendkívül nyitott”, és elengedhetetlen az eredetileg a Zengőre tervezett NATO-radar megépítése. Emlékeztetett rá, hogy errefelé található a paksi atomerőmű is. A radarberuházás szükségességéről nyilatkozott a próbarepülést végző Vári Gyula is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.