Kint és bent

Szabó A. Ferenc
2005. 09. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az évezred első, 2001-ben tartott népszámlálása szerint hazánkban 189 984 roma nemzetiségű és 48 438 roma anyanyelvű lakos élt. Ezek a roma népesség statisztikai adatai, amelyek demokratikus körülmények közötti önbevalláson alapulnak; azonban eltérnek a romák szociológiai vizsgálatok segítségével megállapított létszámától, annál jóval kisebb értéket mutatnak. Egy 2000-ben közölt felmérés szerint a cigány lakosság megközelítőleg 600 ezer fős volt. Ha ezzel az adattal összevetjük a népszámlálás eredményét, kiderül, hogy a szociológusok által romának minősítettek csupán 32 százaléka vallotta magát romának, és mindössze 12,2 százalékuk beszélte valamelyik cigány nyelvet.
Nehezíti a létszám megállapítását, hogy a legutóbbi cenzuson hazánkban 570 ezren nem nyilatkoztak nemzeti hovatartozásukról. Kétségtelen, hogy számos roma lehetett közöttük, hiszen ennek a népességnek a statisztikai felmérésen (számláláson és nyilatkozaton) alapuló létszáma és a szociológiai (tudományos) becslésen alapuló létszáma jelentősen eltér egymástól. Ez – többek között – jelentős nemzeti-etnikai bizonytalanságot tükröz a cigányság körében.
Ne higgyük azonban, hogy csak az ő esetükben van így, hiszen hasonló eltérések más hazai kisebbségeknél is tapasztalhatók. A legutóbbi népszámláláson a magukat német nemzetiségűnek vallók száma is kétszerese volt a német anyanyelvűeknek. Ha nem is hasonló mértékű, de jelentős eltérések vannak az egész Kárpát-medencében a nyelvi és a nemzetiségi bevallások között. Amíg azonban Magyarországon minden kisebbség esetében a nemzetiségüket megvallók vannak többen, addig a szomszédos országokban, például a magyarok esetében is az anyanyelvüket vállalók száma magasabb, Szlovákiában körülbelül 10 százalékkal. Az utóbbi tényeket azért jegyeztük meg, hogy rávilágíthassunk a nemzeti-kisebbségi kérdés terén különösen kedvező magyarországi politikai légkörre. Ez valószínűsíti, hogy a kisebbségi lét vállalása ma hazánkban nem jár nagy társadalmi-politikai kockázattal. Természetesen számtalan más motívum is befolyásolhatja a nemzeti-etnikai identitáshoz való viszonyt, ezek között egyáltalán nem elhanyagolhatók a gazdasági, a kulturális, a szociológiai és a lélektani tényezők. Más kérdés, hogy ezek milyen mértékben befolyásolják egy-egy kisebbség konkrét helyzetét, közérzetét. Nem lehet vitás, hogy a romák esetében kedvezőtlen kiindulópontot jelent a saját identitás ápolása és megvallása terén, hogy kevésbé rendelkeznek a többi nemzeti-etnikai kisebbséghez hasonló adottságokkal: összefüggő vagy legalábbis megragadható településterület, közös, a vizsgált populációhoz tartozó többség által beszélt nyelv, számon tartható, fenntartható történelmi hagyomány stb. Az utóbbiak hiánya miatt lehet, hogy helyesebb is lenne a cigányság esetében nem nemzetiségről, hanem etnikumról beszélni. Ekkor viszont joggal merül fel a három egymástól jól megkülönböztethető népcsoport (romungro, oláh cigány, beás) egymáshoz való viszonyának kérdése.
Nem egyszerűsíthetjük le a romakérdést szociális kérdésre, hiszen a lakosság legrosszabb anyagi helyzetben lévő részének csupán harmada roma. Ezt igazolják egyes statisztikai felmérések is, amelyek azt mutatják, hogy a cigány származásúaknak mintegy negyedrésze teljes mértékben integrálódott a többségi lakosságba, attól csak nehezen – demokratikus viszonyok között csak erősen vitatható eszközökkel – különböztethető meg. (Gondoljuk meg, milyen viszszatetszést keltene, ha például a zsidóság létszámát úgy kísérelnék megismerni a szociológusok, hogy kifaggatják a vizsgált terület lakosait: kit minősítenek zsidónak.) Következetes demokratikus felfogás szerint az identitás kérdésében a döntő szót a szuverén állampolgár maga mondja ki. Ezért releváns a parlament 2005. évi döntése arról, hogy a kisebbségi önkormányzati választásokon a jövőben csak az vehet részt, aki regisztráltatja magát a vonatkozó kisebbség tagjaként.
Ettől még a vizsgált kisebbség negatív diszkriminációnak lehet kitéve, s ezt igazolják a magyarországi vizsgálatok mellett a hétköznapi tapasztalatok. Ennek mértéke, valódisága azonban nehezen számszerűsíthető, bár kifinomult módszerek ezen a téren is vannak. Nehéz különbséget tenni a valóság és azok között a vélekedések között, amelyek nyers érdekérvényesítés vagy politikai motiváció következtében magyaráznak negatív előjellel olyan dolgokat, amelyek nem azok.
Ezért kell foglalkoznunk a roma népesség nagyságrendje meghatározásának harmadik lehetséges módjával, a politikai aspektusból cigánynak tekinthetők számának összesítésével. A roma érdekvédelmi, kulturális és önkormányzati szervezetek gyakran hivatkoznak arra, hogy 800 ezer vagy akár egymillió roma érdekét képviselik. Paradox módon hasonló eredményre jutnak, mint azok a politikai irányzatok, amelyek az ország „elcigányosodásáról” beszélnek, a roma népesség mértéktelen szaporodását vizionálják, s olyan becsléseket tesznek közzé, hogy egy-két nemzedék múltán akár a lakosság harmadát-negyedét is kiteheti a cigányság. Sokszor nem is rossz szándékú megközelítésről van szó, hanem a cigányság definíciójának pontatlan, legtöbbször laza, kiterjesztő értelmezéséről.
Láthatjuk tehát, hogy a romák lélekszámának meghatározása legalább három oldalról vizsgálható, s egyik sem tekinthető teljesen korrektnek. A statisztikai felvétel valódiságának ellentmondanak a nyilvánvaló empirikus tények, a cigányság tagadhatatlanul létező hátrányos megkülönböztetése, a vizsgált népesség viszonyának tisztázatlansága saját, összetett identitásához. A szociológiai felvételek azonban nem számolnak következetesen a vizsgáltak önbesorolásával, amit nemcsak a negatív diszkrimináció befolyásolhat, hanem az asszimiláció vagy az integráció olyan elért foka is, amely után már identitásváltásról beszélhetünk. Márpedig az utóbbi nemcsak társadalmi-politikai kényszerhelyzetben következik be, hanem természetes társadalomfejlődés eredményeképpen is, spontán, önkéntes módon. A romákon kívül a többi kisebbségre is jellemző a többségi lakossághoz való asszimilálódás, közeledés az együttélés és a hasonló társadalmi körülmények hatására. Csak a számottevő kulturális távolság vagy a demográfiai viselkedés tartós különbözősége változtathatja meg vagy konzerválhatja a kisebbség és a többség közötti számarányokat viszonylag rövid történelmi periódus alatt. Ezek hiánya esetén törvényszerű, hogy a többség olvasztóereje érvényesül.
Annak ellenére, hogy a jelzett területeken jelentős eltérés tapasztalható a magyarországi többségi lakosság és a romák között, egyik tendencia sem érvényesül tisztán. A romák tradícióőrzése mellett is vannak jelei a magyarsághoz való kulturális közeledésnek, s a demográfiai különbözőségek tompulása vagy legalábbis csökkenése is tapasztalható. A cigány születések aránya ma még jóval magasabb az átlagnál, de tendenciája fokozatosan követi a többségét. Szó sincs tömegesen 8–10 gyermekes roma családokról. Ha a magyarság átlagos gyermekszáma egy–kettő, a cigányságé sem magasabb három–négynél. Ami persze óriási eltérés, de ezt – nincsen rá jobb szó – részben ellensúlyozza a cigányok jóval alacsonyabb várható élettartama s asszimilációs vesztesége. Köztudott, hogy bár továbbra is falvakban él a cigányság többsége, az elmúlt évtizedben is nőtt körükben a városi lakosság aránya, s ma már az ország olyan régióiban, főleg városi-ipari jellegű településein tűnnek fel, ahol jelenlétük korábban nem volt jellemző (Észak- és Nyugat-Dunántúlon).
A cigányság létszáma abszolút és relatív szempontból is növekvő, de nem olyan mértékben, ahogyan ezt a két szélső póluson, az előítéletes oldalon és az érdekérvényesítést túlzó demográfiai érvekkel is alátámasztani szándékozó roma politikai és érdekvédelmi szervezetek hirdetik. A cigány kisebbség körében – a természetesen létező specifikumokkal együtt is – lényegében olyan társadalmi folyamatok mennek végbe, mint általában a kisebbségek körében. Ez a kisebbség sem vonhatja ki magát a társadalmi modernizáció teremtette hatások alól, mert urbanizálódik, a gondok ellenére lassan kitermeli vezető, intellektuális erőit, akarva-akaratlanul hasonul a többségi lakossághoz, s ezt demográfiai helyzetének alakulása is bizonyítani fogja. A romák társadalmi megkésettsége mindazonáltal tény, de nem minden szempontból negatív, a demográfiai kérdések oldaláról nézve sem. Kétségtelen, hogy a cigány népességi bázis növekedése szociális feszültségeket támaszt egy társadalmi-gazdasági nehézségekkel küszködő korszakban. Aggodalomra ad okot e kisebbség egészségi állapota a többségéhez képest, de önmaga korábbi állapotához viszonyítva mégis fejlődést mutat. Viszont demográfiai vitalitása következtében fontos utánpótláshoz juttatja az ország csökkenő népességét. Ez a potenciál azonban nem olyan mértékű, hogy lényegesen befolyásolhatná a magyarság – történelmileg különben egyébként is változó – jövőbeni arculatának alakulását.
Ha a romák népességszámát nem egyoldalú és hamisan szűk statisztikai vagy erősen túlzó politikai bázison vizsgáljuk, s a szociológiai szempontok közül is kiiktatjuk a demokratikus megközelítéssel össze nem egyeztethetőket (eredet utáni kutakodás, önbevallás negligálása), akkor megállapíthatjuk, hogy a következő évtizedekben számuk és arányuk a népességben tovább fog növekedni. Azonban, ahogyan Hablicsek László demográfus prognózisában rámutat, valószínűleg 2050-ben sem haladja meg a ma az elemi oktatásban tapasztalható 10 százalék körüli országos arányt és abszolút számban kifejezve a 800 ezres, esetleg egymilliós mértéket. E számsorok mögött viszont erősen differenciált népesség áll majd továbbra is. Elsősorban a jelzett etnikai, nyelvi, települési, szociális sajátosságok, különbözőségek miatt. Valószínű, hogy a napjainkban tapasztalható politikai megosztottság is tükrözi ezt a helyzetet. A statisztikai adatok továbbvitelével nagyobb kockázat nélkül megjósolhatjuk, hogy a roma nyelveket használók száma továbbra is stagnálni, esetleg csökkenni fog, valószínűleg jóval a szociológiailag megragadható roma népesség 10 százaléka alá süllyedve, viszont akár 10 éven belül nőhet – körülbelül 250 ezerre – az identitást egyértelműen vállalók száma. A demográfiai előrejelzés legbizonytalanabb tényezőjét, a belső és a nemzetközi migrációt azonban nagyon nehéz vizsgálni. A cigányság hagyományosan élénk mobilitása, amely az egyesült Európán kívülre is irányul, valamint az urbanizáció mértékének növekedése elszívhatja, illetve integrálhatja olyan jelentős tömegeiket, amelyeket ma még a szociológusok etnikailag egyértelműen tudnak azonosítani.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.