A bajnokot lelövik, ugye?

Egy novelláskötet, abból három történet. Feltámadás, halál, gyűlölet, szeretet, barátság, gonoszság, irigység, hősiesség, csoda. Egy tanya, ahol mindenki ismer mindenkit, s ha valaki idegen jön, abból csak baj származik. Katonák, világmegváltó, halottfeltámasztó elvtársak, svábokat kitelepítők. Képek.

Nedbál Miklós
2005. 10. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy létra, két ember, majd lassan felviláglik egy apró falu, tanya emberekkel, állatokkal, sorsokkal, sajátos világgal: a történelemmel. Mert lehet akármekkora egy település, azon átmegy a történelem. Az embereket mintha ismernénk, aztán kiderül, hogy mégsem. Lehet, hogy holnap elárulnak minket, becsapnak, átvernek, kihasználnak. Mert nekik éppen akkor úgy jó. A porcelánbabából nem lesz soha újra valódi, élő gyermek, az idős sváb házaspár keserűfűvé válik, a bajnokot meg lelövik, ugye? Marad a vak remény, a hit a csodában.
Gárdos Péter A porcelánbaba című filmje Lázár Ervin Csillagmajor című, 1996-ban megjelent novelláskötetének három felvonására épül. Három történet, amelyeket a szereplőkön, falubelieken – akik amatőr „színészek” a Kecskemét környéki tanyavilágból – túl a történelem, egyes emberi tulajdonságok, a fiktív Rácpácegres mellett egy-egy csoda, feltámadás, újjászületés köt össze. Az első felvonás A bajnok című novella alapján készült: egy vézna fiú irigykedve nézi a kerítésen túli világot, ahol gazdag családok fiatal tagjai sportolnak, magasugrásban mérik össze képességeiket. Amint a nap lenyugszik, ő is kipróbálja azt a magasságot, amelyen senkinek nem sikerült átlendülnie. Hamarosan katonák érkeznek a tanyára, ahol a fiú velük méri össze tudását, mindenkit legyőz, aminek egy golyósorozat a jutalma. Nagymamája a vályúban mossa le, tünteti el sebeit. A második történetben (A porcelánbaba) egy elvtárs érkezik fekete kocsin, s ígéri meg, hogy feltámasztja a halott hozzátartozókat; az emberek el is hiszik meg nem is, de amikor a kihantolt testekkel másnap várják Csurmándit, az természetesen nem érkezik meg. A harmadik történetben (A keserűfű) egy idős sváb házaspár igyekszik menekülni a kitelepítés elől, de árulók mindig is voltak, lesznek. A búzatábla közé sétálva tűnnek el, keserűfűvé válnak, hogy így találják meg végső nyugalmukat.
Három kicsit szürreális történet, csodával, feltámadással, emberekkel – nagy vonalakban, mégis érzékletesen megrajzolt sorsokkal, egyszerű, gyönyörű képekkel (operatőr: Máthé Tibor), apró trükkökkel, egyszerű, őszinte emberekkel, akik vagy jók, vagy rosszak. S hogy a valóság még közelebb kerüljön hozzánk, a film végén a szereplők, az amatőr színészek hétköznapjaiból villan fel egy-egy kép: mindez valahogyan mind igaz is lehetne.
(A porcelánbaba – magyar film, 75 perc. Rendezte: Gárdos Péter. Forgalmazza a Budapest Film.)



Díjeső A porcelánbabának. A film a 2005. évi Magyar Filmszemlén megkapta a legjobb rendezés, a legjobb férfi epizódszereplő (Csányi Sándor), a külföldi filmkritikusok Gene Moskowitz-díját. A moszkvai nemzetközi filmfesztiválon az orosz filmkritikusok elismerő oklevelét érdemelte ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.