Hitelből folyó ígérgetés

Nincs meg a fedezete az újabb és újabb kormányzati ígéreteknek – nyilatkozta lapunknak Tállai András, az Országgyűlés számvevőszéki bizottságának elnöke, aki szerint a kabinet elfelejti tájékoztatni a közvéleményt arról, hogy az ígéretek forrásául szolgáló kölcsönöket a következő évtizedekben kamatostul kell visszafizetnie az országnak. Tállai hibának tartja azt is, hogy a költségvetés válságának beismerése helyett továbbra is gőzerővel folyik a sikerpropaganda és a közvélemény megtévesztése.

2005. 10. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Immár önök is megismerkedhettek a jövő évi büdzsé tervezetével, s az ideit több mint kétszeresen meghaladó költségvetési hiányszámokkal. Az első olvasat után választási vagy nem választási büdzsével állunk szemben?
– Egyértelműen választási ez a költségvetés, hiába ígérte ennek az ellenkezőjét Gyurcsány Ferenc és Veres János. Ebből a büdzséből kiolvasható, hogy csakis a hatalom megtartásának szempontja vezérelte a kabinetet. Immár világossá vált, hogy 2010-ben nem tudjuk bevezetni az eurót, s az új uniós tagállamok közül mi csatlakozunk legkésőbb az euróövezethez. Egyértelművé vált az is, hogy az unió felé vállalt, egyszer már módosított felzárkózási pályát sem tudjuk tartani, ezért szégyenszemre a saját magunk által vállaltakat most ismét át kell írni, és elfogadtatni Brüsszellel.
– Gyurcsány Ferenc tegnap ismét szembeállította az euróbevezetést az autópálya-építéssel és a szociális kiadásokkal. A miniszterelnök mostani kijelentései már arról szólnak, hogy nincs oka az országnak bármi áron menekülni nemzeti valutájától, jóllehet nem is olyan régen a szocialisták még nemzeti ügynek tartották az euró mielőbbi bevezetését. Ön szerint minek tudható be ez a látványos szemléletváltás?
– Kizárólag a szavazatszerzésnek. Az eurócsatlakozás szembeállítása az autópálya-építéssel vagy a jóléti kiadásokkal demagógia, az euróbevezetés feltételeinek teljesítése nélkül ugyanis éppen ezek a célok sérülnek. Gyurcsány Ferencnek és Veres Jánosnak az elmúlt napokban tett kijelentései jól példázzák azt, hogy hogyan lehet egy hosszú távú, az egész ország érdekét szolgáló ügyet az újraválasztás és a hatalom érdekében átváltoztatni. E szemléletváltás hátterében színtiszta populizmus húzódik, a miniszterelnök ugyanis jól tudja: az emberek többsége nem jártas a közgazdaságtanban, ám fogékony a jóléti kiadásokra és a nyugdíjemelésre.
– Maradjunk még az uniós valutánál. A múlt héten éles vita folyt arról, hogy átlépjük-e az euró átvételének feltételéül szabott 60 százalékos államadósságszintet. Úgy tűnik, a tavaly bevezetett nyugdíjkorrekció most „besegít” a kormánynak, ezt nem számítva ugyanis jövőre jelentős mértékben meghaladjuk a maximum értéket.
– A nyugdíjkorrekcióra vonatkozó új számítási módszer tipikus látszatmegoldás, olyan önámítás, amely csak kommunikációs szempontokat szolgál. A valós folyamatok ettől nem javulnak, s az EU is csak néhány évig engedte meg ennek a módszernek a használatát. Amikor az eurót be kellene vezetnünk, már nem lehet ezzel a „manőverrel” szépíteni a mérleget. A trükközés és a felelőtlen kormányzati ígéretek miatt ma már senki nem tartja reálisnak a 2010-es bevezetést, a céldátum további késleltetése ugyanakkor beláthatatlan károkat okoz az országnak.
– A legfrissebb hírek szerint Brüsszel befagyaszthatja a nekünk szánt támogatásokat, ha Magyarország nem teszi rendbe az államháztartást, és nem csökkenti a hiányt. Az EU azt is jelezte, hogy várhatóan októberben újabb figyelmeztetést kapunk az Európai Bizottságtól. Mindeközben gőzerővel folyik az ígérgetés, most éppen a távfűtési támogatásra és a nyugdíjemelésre vonatkozóan. Honnan lesz meg ezeknek az ígéreteknek a fedezete?
– Újabb hitelekből. Az ország a 2002-es kormányváltás óta gyorsított ütemben adósodik el, az ígéretek bejelentésénél azonban valahogy mindig elfelejtik közölni, hogy ezt a kölcsönt a következő évtizedekben – kamatostul – vissza kell fizetnie az országnak, annak adófizető polgárainak. Egyszerűbben fogalmazva a következő generációt, gyermekeinket adósítják el. Naponta jelentenek be újabb és újabb ígéreteket, ráadásul a következő öt évre vonatkozóan. A kormánypártok mindent egy lapra tettek fel: ígéretözönnel kívánják a szavazatokat megvásárolni, s közben nem érdekli őket, hogy a beígért támogatásoknak nincsen meg a fedezete. Félő azonban, hogy e felelőtlen ígérgetésnek hatalmas pénzügyi válság lesz a következménye. Erre nemcsak mi, de számos hazai és külföldi szakember, hitelminősítő is felhívta a figyelmet. Egyik első intő jel, hogy a 2005-ös költségvetést gyakorlatilag felfüggesztette a kormány, és számos fizetési kötelezettséget – az elhíresült maradványképzés révén – áttolt a jövő évre. A rendszerváltás óta eltelt időszak egyik legnagyobb válságát éli át a magyar költségvetés, ezt azonban a kormány még mindig nem hajlandó beismerni. Ehelyett elképesztő méretű sikerpropaganda folyik, amelyben arról próbálják meggyőzni az embereket, hogy Európa nagyhatalmai minket irigyelnek.
– Meghozták a „kívánt” eredményt a Központi Statisztikai Hivatalnál történt legutóbbi leváltások: a hivatal legújabb gazdasági jelentése már nem tartotta fontosnak leírni, hogy a költségvetés hiánya túllépte az egész évre tervezett mértéket. Számítottak erre?
– A hivatalnál az elmúlt két évben bekövetkezett változások ismeretében azt kell mondjam: sajnos igen. Amikor Katona Tamást, a KSH korábbi elnökét nevezték ki a Pénzügyminisztérium államtitkárának, már sejteni lehetett, hogy a statisztikáknak különleges jelentősége lesz a jövőben, azt azonban nem gondoltuk, hogy a hivatal gyakorlatilag egy eszközzé válik a közvélemény félrevezetésében. Ha ugyanis a gazdasági folyamatok mégsem annyira pozitívak, mint azt a kabinet szeretné, akkor egyetlen módszer marad: a kimutatások kozmetikázása, ehhez pedig nélkülözhetetlen a KSH és a PM szoros együttműködése. Ma már elmondható: a Gyurcsány-kormány nem tudja kézben tartani a költségvetési folyamatokat, ezért a statisztikát próbálja felhasználni annak érdekében, hogy mégis jó színben tűnjön fel a kabinet gazdaságpolitikája.
– Mennyire fogadja el a Fidesz a hivatal jelenlegi vezetését, miután az elmúlt hónapokban összesen öt bírósági végzés állapította meg, hogy a KSH korábbi vezetését jogellenesen távolították el posztjukról?
– Nyilvánvalóan politikai szándékból történtek meg ezek a menesztések. A korábbi vezetés szakmailag bebizonyította alkalmasságát, ez azonban nem felelt meg annak a kormányzati elvárásnak, a menesztett szakemberek ugyanis nem lettek volna hajlandók módosítgatni azokon az adatokon, amelyeket a kabinet nem ítélt meg elég kedvezőnek. Azt azonban végre tudomásul kellene venni, hogy már nem a pártállami időkben élünk, az emberek nem fogadják el vakon, amit a kormány kinyilatkoztat. Az Európai Unió tagjaiként fegyelmezett könyvelést várnak el tőlünk, s ezt szigorúan le is ellenőrzik. Egy demokráciában mindenkinek joga van megismerni a gazdaság valós adatait. A Gyurcsány Ferenc vezette kormány azt gondolta, hogy a közvéleményt félre lehet tájékoztatni, az Európai Uniót azonban igen nehéz átverni, itt ugyanis objektíven gondolkodó szakemberek ellenőrzik le a kabinet által szolgáltatott adatokat. A legnagyobb hitelvesztést most Brüsszel felé szenvedi el az ország, köszönhetően az évek óta tartó könyvelési manőverezésnek. A harmadik vonalba helyeztek minket, s az utolsók között kullogunk.
– Múlt héten Varga Mihály, a Fidesz alelnöke úgy fogalmazott, hogy az uniós elmarasztalás ellenére várhatóan tovább folyik az adatkozmetika. Mire alapozzák ezt?
– Minden jel arra mutat, hogy tovább fog folytatódni a mérleghamisítás. Elég, ha csak Veres János pénzügyminiszter kijelentéseire gondolunk, aki konkrétumok említése nélkül arra hivatkozik, hogy még nem kapta meg Brüsszel írásbeli álláspontját. A manőverezés pedig folytatódhat, hiszen az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat mindig csak utólag, az adott ország adatszolgáltatását követően mond véleményt. Jól példázzák ezt a tavalyi és a 2003-as évekre vonatkozó hiánykimutatások, amelyek a hivatalos kormányzati kommunikációban elhangzott számokhoz képest folyamatosan emelkednek. Mi azért kértük Gyurcsány Ferenc miniszterelnöktől, hogy ismertesse a gazdaság valós adatait a lakossággal, mert a felelőtlen intézkedéseket az emberek kárára hozzák meg, s a most szőnyeg alá söpört problémák később hatványozottan jelentkeznek. Ez a kormány jövőre menni fog, ám a gondok, a hatalmas hiány és államadósság itt marad, ezek terheit pedig az itt élőknek kell kifizetniük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.