Konzultáció indul a privatizációról

Nemzeti vagyonszerződés megkötését kezdeményezi a Fidesz. Az ellenzéki párt szerint a MÁV, a posta, a Volán, a repülőtér, valamint az autópályák és a kórházak teljes vagy részbeni eladása az emberek mindennapjait befolyásolná közvetlenül, ezért ezen társaságok értékesítését kétharmados parlamenti döntéshez kötné. Az MSZP szerint e cégek többségének értékesítése nem aktuális.

2005. 09. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Orbán Viktor volt kormányfő hamarosan tárgyalásokat kezdeményez az érintett vállalatok munkavállalói szervezeteivel a kérdésről. Pelczné Gáll Ildikó, a Fidesz alelnöke azt hangsúlyozta, hogy meg kell védeni a megmaradt nemzeti vagyont. A nemzeti konzultáció keretében félmillióan követelték, hogy le kell állítani a nemzeti vagyon kiárusítását – tette hozzá, majd megjegyezte: ha az év végéig nem fogadja el az Országgyűlés az indítványukat, akkor a Fidesz vállalja, hogy kormányra kerülése esetén megalkotja a jogszabályt. Népszavazást ugyanakkor nem kíván kezdeményezni ebben az ügyben a Fidesz. Pelczné szerint a jelenlegi hazai privatizációs folyamat szabálytalanságokhoz, törvénytelenségekhez vezethet. A Fidesz alelnöke azt is szeretné, ha a magánosításból befolyó pénzek nem a költségvetési hiány betömését, valamint kampánycélokat szolgálnának. Rogán Antal az „Osztozkodnak. A nemzeti vagyon 90 százalékát már privatizálták” feliratú táblára utalva kijelentette: a szélsőséges magánosításnak kell gátat szabni, és szembe kell nézni az osztozkodás felelősségével is. Az eddig lezajlott privatizációk nem érintették túlzott mértékben a közellátás biztonságát, a tervezett továbbiak azonban negatívan befolyásolhatják azt. Példaként említette a MÁV esetleges értékesítését, hiszen akkor az állam által nyújtott, a nyugdíjas- és tanulóbérletekre vonatkozó támogatás is veszélybe kerülhet. Kifejtette: a Volán esetében bújtatott privatizáció vette kezdetét, hiszen előírták, hogy a társaságoknak a járatok 30 százaléka erejéig magántőkét kell bevonniuk. Rogán a Bábolna privatizációját meg is vizsgáltatná a mezőgazdasági bizottság albizottságával.
Pelczné Gáll Ildikó külföldi és hazai példákat felsorakoztatva arról beszélt, hogy Angliában megkezdődött az 1993-ban privatizált vasúttársaság állami visszavásárlása, visszaállamosítása, Franciaországban pedig törvényben szentesítik hamarosan azon vagyonelemek listáját, amelyeket tartós állami tulajdonban kell tartani. Magyarországon egyes autópálya-szakaszokat, valamint a Malévet vásárolták már eddig vissza magántársaságoktól – jegyezte meg az alelnök. Megemlítette még a pécsi példát is, ahol a helyi vízmű résztulajdonát akarja visszavásárolni francia tulajdonosától a város.
– Ha a Fidesz részt vett volna a parlament ülésén, akkor tudhatná, hogy egy ilyen törvényt egyszer már tárgyalt az Országgyűlés, amikor döntés született arról, hogy a Magyar Villamos Művek és a hozzá tartozó vállalatok állami tulajdonban maradnak – mondta Podolák György, az MSZP-frakció gazdasági munkacsoportjának vezetője. Közölte: jelenleg nem aktuális sem a MÁV, sem a posta, sem a kórházak privatizálása. A Budapest Airport értékesítéséről Podolák közölte: a Fidesz azt akarja megakadályozni, hogy egy több mint 150 milliárd forintos beruházás létrejöjjön.



Vitanap. Az SZDSZ elutasít mindenfajta, a privatizáció leállítását célzó kezdeményezést, de szívesen vitatkozik az ezzel kapcsolatos kérdésekről, ezért parlamenti vitanapot kezdeményez – jelentette be Kuncze Gábor, a párt elnöke. Az SZDSZ nemet mond azokra a kezdeményezésekre, amelyek kétharmados törvényben kívánják szabályozni az állami tulajdonba tartozó vagyon körét. Hozzátette: erre vonatkozóan van törvény Magyarországon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.