Tanfolyammá silányulhat az egyetemi oktatás

Pokorni Zoltán szerint az egyre súlyosabb pénzügyi gondok és a kényszerű létszámleépítések hosszú távon jelentősen visszavethetik az oktatás színvonalát, amely így mechanikus tömegképzéssé válhat. Az Orbán-kormány oktatási minisztere úgy látja: a kormány a hatalmas költségvetési hiányt akarja leplezni az intézményekre kényszerített tartalékképzéssel, a baj orvoslása azonban nem azzal kezdődik, hogy megpróbáljuk eltakarni a problémát, hanem azzal, ha szembe merünk nézni vele.

2005. 09. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Oktatási botrányoktól volt hangos az idei nyár, és úgy tűnik, az őszi tanévkezdés sem megy zökkenőmentesen. Az egyetemek attól rettegnek, hogy nem tudják kifizetni a fűtés- és villanyszámlát, mert a kormány tartalékképzésre kötelezte őket. Miért volt szükség erre?
– A tartalékképzés napi pénzügyi problémákat jelent az egyetemeknek. A kormány szándéka az, hogy eltitkolja az óriási költségvetési hiányt. A kabinet már az esztendő első felében elköltötte az egész éves költségvetési keretet, ezért a pénzügyminiszter arra utasította a közintézményeket, hogy csak január 2-án használják fel az utolsó negyedévre előirányzott források 40 százalékát. A maradványképzés másik oka, hogy választások előtt állunk. Az idén megspórolt pénz ugyanis hozzáadható a jövő évi költségvetéshez, és ezáltal nagyszerű mutatókat produkálhat a kormány a választók felé. A gond azonban az, hogy valójában egy fillért sem spórolnak meg, csak csúsztatják a kifizetéseket, ráadásul a késedelmes kifizetés többe kerül a büntetőkamatok vagy az előfinanszírozás miatt. Ez a fajta hókuszpókusz többet árt, mint használ. A magyar gazdaság nagy bajban van, de a probléma orvoslása nem azzal kezdődik, hogy megpróbáljuk leplezni a bajt, hanem azzal, ha szembe merünk nézni vele.
– Egyáltalán félre lehet tenni három hónap alatt a negyedéves költségvetés negyven százalékát?
– Az intézmények zöménél ez megvalósíthatatlan. Szerintem egyébként maga az eljárás is jogszerűtlen, mert maradványképzési kötelezettséget legfeljebb a tavaly megmaradt összeg mértékéig lehet előírni, a legtöbb egyetemnél azonban ennél jóval több pénzt kellene megtakarítani. Ráadásul a most zárolt összegek java nem állami támogatásból, hanem az egyetemek saját bevételéből származó vagyon. A kormánynak ne arra fájjon a foga, amit az iskolák maguk termelnek meg.
– Idén indult el a PPP-nek nevezett felsőoktatási infrastruktúra-fejlesztési program, amit a kormány történelmi jelentőségű oktatási beruházásnak nevez. A program részeként kötött szerződések súlyos anyagi terheteket rónak az egyetemekre. Nem fenyeget a veszély, hogy fizetésképtelenné válnak a pénzügyi gondokkal küzdő iskolák?
– A PPP-programban valójában nem állami beruházásból épülnek fel a kollégiumok, egyetemi épületek, hanem magánbefektetők pénzéből. Ez a konstrukció a legdrágább finanszírozási forma, veszélyes, és tovább növeli az államadósságot. Ráadásul törvényileg sem szabályozzák a PPP-szerződések feltételeit. A 175 milliárdos beruházásért az állam és az egyetemek húsz év alatt 700 milliárd forintot fizetnek vissza a befektetőknek. Persze mi is egyetértünk azzal, hogy új kollégiumokra és épületekre van szükség, de az építkezéseket közpénzből és átláthatóan kell végrehajtani. A magánbefektetők által épített kollégiumok méregdrágák: egy ágy átlagos havi bérleti díja 48–50 ezer forint. Ennyit egy diák sem tud kifizetni, ezért az oktatási tárca elvtelen megoldáshoz folyamodott: szemet huny afelett, hogy a kollégiumokba be nem férő diákoknak járó lakhatási támogatás 70 százalékát elvegyék, és azt a luxusépületekben lakóknak adják oda.
– Tavasszal is megszorításokra kényszerültek az egyetemek: akkor több száz pedagógustól kellett megválniuk, mert az állam nem biztosította az előírt béremelés fedezetét. Az anyagi gondok nem hatnak ki az oktatás színvonalára?
– Természetesen kihatnak, de a hanyatlás csak több év után lesz látványos, így a következményekkel már nem ez, hanem a következő kormány fog szembesülni. Tömegessé és mechanikussá válnak majd az előadások, egyre több diák lesz és egyre kevesebb tanár, ritkulnak a kiscsoportos gyakorlati foglalkozások. Ha ez így folytatódik, akkor az egyetemi oktatás tanfolyami képzéssé silányulhat. A doktori képzés is hanyatlik, a doktorandusokat olcsó segédmunkaerőnek használják, a képzési struktúra szétaprózott. A színvonal csökkenése először a tudományos életben, majd a diplomák értékében, végül a munkaerő-piaci keresletben mutatkozik meg.
– Jelenleg az Alkotmánybíróság előtt fekszik a felsőoktatási törvény, amely jóváhagyja többek között a már megkezdett PPP-programot és a kétciklusú képzési rendszer bevezetését. Mi történik, ha a testület az alaptörvénnyel ellentétesnek találja a jogszabályt?
– Úgy tűnik, hogy a kormány is azzal számol: a felsőoktatási reform könnyűnek találtatik az Alkotmánybíróság mérlegén. A kormánypártok ugyanis már benyújtottak két módosító indítványt, amelyekkel megpróbálják elfogadtatni a reform alapvető elemeit. Ez már a harmadik olyan kísérlet, amikor módosító indítvánnyal próbálják megváltoztatni a törvény lényeges részeit. Az első ilyen próbálkozást az Alkotmánybíróság az alaptörvénnyel ellentétesnek találta és megsemmisítette.
– A Fidesz egyetért a kétciklusú rendszer bevezetésével?
– Természetesen szükség van erre, a bolognai folyamathoz egyébként még a Fidesz-kormány idején csatlakoztunk. A jelenlegi kabinet azonban erőltetett ütemben akarja végrehajtani a változtatást, és közben azzal riogatja az egyetemeket, hogy egy esetleges kormányváltás esetén veszélybe kerül a rendszer bevezetése. Mi úgy látjuk – és az európai példák is ezt mutatják –, hogy sokkal nyugodtabban, megfontoltabban kell áttérni az új képzési szerkezetre. A legnagyobb baj azonban nem az, ami a felsőoktatási törvényben benne van, hanem az, ami nincs benne. Számos kérdésre ugyanis nem ad választ a reform. Nem lehet tudni például, hogy milyen követelményrendszert alkalmaznak majd a mesterkurzusokon, ahogy azt sem, hogyan és mikor kell felvételizni ezekre a képzésekre. Azt sem szabályozza a jogszabály teljes körűen, hogy milyen szempontok alapján kell kiválasztani az egyetemek gazdasági működéséért felelős irányító testületeket. Így az is előfordulhat, hogy valóban független szakemberek kerülnek a tanácsba, ám az sem kizárt, hogy az utasításokat végrehajtó pártkatonák ülnek majd oda.
– Az idén debütált a kétszintű érettségi, amelynek alapvető elemeit még az ön minisztersége idején dolgozták ki. Az idei matúrából azonban minden idők legnagyobb érettségibotránya lett. Mi vezetett ehhez?
– Már a vizsga előkészítése is botrányosan zajlott. Az új rendszer részleteit senki sem látta, még a kivitelezésért felelős tisztségviselők sem. Ma is előttem van Magyar Bálint arca, amikor kora tavasszal, az oktatási bizottság ülésén kérdésemre büszkén bizonygatta, hogy a minisztérium kevesebbet költ az idei érettségire, mint amennyit mi fordítottunk a hagyományos matúrára. Ez volt az alapvető probléma. Ennyi pénzből ugyanis nem lehet végrehajtani egy ilyen nagyszabású átalakítást. Számolatlanul költ az oktatási tárca digitális zsúrkocsira és kakaóbiztos számítógépre, a fontos dolgokra azonban nem szán elegendő
összeget.
A tételek kiszivárgása a rendszer kipróbálatlanságának következménye. Régiónként mindössze három ember foglalkozott az emelt szintű vizsgák megszervezésével. A logisztikai rendszert élesben az érettségi vizsgák idején próbálták ki először. A legnagyobb baj azonban az volt, hogy azzal hitegették a gyerekeket, pusztán az érettségi vizsga belépőt jelent az egyetemre, főiskolára. A fő stratégiai hibát akkor követte el a tárca, amikor 2002-ben megváltoztatta az általunk kidolgozott szabályozási rendszert. Azt hangoztatta: a konzervatív kormány ugyan elő akarta írni az emelt szintű érettségit, de a jóságos liberálisok erre nem köteleznek senkit, a középszintű érettségi bőven elég a felsőoktatási felvételhez. Ez hazugság volt, propagandacélokkal. A probléma az, hogy ezt nagyon sokan elhitték. Ma már az egyetemek is emelt szintű érettségit javasolnak a felvételiző diákoknak. Három év után végül megint eljutottunk oda, ahonnan 2002-ben elindultunk.
– A múlt pénteken hozták nyilvánosságra a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal érettségiről szóló jelentését, amely részletesen taglalja a szakmai hibákat, ám konkrét személyi felelőst nem nevez meg. Valóban nem tudni, hogy ki a felelős a botrányért?
– Módom volt megismerni a minisztérium szervezeti struktúráját, a felelősség rendjét, és ennek tudatában egyértelműen kimondható, hogy a politikai és szakmai felelősség is Magyar Bálintot terheli. A szocialista pártnak vagy a kormányfőnek végre össze kellene szednie a bátorságát, és ki kellene mondania, hogy az oktatási miniszter hibát követett el. Sajnos a tárcánál ma már reflexszerűen működik, hogy Magyar Bálint egy-egy botrány esetén a háttérintézményekre és azok vezetőire hárítja a felelősséget. Ezt elfogadhatatlannak tartom.
– Ha jövőre esetleg újra ön kerülne a bársonyszékbe, milyen sürgős változtatásokat eszközölne az oktatáspolitikában?
– Azonnal eltörölnénk a kistelepülési iskolákat sújtó gyermekenkénti tízezer forintos büntetést. Szeptember 1-jétől ugyanis gyermekenként tízezer forinttal kevesebb támogatást kapnak azok az intézmények, ahol az osztálylétszám nem éri el az Oktatási Minisztérium által megadott limitet. A cél az, hogy a kistelepüléseken is megőrizzük az óvodákat és az általános iskolák alsó tagozatait. Lassan két hete egyébként – szavakban legalábbis – emellett tör lándzsát Gyurcsány Ferenc miniszterelnök is. Persze jobb későn, mint soha, a baj az, hogy az elmúlt három évben ennek pont az ellenkezőjét tették. Ráadásul a kormányfő kisiskolákat védelmező bejelentésével egy időben lépett életbe az előbb említett jogszabály, amely különbséget tesz a gyerekek között aszerint, hogy hol születettek. Talán érdemes lenne elgondolkodnia a miniszterelnöknek azon, hogy miért gettósodik az kistelepülési iskolarendszer, és miért menekítik a szülők gyerekeiket a városi iskolákba, csak hogy elkerüljék az integrációt. Terveink között szerepel még a tankönyv-engedélyezés rendjének alapvető megújítása, az ingyenesség biztosítását ugyanis össze kell kapcsolni a minőség garantálásával is. Szomorú azt látni, hogy a 2002-es ötvenszázalékos béremelés után – nem utolsósorban a 2004-ben elmaradt tizenharmadik havi illetmény miatt – hogyan zsugorodnak a pedagógusbérek. Ezt a hektikusságot váltanánk fel egy kiszámítható rendszerrel. Megújítanánk a pedagógus-életpályamodellt, amely a minőségi munkát és a szakmai előrelépést kiemelten díjazná. A modellt, amelyet a pedagógusok döntő többsége támogatott, 2002-ben készen adtuk át az új miniszternek, aki azonban presztízs- okok miatt lesöpörte az asztalról. Ma már talán ő is belátja, mekkorát hibázott.



Tiltakozás a megszorítások ellen

Az egyetemek csak augusztus utolsó napjaiban tudták meg, hogy a hátralévő négy hónapban az éves költségvetés tíz százalékát, azaz 35 milliárd forintot kell megtakarítaniuk. A rektorok szeptember 20-ra rendkívüli rektori konferenciát hívtak össze, amelyre meghívták a pénzügyminisztert is. Azt szeretnék megtudni: mi indokolta, hogy újabb összegeket zároljanak a felsőoktatási intézmények vagyonából. A jogszabály szerint ugyanis csak egyszázalékos vagyont kell zárolni, ezt pedig már tavasszal megtették. Az sem világos számukra, hogy mi értelme van a tartalékképzésnek, mert az nem tényleges spórolást jelent, csak a kifizetések csúsztatását, hiszen januárban elkölthetik a pénzt. Besenyei Lajos, a Miskolci Egyetem rektora korábban lapunknak azt mondta: a munkabéreken kívül semmire nem marad pénz. Tárgyalásokat kezdenek a közművekkel és a beszállítókkal, és megpróbálnak megállapodni velük a kifizetések jövőre halasztásáról. Ha nem születik egyezség, akkor az is elképzelhető, hogy ki kell kapcsolni az egyetemeken a fűtést és a villanyt.
A Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezetének elnöke úgy látja: a megtakarítandó összeg ötmilliárd forinttal több, mint amire számítani lehetett. Kis Papp László szerint a kormány korábban a tavaly év végi maradvány mértékéig irányozta elő a tartalékképzési keretet, amely 30 milliárd forint megspórolását jelentette volna. Az érdekvédők azt követelik, hogy a kormány vonja vissza a plusz ötmilliárd forintos tartalékképzést, ellenkező esetben akár a demonstrációtól sem riadnak vissza. A megszorítások miatt a szeptemberi béremelés fedezete sincs meg, ehhez 1,2 milliárd forintra lenne szükség. Kis Papp emlékeztetett: a kormány már korábban zárolta, most pedig el is vonta az egyetemek vagyonának egy százalékát. Ez az összeg pontosan annyi, mint amennyi a béremelések kifizetéséhez kellene. A Fidesz rámutatott, hogy az utolsó negyedéves költségvetés negyven százalékát kellene megspórolni, ami a nagy egyetemeknél több milliárd forintot jelent. Sió László, a párt oktatáspolitikai műhelyének vezetője szerint képtelenség ezt az összeget ennyi idő alatt megtakarítani, ezért vélhetően előfinanszírozást kérnek majd az iskolák az erre specializálódott cégektől, ez pedig nem ingyenes. Így a működési gondok mellett többletkiadást is okoz a kényszerű spórolás. Magyar Bálint korábban úgy reagált: tisztában van azzal, hogy az egyetemek likviditási gondokkal küzdenek, de ő már a bértárgyalások során figyelmeztette a szakszervezeteket, hogy ekkora mértékű emelésnek nincs meg a fedezete. A tartalékképzés kapcsán kijelentette: valóban többet kell megspórolni, mint tavaly, de ezt az összeget januárban elkölthetik az egyetemek, ráadásul jövőre 8-9 százalékkal több pénzt kap a felsőoktatás, mint az idén.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.