Csomagtartóban is elfér a magyar radar

A zengői radarral kapcsolatos viták és kommunikációs háború közepette eddig elkerülte a magyar közvélemény figyelmét, hogy a légtérellenőrzés technológiájának fejlesztésével idehaza is foglalkoznak szakmai csoportok. Ha munkájuk nem szolgál is a tervezett háromdimenziós radarok alternatívájaként, az biztos, hogy alternatív megközelítésük segíthet a földközelben repülő célok felderítésének megoldásában. Bay Zoltán késői utódai azonban egyelőre szerény körülmények között kénytelenek dolgozni.

2005. 08. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bármennyire ragaszkodott is eddig a kormány a zengői radarhelyszínhez, egyre inkább biztosra vehető, hogy végül mégsem bólint rá a munkálatok megkezdésére. A légtér biztonságának törvényben és nemzetközi szerződésekben előírt rádiólokációs biztosítása érdekében épp ezért az alternatív megoldások kutatása felé kell fordulni – így összegezhetőek azok a gondolatok, amelyek egyre inkább gyökeret vernek a hazai radaros szakma tevékenységében az elmúlt hónapok huzavonáit követően. A NATO – és kisebb részben a magyar adófizetők – által már kifizetett „zengői radar” elhelyezése így vagy a közeli Hármas-hegyre vagy (nagyobb valószínűséggel) a mórágyi dombokra történik majd, ám a szakmailag kevésbé optimális helyszínből fakadó hiányosságok kiküszöbölésének igénye (az úgynevezett réskitöltés) pozitív „mellékhatásként” lendületet adhat a hazai radarfejlesztésnek is.
Mert hogy létezik ilyen. Bár az utóbbi időben a radar és a lokátor szó a Zengő ügye miatt a hazai közbeszéd részévé vált, az illetékes döntéshozók mégsem ragadták meg a lehetőséget, hogy elbüszkélkedjenek a területen immár évek óta zajló kutatás-fejlesztéssel. Ennek megfelelően kevesen is tudják, hogy Budapest kilencedik kerületében működik egy olyan, manapság divatos kifejezéssel élve spin-off vállalkozás, amely alternatív radarfejlesztéseket végez, és a csekély öszszegű, néhány milliós ráfordítás ellenére biztató eredményeket mutatott fel. A Sagax Kft. műszaki fejlesztési pályázatok révén, valamint a Honvédelmi Minisztérium (HM) immár nyolc évtizede működő Technológiai Hivatalának (Haditechnikai Intézet) anyagi eszközeivel kezdett munkához még 2003-ban – mondja Eged Bertalan ügyvezető igazgató, aki nem mellesleg a Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem széles sávú hírközlés tanszékének adjunktusa. Munkájuk egyetemi alapkutatásokra, valamint a cégnek az úgynevezett szoftveres rádiók fejlesztése és gyártása során szerzett tapasztalataira épül, és olyan berendezés létrehozását célozza, amely könnyedén deríti fel a kis magasságban repülő célokat. A múlt év végére már át is adtak egy autó csomagtartójában is elférő működőképes modellt, amely egy régi szovjet P–18-as lokátor antennáját használja fel. Ráth Tamás, a Technológiai Hivatal főigazgatója, amikor januárban radartechnikai napra invitálta a HM és a honvédség vezetőségét, úgy fogalmazott, hogy a „jelenlevők megismerkedhetnek az 1945-ös évet követő első komplex magyar radarfejlesztés modell szintű eredményeivel”. Kár, hogy a folyamatban lévő radarvita ellenére magas rangú döntéshozók nem tisztelték meg jelenlétükkel a rendezvényt.
De mit is tud – vagy a további fejlesztések után: tudhat – majd ez a magyar radar? Az alkalmazott kifinomult technológiák révén nagy biztonsággal, jelentős távolságról észlel kis méretű, alacsonyan repülő célokat. Erre a jelenleg alkalmazott radarok csak jelentős korlátozásokkal képesek – állítja az adjunktus-ügyvezető, aki szerint a siker egy része az alkalmazott méteres hullámhossztartománynak köszönhető. Ugyanolyan méretű célok a VHF-sávú radarral „nézve” nagyobb visszaverő felületet mutatnak, mint magas frekvenciájú, több gigahertzen üzemelő társaik – magyarázza Eged Bertalan. A sikerhez persze szerencse is kell: míg a volt Varsói Szerződésben mindenki alkalmazott ilyen tartományban üzemelő lokátort, a rendszerváltás után szinte mindenhol visszavonták a frekvenciaengedélyeket, csak Magyarországon nem, és ez megnyitotta az utat a jelenleg is folyó fejlesztésekhez. A korszerű jelfeldolgozásnak hála, a magyar radar kisméretű, és rendkívül alacsony az energiafelhasználása, az pedig külön előny, hogy egy fontos és érzékeny katonai képesség fejlesztését hazai környezetben, hazai munkaerővel lehet megvalósítani. Az elképzelés szerint a berendezést gyorsan mobilizálható réskitöltő lokátorként lehetne használni, azaz minimális infrastrukturális igény mellett olyan helyekre lehetne telepíteni, ahová a „zengői típusú” gerincradarok nem látnak, saját korlátaik és a domborzat sajátosságai miatt.
A kísérletre felfigyelt a NATO kutatás-fejlesztési szervezete (RTO) is, amelyet még a hidegháború idején nem más, mint Kármán Tódor magyar tudós alapított. A katonai szövetségben is kutatják a jövő komplex légtérellenőrzésének módozatait, és a VHF radar tulajdonságait az új fenyegetések tükrében különös jelentőségűnek tartják, olyannyira, hogy az ősszel tesztelésre hívták a „feltuningolt” magyar berendezést Olaszországba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.