A diákon nem szabad spórolni

Klinghammer István, az ELTE rektora, a Magyar Rektori Konferencia elnöke méltányosságot gyakorolna a kiválóan teljesítő, esélyegyenlőtlenség miatt fel nem vett diákkal kapcsolatban. Botrányosan debütált a kétszintű érettségi, amit nyomban követett a felvételi eljárást övező felháborodás. Szülők és diákok tiltakoztak a szerintük igazságtalan pontszámítás ellen, ami végül minden erőfeszítés dacára érvényben maradt. Július végén aztán kiderült, hogy példátlanul magasak lettek az idei ponthatárok: volt olyan szak, ahol ötven ponttal kellett több a bejutáshoz, mint tavaly.

2005. 08. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Túl vagyunk az új rendszerű felvételi eljáráson. Az idén a kétszintű érettségi váltotta ki a felvételit. Mik a tapasztalatok?
– Tulajdonképpen nem volt felvételi vizsga. Számunkra igen szokatlan volt, hogy sem szóbeli, sem írásbeli vizsgát nem rendeztünk. A leendő elsőéves hallgatóinkkal még csak nem is találkoztunk. Az ugyan szerencsés, hogy az érettségi nem csupán lezár egy életszakaszt, hanem belépőjegyként is szolgál a továbbtanuláshoz, de az már nem mindegy, hogy hová lép tovább a fiatal. Az egyetemek esetében én igenis fenntartanám, hogy az intézmények választhassanak a diákok közül.
– Ön szerint az lenne a jó, ha a felvételizők az emelt szintű érettségi után szóbeli vizsgát tennének az egyetemeken?
– Sokféle megoldás létezik. Angliában például az elit egyetemek még tavasszal küldenek egy-egy témát, feladatot a jelentkezőnek. A diák kidolgozza azt, és visszaküldi, mire az iskola behívja a tanulót egy interjúra. A beszélgetés során felmérik, hogy a fiatal alkalmas-e a pályára.
– Ezek szerint a jelenlegi rendszerben bekerülhettek az egyetemekre olyan hallgatók is, akik alkalmatlanok az adott pályára?
– Teljesen alkalmatlan nem kerül be, de olyan bekerülhet, aki számára lenne megfelelőbb iskola is. Tartok tőle, hogy ennek következményeként lesznek frusztrált emberek, akik rá fognak döbbenni, hogy míg odahaza a középiskolában kiváló volt a bizonyítványuk, itt vékonyka a tudásuk. Ugyanakkor a fel nem vettek között lehetnek olyanok, akik esetleg alkalmasabbak lettek volna.
– A Magyar Rektori Konferencia a napokban tárgyal a kétszintű érettségi és az idei felvételi rendszer tapasztalatairól és a rendszer hiányosságainak lehetséges orvoslásáról. Úgy tudom, ön azt javasolja az intézményvezetőknek, hogy valamennyi szakon legyen alapkövetelmény az emelt szintű matúra. Az oktatási tárca azonban leszögezte, hogy legkorábban 2007-ben tudnák alkalmazni az önök által javasolt módosításokat, mivel a jövő évi matúrára már kiírták a feltételeket.
– Igen, jövőre ugyanígy zajlik majd a felvételi. A célom az, hogy a rektori konferencia olyan ajánlásokat tegyen, amelyek orientálják az érettségizőket, a tanárokat. Ha lehet valamin javítani, nem kell két évet várni. Én mint az ELTE rektora már az idén is nagyon sok szakra javasoltam emelt szintű érettségit. Úgy érzem, sokan joggal ostorozzák a felsőoktatást, hogy nem tette kötelezővé az emelt szintű vizsgálat, hiszen ez egyértelművé tette volna a helyzetet. Valószínűleg a szakemberek egy része attól tartott, hogy ez visszavetné a jelentkezéseket. Az ELTE-n azért nem írtuk elő az emelt szintű matúrát, hogy ne vádolhassanak minket azzal, hogy csak az elit gimnáziumok diákjaiból akarunk válogatni.
– Úgy tűnik azonban, hogy az idei felvételi eljárás nem ezt az álláspontot igazolta. Nem gondolja, hogy mégis meg kellett volna követelni az emelt szintű érettségit, ahogy az – még a Fidesz-kormány idején – az eredeti tervekben szerepelt?
– De igen. Az idei felvételi után mindenkinek meg kell fontolnia a tanulságokat. Rendezni kell a nyelvvizsgák értékét, ugyanakkor meg kell teremteni annak lehetőségét, hogy hozzájussanak a fiatalok az ehhez szükséges tudáshoz. Én csak akkor honorálnám a nyelvvizsgát többletponttal, ha az az érettségi eredményéhez tesz hozzá. Azok esetében azonban, akik maximum pontszámra érettségiztek, nem adnék pluszpontot érte. Így nem jelentene előnyt a nyelvvizsga azokkal szemben, akiknek nem volt módjuk erre. Az igazi megoldás persze az lesz, ha majd a középiskolás érettségivel egy nyugati nyelv tudása is jár, mint például Finnországban, Hollandiában, Dániában.
– Az idei felvételi egyik legszembetűnőbb vonása a ponthatárok jelentős emelkedése volt. Jó néhány szakon 30-40 ponttal nőtt a ponthatár a tavalyi adatokhoz képest, pedig az elérhető maximum csak 13 ponttal növekedett. Mi lehet ennek az oka?
– Nekem úgy tűnik, a gimnáziumi érettségi nem húzta szét a mezőnyt, hiszen soha ennyi jeles, kitűnő érettségiző nem volt, mint az idén. Igazából a nyelvvizsga döntött, hiszen azért hét, illetve tíz pont járt, míg a korábbi években csak 2-3 ponttal honorálták az egyetemek a bizonyítványt.
– Az Oktatási Minisztérium az érettségi és a felvételi eljárás után számos változást jelentett be. Jövőre emelik a felsőoktatási bekerülési küszöböt, és kevesebb pont jár a nyelvvizsgáért. A tárca módosításairól mi a véleménye?
– Én is csak az újságban olvastam erről. Azzal egyetértek, hogy emeljék a küszöböt, hiszen ha gimnáziumi érettségivel 120 pontot lehet szerezni, akkor a 72 pontos felsőoktatási belépő nagyon kevés. Aki középiskolában nem mutatta meg az oroszlánkörmeit, az nem biztos, hogy a felsőoktatásban fog kibontakozni. Az is fontos, hogy a nyelvvizsgáért kapható pontszám ne mutasson túl az emelt szintű érettségiért járó pluszpontokon. Az az egészséges, ha a jó érettségivel is sok pontot lehet szerezni.
– A ponthatárok meghúzása előtt több szülői szervezet is tiltakozott a pontszámítási szabályok ellen, mert szerintük az előnybe hozta a korábban érettségizőket az idén maturálókkal szemben. Az Alkotmánybíróság alkotmányellenes mulasztást állapított meg az ügyben, de nem helyezte hatályon kívül a jogszabályt. Ön szerint valóban sérült az esélyegyenlőség?
– Az a gond, hogy pártpolitikai ügy lett a diákok problémájából. Nekem úgy tűnik, mintha a politikusok nyilatkoznának ebben a témában többet, és a gyerekek háttérbe szorulnának. Az ELTE-re felvett diákok 30 százaléka korábban érettségizett, a 70 százalékuk az idén maturált. Az igaz, hogy ez csak összesített adat, az egyes szakokon mások az arányok. Nem általánosságban kell vizsgálni a dolgot, az egyedi eseteket kell figyelembe venni.
– Az oktatási minisztert egy kormányrendelet feljogosítja, hogy a keretszámokat átcsoportosítsa egyik szakról a másikra, ha esélyegyenlőtlenséget tapasztal, de Magyar Bálint nem kíván élni ezzel a lehetőséggel. Ön szerint szükség lenne erre?
– Ha én lennék az oktatási miniszter, élnék ezzel a jogommal, és a méltányosság alapján mérlegelnék. Meggyőződésem, hogy a probléma nem ezreket, csupán néhány száz embert érintett, tehát orvosolható lenne a hiba. Ha például valaki 134 pont felett teljesített, az azt jelenti, hogy az érettségivel nem lehetett többet összehozni, tehát hibátlanul dolgozott. Ha 1-1 pont híján mégis lecsúszott az egyetemről, és ez nem az ő hibája, akkor méltányosságot gyakorolnék. Van olyan diák, aki például azért nem tett emelt szintű érettségit, mert két tannyelvű gimnáziumban érettségizett, és az a tárgy nem volt meghirdetve. 137 ponttal nem vették fel, 138 pont kellett volna. De hát nem én vagyok a miniszter…
– A ponthatárok meghúzása után három jogi kar azért tiltakozott, mert az oktatási tárca olyan magasan húzta meg a limitet, hogy nem tudták feltölteni az előre meghirdetett keretszámokat. A megspórolt helyek nem veszélyeztetik az amúgy is súlyos anyagi gondokkal küszködő egyetemek működését?
– Az egyetemek nemzetstratégiai célja az, hogy a jövő értelmiségét képezzék. Alapvető érdek, hogy minél több értelmiségi legyen, mert attól gazdagodik az ország. Busásan megtermelik majd a diplomások, amit most ráköltenek a tanulmányokra. Ha egy egyetem felkészül bizonyos számú hallgató képzésére, ám a meghirdetett létszámnak csak a harmadát töltik fel, akkor az infrastruktúra kihasználatlanul marad, és az iskola szélnek ereszteni az oktatókat. Persze egy oktató tud száz embernek és hetvennek is előadást tartani, de a pedagógus bére, a fűtés, a világítás költsége ugyannyi marad. Tény, hogy az egyetemeknek is oda kell figyelniük a gazdálkodásra, de az az oktatási tárca felelőssége, hogy eldöntse, melyik intézménytípustól mit vár, és a rá bízott feladatot megfelelően finanszírozza.
– Az állam úgynevezett normatív finanszírozást alkalmaz, vagyis az egyes hallgatók után félévente fejpénzt fizet. Tavasszal több tanszék is kérte a támogatások felemelését, mert szerintük képtelenség kijönni ebből a pénzből. Tényleg túl alacsonyak a normatívák?
– Az informatikus normatíva például körülbelül egyhatoda a Belgiumban alkalmazott támogatásnak. Tudom, hogy más az országok teherbíró képessége, de ha azonos színvonalú képzést akarunk nyújtani, akkor arra rá kell áldozni a pénzt. Ha ezen spórolunk, akkor azt az oktatás minősége sínyli meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.