Segítség Amerikából az MSZP-nek

Az MSZP gőzerővel készül a jövő évi választásokra, melynek legbiztosabb jele, hogy ismét külföldi píárszakemberekkel kötött szerződést a legnagyobb kormánypárt. Ezúttal az Arnold Schwarzenegger korteshadjáratát is szervező Richard Dresner és Robert Wickers amerikai kampánycégével állapodtak meg. Azonban a szocialisták „imázskampánya” még nem viseli magán az új tanácsadók keze nyomát.

2005. 09. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Új kampányszakemberekkel próbál felkészülni a 2006-os választásokra az MSZP: a Népszabadság információi szerint Richard Dresner és Robert Wickers cégét, a Dresner, Wickers és Társait kérte föl, hogy segítsen a kampányban. A másfél hónaposra tervezett „imázskampányhoz” nincsen közük az amerikai píártanácsadóknak, akikkel az MSZP a nyár végén megállapodott – közölte lapunkkal Nyakó István. A párt szóvivője elmondta: hasonlóan a többi parlamenti párthoz, a szocialisták számára is fontos, hogy a világ élvonalába tartozó kommunikációs szakemberek segítsék az emberek felé való nyitást.
– Komoly cégekkel nem lehet a kampányfinisben szerződést kötni, hiszen egy külföldi cégnek idő kell a helyi viszonyok megismeréséhez – jegyezte meg az MSZP-s képviselő, aki szerint a későbbiekben hazai vezető szakembereket is megkeresnek majd. Nyakó szerint a közelmúltban indult másfél hónapos imázskampány nem a választási felkészülést szolgája, hanem egy tömegpárt kapcsolatkeresését a lakossággal. Egyes hírek szerint hatvanmillió forintba került az akció.
Emlékezetes, a kormány több tíz millió forintot fizetett tavaly a kommunikációjához kapcsolódó kutatások kidolgozására. Az öszszegen két amerikai cég, a Greenberg Quinlan Rosner Research Inc. és a Greenberg Carville Shrum Management Ltd. osztozott, előbbi a stratégiai, utóbbi a metodológiai kutatásokban jeleskedett. A két vállalkozás ötleteit az MSZP-frakció is fölhasználta a napi politikai csatározásokhoz.
Az MSZP talán legismertebb tanacsadója Ron Werber volt, aki az EP-kampány után távozott a párttól. Emlékezetes, a voksolás előtt egy felkészülésen a legdurvább módszerek használatára buzdította az aktivistákat.
Számos kormányzati megbízást kapott már a Leo Burnett is, amely például az Európa-terv népszerűsítéséért és kommunikációs tanácsadásért 750 millió forintot tehetett zsebre. A céget tárgyalásos eljáráson választották ki. A bírálóbizottság elnöke a kancellária akkori helyettes államtitkára, Braun Róbert volt, akinek cége most az Operaház kommunikációját segíti. Braun tavaly egy konferencián választási blöffnek nevezte azt a 2002-es MSZP-s ígéretet, miszerint 800 kilométernyi autópálya épülhet meg a ciklus végéig. Így derült ki, mennyire üresnek bizonyulhatnak a „komoly” tanácsadók kampányötletei.
Az Operaház PR-offenzívájáról
továbbiak a 15. oldalon



Tánc az infarktusig. A Dresner, Wickers és Társai a beteg, súlyos alkoholproblémákkal küzdő, s alig hatszázalékos támogatást maga mögött tudó Borisz Jelcinből faragott másodszorra is orosz elnököt 1996-ban. A stratégák – az oligarchák megnyerésével – szert tettek a legnagyobb erő, a média támogatására. A televíziók a megfelelő filmeket sugározták, a kampánystratégiában leírt koreográfia szerint táncoló és énekelő Jelcin pedig – bár a nagy hajtás közepette infarktust kapott – végül beleülhetett a bársonyszékbe.

Schwarzi seprűvel. Richard Dresnert – George Gorton és Joe Shumate társaságában – 2003-ban Arnold Schwarzenegger kérte fel, segítsen kaliforniai kormányzóvá választásában. A tanácsadó tudta, hogy az egykori filmsztárt imádja a média, s bármit tesz, az rögvest a lapok címlapjára és a híradók vezető anyagai közé kerül. A kampányban aztán számtalan teátrális elemet vetettek be, a kormányzójelölt egyszer például seprűvel a kezében ígérte meg, hogy kitakarítja hivatalából az akkor még regnáló kaliforniai demokratákat. Nem maradtak el az őszinte vallomások sem, így a választók megtudhatták például, hogy Schwarzenegger ötvenhat éves korára már kétujjnyi hájat növesztett, valamint – akárcsak Kóka János gazdasági miniszter – korábban kipróbálta a marihuánát. A populista kampány a kormánynak is kedvezett, hiszen elterelte a figyelmet olyan problémákról, mint például a gazdasági recesszió vagy az iraki krízis.

Magyarellenesség. Ion Iliescu volt román elnök stábjában éppúgy feltűnt a magyarellenes stratégiát építő Ron Werber, mint Richard Dresner (aki egyébként Adrian Nastase pártját is segítette). Előbbi az MSZP 2002-es, utóbbi a jelek szerint a 2006-os kampányát támogatja.

Szerteágazó kapcsolat. A Greenberg Carville Shrum Management Ltd. (GCS) – Bill Clinton amerikai exelnök és Tony Blair brit kormányfő egykori stratégája – éppúgy segítette Traian Basescu jelenlegi román elnök szerepléseit, mint az EU-csatlakozás idején Medgyessy Péter exkormányfőét. A GCS vezérigazgatója, Tal Silberstein korábban egyébként Ehud Barak volt izraeli miniszterelnök kampányfőnöke is volt. De megfordult Medgyessy kampánystábjában Clinton egy másik egykori tanácsadója, Jeremy Rosner is, aki társával együtt Budapesten állítólag harmincmillió forintért osztotta tanácsait. (Gy. Zs.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.