Életvonal

Hat és fél napot megy a transzszibériai expressz, míg Moszkvából Vlagyivosztokba ér – ez a világ egyik leghíresebb vonata. A 9288 kilométer hosszú pálya megépítése tengernyi pénzbe és még több áldozatba került. Az érintett régiókban a lakosság döntő többsége a vasút közvetlen közelében él.

2005. 08. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szép a vlagyivosztoki pályaudvar, nagy várótermének mennyezeti freskóján pedig a moszkvai pályaudvar is látható, a két város többi neves épülete mellett. A falon az épület alapkövének pontos másolatát is kiállították: III. Sándor cár fia, Miklós herceg tette le 1891-ben.
A korhűen felújított épületben modern a technika is. Az utasokat plazmatévén tájékoztatják a menetrendről, és még azt is megszemlélhetjük az érintőképernyős információs monitorokon, hogy az általunk kiválasztott vonaton hány hely van még a hálókocsik alsó ágyain.
Alekszandr Artamonov, a vasúttársaság vlagyivosztoki irodájának sajtószóvivője szerint mindez természetes a huszonegyedik században, egyébként informatikai rendszerüket négy éve modernizálták egységesen az egész vonalon.
A helyiek különben nagyon fontosnak tartják hangsúlyozni, hogy a transzszibériai vonal nem itt végződik, hanem éppen fordítva: itt kezdődik. Logikus érvet is felhoznak az állítás mellett: a nap is itt kel, sugarait csak hét óra múlva látják meg Moszkvában.
A peronok mellett egy régi gőzmozdony van kiállítva. A masinát 1941-ben rakták össze Arizonában: háborús segélyként kapta Oroszország Amerikától. Fontos szerepe volt a keleti front ellátásában, ezért került ide. Tábla állít emléket a tengermelléki vasutasok emberfeletti munkájának, amellyel a második világháború idején a harcoló csapatokat támogatták. A vasútvonal különben 1901-ben készült el teljes egészében, és azóta a környék legnagyobb munkaadója, ide bekerülni egy fiatal számára nagyobb sikernek számít, mint ha felvennék az egyetemre. A vonal a szó minden értelmében az életet jelenti: a több mint félmillió négyzet-kilométeres Bajkálon túli tartományban az egymillió-kétszázezres lakosság kilencven százaléka a vasútvonal közvetlen közelében él. Olyanok is akadnak, akik szó szerint a vágányokon élnek, hiszen a vasúttársaság vakvágányra tolt hálókocsikat biztosít lakástalan alkalmazottainak. Nekik lakcím helyett egy vagonszám van a személyi igazolványukban, és ha áthelyezik őket egy másik állomásra, akkor egy tehervonat végére kötik a „házukat”, és átvontatják.
Ezen a szakaszon évről évre nő a forgalom, újabban évente három speciális vonatot is fogadnak. Az egykor kommunista vezetőket szállító nosztalgiaszerelvényen most gazdag külföldiek utaznak. Olyan kocsi is van, amelyen két ember utazik, igaz, minden elképzelhető kényelmi szolgáltatással a fürdőszobától a szaunáig. Van külön konferencia- és dohányzó-szalonkocsi is itt, két étterem és külön generátor a csúcstechnikájú elektromos berendezéseknek. A vonaton hatvan ember fér el, és minden jelentősebb városban megáll, hogy az utasok megnézzék a hely nevezetességeit. Erre a szerelvényre általában csak egy irányba váltanak jegyet, a kéthetes út végállomásáról hazarepül az utas.
A naponta induló átlagos járatra négyféle jegy váltható, de még a teljes ellátással járó első osztályú tikett is alig kétharmadába kerül a Vlagyivosztok–Moszkva repülőjegynek. A TU–134-es különben kilenc óra alatt teszi meg a távot, de nem jelent konkurenciát a vasútnak. Az oroszok szeretnek vonatozni, és a családi nyaralás során külön programként kezelik a hálókocsikban eltöltendő napokat. Az út bárhol megszakítható, és ezt sokan meg is teszik, meglátogatva a vonal mentén lakó rokonokat, megnézve a városok nevezetességeit.
A jól kitalált rendszer ellenére a külföldinek nem árt figyelni. Ennek igazolásául következzen két rövid történet. Vlagyivosztokban egy nappal az indulás előtt megvásároltuk a július 31-re szóló birobidzsani jegyet. Idejében megérkeztünk az állomásra, amikor a kocsikísérő figyelmeztetett, hogy a jegyünk kitűnő, csak kissé korán jöttünk, ugyanis augusztus 31-ig még van egy hónap. Lóhalálában próbáltuk átíratni, de mivel már nem volt hely, kénytelenek voltunk a jóval drágább első osztályon utazni. Nem csoda, hogy a példából okulva ezután azt is ellenőrizzük, hogy az idei évre szól-e a jegy. A másik érdekes helyzet a Csita–Irkutszk szakaszon adódott, ahol a városból induló szerelvényre a szakadó esőben úgy engedték fel az embereket, hogy a két kocsikísérő a peronon akkurátusan ellenőrizte a jegyeket. Jómagam „elázik az apparát” kiáltással felcsörtettem ugyan a szerelvényre, de társaim útlevelét alaposan megvizsgálták, gondosan ügyelve, hogy minden lapra jusson esőcsepp. A peronon kisgyermekes szülők is csendben várakoztak, és senkinek sem jutott eszébe felháborodni, holott a hálókocsikban is lett volna mód és idő ellenőrizni a jegyeket. Az utazásokat tovább bonyolítja, hogy nagyon kell figyelni az időzónákra: az ember elindul egyfajta időben, megérkezik egy másikban, miközben a menetrendet egységesen a moszkvai idő szerint írják. Kitűnő fejszámoló legyen, aki ilyen körülmények között is pontosan tudja, hogy hány óra van Magyarországon.
Négy szakaszban ötezer-hétszáz kilométert utaztunk a vonalon, ami óriási élmény volt. A vonaton úgy zajlik az élet, mint másutt a hétköznapokban: kisközösségek alakulnak, barátságok kötődnek és halnak el, a másik kocsiból jött utast pedig ugyanúgy gyanakodva méregetik, mint a messziről jött idegent egy kisváros főutcáján. A vasúttársaság szóvivője nem emlékezett halálesetre, de például szülés tavaly nyáron is volt az egyik szerelvényen. A kismamának egy katonaorvos utastárs segített, majd mentőhelikopter várta a legközelebbi állomáson. A vonat személyzetét különben kiképezték az elsősegélynyújtásra is.
Várakozásunkkal ellentétben az út nem volt unalmas, az ablak előtt elsuhanó táj gyönyörű. A meglehetősen tiszta szerelvényt naponta kétszer takarítják, ha pedig megállunk valahol, a kocsikalauz addig nem engedi le- és felszállni az utasokat, amíg a kapaszkodókat egy nedves ronggyal le nem törölte. Természetesen van mosdó és toalett, benne kétszázhúsz voltos konnektor a borotvának. Felszálláskor (pluszpénzért) mindenki törülközőt és tiszta ágyneműt kap, és a kocsi végében éjjel-nappal ott gőzölög a forró víz egy hatalmas szamovárban. Az á la carte étteremben nagyon jó ételeket főznek nem túl drágán (egy sör vagy leves két–háromszáz forint, a második fogás pedig hétszáz), és akinek szerencséje van, megnézheti DVD-ről a Hotel Californiát az Eagles együttestől. Édességet, kávét és üdítőt a kocsikalauz is árul, és akkor még nem beszéltünk a mozgóárusokról, akik félóránként végigjárják a szerelvényt, és majd mindent árulnak az újságtól a füstölt halon át a cigarettáig. A harmadosztályt mi nem próbáltuk ki, de ezt egy cseppet sem bánjuk, itt ugyanis egy légtérben alszik ötvenhat ember, és ennek a nagy melegben néha következménye van.
A megállók külön eseményt jelentenek a vonat utasai és a helyiek életében egyaránt. Négy–öt óránként ugyanis megáll a szerelvény tizenöt–húsz percre – ezalatt töltik fel a mosdókat vízzel, viszik le a szemetet, műszak végén cserélik a személyzetet. Ilyenkor boldogan tódul le a kocsikról néhány száz ember, hogy az érkezésükre kitelepült árusoktól vásároljon. Fantasztikus a látvány, ahogy a semmi közepén bábuskák pirogot és pelmenyit árulnak babakocsiból, mellettük gyerekek próbálnak pár rubelt csinálni a frissen szedett áfonyából vagy eperből. Az utasok egy része bőszen vásárol, a férfiak hideg (és olcsó) sörre vadásznak, a fiatalok pedig mobiltelefonjaikat nyomogatják, jól tudva, hogy indulás után két perccel már nem lesz térerő.
Tizenöt perc alatt mindennek le kell zajlania, a vonat még el sem indul, és hazaindulnak a bábuskák, egymás után húzva szekereiket a végtelen tajga felé. Nekik napi kétszer tizenöt percből áll az élet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.