Tanításra alkalmatlan könyvek

Elavult, érthetetlen és tanításra alkalmatlan az iskolai tankönyvek egy része – derül ki Kojanitz László tankönyvkutató az oktatási tárcának készített szakértői jelentéséből. A Fidesz már egy hónapja felhívta a minisztérium figyelmét a tarthatatlan helyzetre. Magyar Bálint várhatóan ma jelenti be, hogy hogyan próbálnak változtatni a helyzeten.

2005. 09. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kojanitz László tankönyvkutató elmondta: a tárcának készített jelentésben a hetedikes és a tizenegyedikes földrajz-, biológia-, történelem- és fizikakönyveket vizsgálták, valamint a nyolcadikos történelemkönyveket hasonlították össze az Angliában használt kiadványokkal. A szakember szerint sok az olyan könyv, amelynek még a megértése is problémát okozhat a tanulók számára, így ezek alkalmatlanok az eredményes tanulásra.
Sok olyan kiadvány van, amelyben átlagosan minden mondatra jut egy szakszó, ráadásul a bonyolult, hosszú mondatok is nehezítik a szöveg megértését. Kojanitz úgy látja, az egyik fő baj az, hogy a tankönyv-akkreditálás szempontjai túlzottan általánosak és nem tartalmaznak konkrét kikötéseket. Nem szabályozzák a szakszavak sűrűségét és a mondathosszúságot sem. Az iskoláknak ráadásul lehetőségük van arra, hogy olyan kiadványt használjanak tankönyvként, amit nem engedélyeztek. Ezt a helyzetet használja ki a Tankönyves Vállalkozók Országos Testülete, amely a hivatalos tankönyvjegyzékkel párhuzamosan kiad egy általa összeállított tankönyvlistát is. Ezen szerepelnek azok a kiadványok is, amelyek megbuktak az akkreditáción, és azok is, amelyeket meg sem próbáltak engedélyeztetni. Lapunk információi szerint a közoktatásban tankönyvként használt kiadványok egyharmada nincs akkreditálva, a tanárok mégis abból oktatnak.
– Egy hónappal ezelőtt már felkértük Magyar Bálintot, hogy lépjen fel végre a tarthatatlan helyzet ellen, és javaslatokat is tettünk erre. Úgy tűnik, három év semmittevés és a Fidesz-kormány a szigorítás érdekében hozott intézkedéseinek eltörlése után végre rászánja magát a változtatásra – mondta Sió László, a Fidesz oktatáspolitikusa. A Fidesz egy olyan akkreditációs rendszer kidolgozását várja, amely a tankönyvfejlesztőket és -kiadókat arra sarkallja, hogy térjenek el a régi sémáktól. Sió szerint folytatni kell a szakértők és tankönyvbírálók képzését, és lehetőséget kell biztosítani a tankönyvek próbaidőszakának bevezetésére.
Több iskolában egyébként fénymásolt lapokból tanulnak az gyerekek, mert még mindig nem érkezett meg a magyar nyelv és irodalom tankönyv, pedig már februárban le kellett adni a rendeléseket. A Népszabadságnak nyilatkozó iskolaigazgató azt is sérelmezi, hogy nagyrészt a diák anyagi lehetőségeitől függ, hogy milyen tankönyvből tanul. Az egyes kiadványok között nagy az árkülönbség, és az olcsóbb gyakran rosszabb minőségű.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.