A gazdaságpolitika üldözi el a tőkét

Csákó Attila
2005. 10. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több autóipari cég az utóbbi időben beruházása helyszínéül nem Magyarországot, hanem Szlovákiát és Csehországot választotta. Ivan Hodac, az Európai Autógyártók Szövetségének főtitkára ezzel kapcsolatban tegnap hangsúlyozta: a beruházások magyarországi elmaradásában közvetett szerepe van a magyar kormány és a befektetésösztönző szervezet hozzáállásának. Lepsényi István, a Magyar Gépjárműipari Szövetség elnöke hozzátette: Magyarország tőkevonzó képessége jó, azonban még több külföldi beruházást lehetne ide csábítani, ha a gazdaságpolitika odafigyelne a problémákra, s a támogatásokat összehangolnák. Kritikával illette a magyar bürokráciát, s ellenpéldaként a cseheket említette, akiknél a befektetők megtelepedését „egyablakos” rendszerrel tették könnyebbé, azaz a beruházók egy helyen tudják intézni cégalapítási ügyeiket. Hodac szerint Magyarország nem kellő mértékben használja ki földrajzi fekvéséből adódó lehetőségeit sem. Lepsényi ismertette, hogy a kormányzati tárgyalásaik során léteznek területek, ahol pozitív elmozdulást tapasztalnak a merev hozzáállásban, ám még mindig van, ahol nem.
Hodac aláhúzta, hogy az európai autógyártók az európai uniós környezet- és gyalogosvédelmi, valamint a külső alkatrészek kialakítását koordináló szabályozók miatt 20–50 százalékos költségnövekedéssel lesznek kénytelenek szembesülni. Ezért az év végéig olyan javaslatokat, ajánlásokat fogalmaz meg a Cars 21 – a szakmát, az EU-parlamenti képviselőket és az üzemanyag-előállítókat tömörítő tanács –, amely növelheti az iparág versenyképességét.
Rámutatott: eddig például a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése csak a gyártók feladata volt. Álláspontjuk szerint e cél eléréséhez azonban az üzemanyag-előállítók fejlesztéseire, a járművezetők pozitív magatartására és megfelelő közlekedési infrastruktúrára is szükség van. Hodac kiemelte, hogy a külső, látható alkatrészek kérdésében nem kapnak meg minden segítséget a magyar kormánytól, hiszen míg szövetségük nem támogatja ezt a direktívát, addig a magyar kormány igen. Lukács Pál, a Magyar Gépjárműipari Szövetség ügyvezető igazgatója azt kifogásolta, hogy korábban, amikor a külső, látható alkatrészek kérdéséről tárgyalt a szaktárca, őket nem hívták meg, csak azokat, akik e termékek importjában érdekeltek. Tavaly 120 ezer járművet gyártottak hazánkban, míg a csehek 800 ezret, a szlovákok egymilliót.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.