Az ügynöktörvény halála

2005. 10. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Új beadványt készít a minap elbukott ügynöktörvény kijavítására az SZDSZ – közölte az AB ítéletének kihirdetése után Fodor Gábor. A politikus szerint ki kell és ki is lehet javítani a megsemmisített jogszabály hibáit. Ez úgy történhet – vélekedett a képviselő –, hogy közszereplővé nyilvánítanának minden érintettet: a volt besúgót, az őt beszervező titkosszolgálati alkalmazottat és későbbi hivatalos kapcsolatát, a tartótisztet. A beszervezést tudvalévően nem ugyanaz a személy végezte, mint akinek az ügynök később átadta a jelentéseit.
Most tehát ismét „a hálózati személy, a hivatásos alkalmazott és az operatív kapcsolat” a célpont – őket kellene közszereplővé nyilvánítani egy következő, kijavító jogszabályban. Eddig ugyanis mint szimpla közemberek kerültek volna pellengérre – bárki közvetlenül megismerhette és nyilvánosságra hozhatta volna az adataikat. Sőt a történeti levéltár honlapja is információkkal szolgált volna róluk. A rendelkezés nem állta ki a próbát, Mádl Ferenc korábbi köztársasági elnök kezdeményezésére az Alkotmánybíróság jogsértőnek minősítette a megoldást. Szerinte sérelmet szenvedtek volna a személyiségi jogok. Az SZDSZ azért akarja most közszereplővé előléptetni a volt besúgókat és kapcsolataikat – számítások szerint több tízezer embert –, mert a közszereplők viselt dolgait megismerheti a nyilvánosság. Márpedig a jelenlegi kormánykoalíció és a megsemmisített törvény azt a célt tűzte ki, hogy nyilvánosságra kell hozni a besúgók névsorát a jelentésekből megismerhető aljas és elítélendő történések tömegével együtt.
Az ügynökök sok ember életét tették tönkre – hangsúlyozta Fodor Gábor. Ezért lenne fontos, hogy a közvélemény megismerhesse a múltat: a szocialista titkosrendőrség, a hajdani állambiztonság működését. Reszkessetek, besúgók, beszervezők és tartótisztek! – mondhatnánk ezek után. Nyitott könyv lesz az életetek, s a köz előtt is feltárul, ami a múlt 15 évben nem derült ki rólatok. A szabad demokrata képviselő is tudja azonban, hogy ebből nem lesz semmi, habár a múltat tényleg jó lett volna megismerni, már korábban. Az Alkotmánybíróság tíz éve érvényes álláspontjától azonban nem tekinthetünk el. Tiszteletben kell tartanunk, ha egyetértünk vele, ha nem, mert a jogállam így kívánja. Emiatt valószínűleg bele kell törődnünk, hogy az ügynökök és kapcsolataik továbbra is nyugodtan ülhetnek a babérjaikon. Nem fog kiderülni a múltjuk, ha csak nem közszereplők, vagy ha valamilyen partizánakció – ismeretlen eredetű internetes névsor – fel nem tárja a tetteiket. Az Alkotmánybíróság ugyanis bizonyosan nem engedne át olyan jogszabályt, amely közszereplőnek nyilvánít valójában nem közszereplő személyeket. Az AB csak a politikai közélet résztvevőit és a közvélemény alakítóit tekinti ilyennek. Mondjuk a D–209-es miniszterelnököt, a minisztereket, a honatyákat, a médiumok vezető szerkesztőit és munkatársait. Egy huszárvágással nem sorolható most közéjük több ezer nyugdíjas, háziasszony, vállalkozó csak azért, mert hajdan a titkosrendőrségnek dolgoztak. Hiszen például házmesterként, idegenvezetőként, szállodai alkalmazottként mindent megtudhattak a környezetükről.
Az SZDSZ-es módosítás terve tehát több mint naivitás – nyilvánvaló alkotmánysértés. Az „önkényes csoportképzés” ugyanis nem engedhető meg. Ezt egyebek mellett onnan tudhatjuk, hogy az alkotmányvédő testület a múlt tíz évben öt alkalommal elemezte az ügynöktörvény aktuális módosításait. Az alapvető tudnivalókat pedig már a kezdet kezdetén, 1994-ben rögzítette – a bírák a mostani tárgyaláson a Sólyom-időkben megfogalmazott elvekből indultak ki. Az első, nem vitás tény eszerint jelenleg is az, hogy a múlt rendszer titkosrendőrsége nem a jogállam követelménye szerint működött. A „belső reakció” elhárítását végző III/III-as csoportfőnökség és részben a többi titkosszolgálat nyilvántartása is ellentétes volt a jogállam összes normájával és az alkotmánnyal mégpedig a célját, a tartalmát és a titkosságát tekintve egyaránt – állapították meg. Hogy akkor mégis miért nem hozhatók nyilvánosságra a korabeli információk? Mert – a másik tétel szerint – ez ellentétes lenne a jogállammal. A polgári demokrácia szabályainak ugyanis csak az felel meg, ha a közember személyiségi joga ilyen esetben is védelemben részesül. Ez a kívánalom azonban nem abszolút, hiszen a megfigyelt személy név szerint megismerheti besúgóját, s annak beszervezőjét és tartótisztjét. Adataikat azonban – ha nem közszereplők – nem tárhatja a nyilvánosság elé. Ehhez ugyanis alkotmányos cél és indok kellene, de ilyen jelenleg nincs. A bírák szerint a köz érdeklődése kevés ahhoz, hogy a törvény életben maradhasson.
A bíróság új indokként hozta fel, hogy a titkosszolgálatok adattára 1944. december 21-e és 1990. február 14-e között nem volt megbízható. Nevek, adatok tűntek el, s kerültek be utóbb a nyilvántartásba. A megsemmisített törvény viszont hitelt adott ennek, s így próbálta nyilvánossá tenni a magánemberek személyes adatait. Ezt az alkotmánysértést csak súlyosbítja a tévedés lehetősége, hiszen olyanok is ügynöknek minősülhettek volna, akik nem álltak kapcsolatban a szolgálatokkal. A múlt rendszer állambiztonságának működése – a bírák szerint – nem ismerhető meg az egyes résztvevők ténykedése alapján. Az AB az egyéb adatokkal való egybevetést, a szigorú forráskritikát jelölte meg a nyilvánosság feltételeként. Nem járható út az sem – derült ki –, hogy mindenkinek az adata nyilvános legyen csak azért, mert időnként egyes neveket bedobnak a köztudatba. A személyiséget nem tisztelő közlés akkor is alkotmánysértő, ha csak néhány embert érint, és akkor is, ha az ügynökügy összes szereplőjét. A kíváncsiság nem alkotmányos cél, nem elegendő indok az ügynöklista nyilvánosságra hozatalához – vonta le a konklúziót az AB döntése után Répássy Róbert. A Fidesz politikusa szerint a kormánypártok tudatos és szándékos alkotmánysértést követtek el, amikor Gyurcsány Ferenc szorgalmazására, a szocialista frakció előterjesztésében megszavazták az azóta megsemmisített jogszabályt.
S valóban, példák sora igazolja, hogy az alkotmányosság mostanában nem szempont. Szempont viszont a permanens politikai kampány, az ügynökügy állandó napirenden tartása, a revolverezés. Így volt ez a Horn-érában is. Ebben a ciklusban pedig – a D–209-es ügynök leleplezése után – az ügynökkérdés az egyik központi témává nőtte ki magát. Olyannyira, hogy miután Medgyessy Pétert az SZDSZ jóvoltából sikerült hatalmon tartani, az igazságügyi tárcát megszállták a szabad demokrata szakértők. A Gyekiczky András és Hack Péter vezetésével elkészült javaslat azonban nem vált jogszabállyá. Ám jött Bőhm András (SZDSZ), és önálló határozattervezetet terjesztett a Ház elé a rendszerváltozást követő miniszteriális emberek titkosszolgálati kapcsolatainak vizsgálatáról. Az országgyűlési határozat alapján létrehozott Mécs-bizottság ezután hónapokig kutakodott az adatok között, a reváns nyilvánvaló szándékától vezérelve: ha Medgyessy ügynök volt, a másik oldalon is akadtak együttműködők. Az eredmény ismeretes: az Alkotmánybíróság jogsértővé nyilvánította és visszamenőleg megsemmisítette az Országgyűlés határozatát, a szabad demokrata Mécs Imréről elnevezett vizsgálóbizottság munkájának alapjául szolgáló ügyrenddel együtt. A bizottság így a jog szerint nem is létezett.
Ezt a pofont próbálta feledtetni az idén májusban megszavazott és a héten megsemmisített ügynöktörvény. Természetesen ennek a hibáit is szeretné kijavítani a koalíció.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.