Médiarepeta

Csontos János
2005. 07. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Most, hogy a kormánypárti ORTT (plusz MDF) hanyatt-homlok meghosszabbította a TV2 és az RTL Klub koncesszióját, ami még le sem járt, mindenki szabadon választhat a kínálkozó lehetőségek között: a médiahatóság pártoktól független emberei (mínusz Szalai Annamária) ennyire ostobák, hogy azt gondolják, a jövő évi választások befolyással vannak egy tisztán szakmai és üzleti kérdésre; vagy van annyi pénz diszkrét svájci bankszámlákon, hogy ekkora ostobaságot gondoljanak. Körülbelül annyi ennek az érvelésnek az értelme, mint annak, hogy a jövő héten haladéktalanul tartsunk időközi választásokat, nehogy a kampány befolyásolja az embereket a döntésben. Aki botorul azt gondolja, hogy a két országos kereskedelmi tévécsatorna dolgában makulátlan döntés született, az forduljon bizalommal bennfentes információért Baló Györgyhöz, a Magyar Televízió egyik jelenlegi vezetőjéhez. Az ő régi tévéjét közösen vásárolták fel a mostani két nyertes tulajdonosi csoportjai, miután a független magyar bíróság kimondta, hogy a Horn-érában született pályáztatás lényegében törvénytelen volt, a végeredményt az akkori (részben mindmáig továbbszolgáló) ORTT-tagok arcátlanul, pirulás nélkül lepacsizták. (Adózzunk e helyen egyperces néma felállással a fenomenális Révész T. Mihály porló emlékének.) A politikai korrupciót gazdasági korrupcióval elsikálni: ez a hamisítatlan magyar jogállami megoldás. Lesz dolga Sólyom Lászlónak jócskán ezzel a bűzlő Augiász-istállóval.
A kormányzati asszisztálással nyélbeütött újabb penetráns médiabotrány láttán (a másik a kétharmados médiatörvényhez feles pótfejezetet illesztő Demokrácia csatorna) azon tűnődtem: a kereskedelmi tévék születésüktől fogva ennyire gátlástalanok, vagy a Magyar Köztársaság népét szerencséltetik ezzel a machiavellista, amorális hozzáállással? Jómagam hajlok az utóbbira. A koncesszióhoszszabbítás hírére előbányásztam egy több mint két hónapos tudósítást a Fejér Megyei Hírlapból, amely egy májusi médiakonferenciáról szólt. A továbbiakban két kiváló – a vitriolos kommentároktól sem tartózkodó – kollegina, Bokros Judit és Szolga Réka tollaival ékeskedem. Bárdos András kereskedelmi arc (aki véletlenül épp akkor üdül a kommunista Varaderóban, amikor a szocialista miniszterelnök) eszerint kijelentette: a magyarok a bulvárműfajokat szeretik, és punktum. A hírben is. Ma már nem érdekes, ami fontos; csak az a fontos, ami érdekes. Sőt, „Bárdos szerint a magyar emberek erkölcsössége csak látszat, ugyanis a mindennapok fontos történéseivel valójában nem foglalkoznak, a bulvárt részesítik előnyben”. Varaderói álom? Lehet, de mit mondana erre a leerkölcstelenezésre a lángszavú Lendvai Ildikó, ha mondjuk Tusnádfürdőn hangzik el?
Később Bárdos kissé belezavarodott: ha a bulvár a király, hogy lehet népszerű a Nagy Könyv? Kereskedelmi ars poeticának azonban szép az „infotainment”-elmélet kritikátlan átvétele: még a híradó is szórakoztasson, ne tájékoztasson. Erre rímelt Szalay Ádám is a TV2 Naplójától: „A tévéműsor ugyanolyan termék, mint a hamburger. El kell adni. Az eladás sikere pedig abban rejlik, hogy miként csomagolod a témát…” Sőt: „Az újságírónak a hasznos és fontos jelzőket ki kell törölnie a szótárából, hiszen munkája során cirkuszi szórakoztatóvá válik.” Mit is lehetne erre mondani? Éljen soká Kovács György, a koncesszióhosszabbító ORTT hamburgerkedvelő elnöke!
Kiben is reménykedhetne ezek után a csökött tájékoztatáshívő, mint a közszolgálat emberében? Friderikusz, aki az amerikai médiáról beszélt volna, nem ment el a konferenciára. (Talán eszébe jutott az elnökséghez hiányzó angol nyelvvizsga.) Simon Andrást, az MTV alelnökét pedig a kolleginák úgy vezették fel, hogy „még az egykori Repeta című műsorból is emlékezhetünk rá”. A médiarepeta nem is késett. „Szerinte ma a legkelendőbb termékek azok, amelyek sok nézőt vonzanak: ilyenek az eladható képekkel (sic!) készülő hírműsorok mellett a valóságshow-k.” Azonkívül „Amerikában az átlagfogyasztó ma már úgy nézi a híreket, hogy csak arra kíváncsi: lesz-e vajon világvége, vagy sem? Ha nem, akkor minden mehet tovább békében, jöhetnek a sporthírek vagy az időjárás-jelentés.”
Ám a világvége előtt még ki kell söpörni ezt a bagázst.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.