Hogyan legyél humoralista (104.)

Sándor György
2005. 10. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak így. Béla nélkül. – Egyrészt mert – így is – fogalom, másrészt ha rajta múlna, a Hamvast is elhagyná. (De erre majd bővebben kitérek.)
Múlt heti cikkemben – miközben számos nevet soroltam fel –, éppen az egyik legfontosabbat nem neveztem meg: barátomét. Most sem fogom. Az, hogy ő is határozottan kérte ezt, csak az egyik indok. Nem „adom ki” most sem, bár meglehet, ha elmondanám miért nem, s ha ő múltkor kifejtette volna az ő „miértjét” (neve elhallgatásának), hasonlókkal érvelt volna… – Mint én is? Talán igen. Mert egyik közös mesterünk: Hamvas Béla. A nevezetes névtelen. (De nagyon előresietek.) Ő aztán (Hamvas) nemcsak kettőnkön, mindnyájunkon segíthet – segítségünkre lehet, ebben a „létrontásban”. Az azóta (1968. november 7. halála után) már drasztikusan bekövetkezett „jóslatával”: a belső vízözönben. Ehhez hasonló katasztrófa az embert csak akkor érte, amikor a földet özönvíz árasztotta el, és az emberiség az óceánban elmerült. De akkor az elmerülés külső volt, mint ahogy a népvándorlás is külső: ma az ember saját tudattalanjában és a társadalom saját tömegében merül alá. Az óceán a tudattalan, és a tudattalan az óceán. (Vízözön annyi, mint elmerülni a tudattalanban.) Ma (az 1960-as években már!) éljük ezt a belső vízözönt. Saját konyhanyelvemen: ha valaki, hát Hamvas igazán útmutató „iránytű” lehet lelki-szellemi csömörünk, az életkedv és életcél teljes elapadása-elbizonytalanodása közepett. – Azonban azért se „papolhatok” tovább (már eddig se tehettem volna), ebben a „névtelenségben”, mert – ugye – ott éktelenkedik ugyanakkor az enyém a cikk legtetején, feltüntetőleg.
Kezdjük talán az a g ó n szóval (kifejezéssel), és folytassuk most már tényleg Hamvassal.
Az agón (lehet, hogy agóniát is jelent?), görög szó. De Burckhardt, a történetíró értelmezte számunkra szépen. Annyi mint: a görög világban csak annak volt jelentősége, ami a nyilvánosság előtt történt. Mi ezt az agonális életrendet a görögöktől teljes egészében átvettük, és általában csak azt vesszük számba, ami a nyilvánosság előtt játszódik le. Fontos: a hír, a siker, a név, a dicsőség. Önmagukban ezeknek semmi értelmük sincs. (Mit kezdek a hírnévvel például erdei magányomban?) Azért olyan fontosak, mert agonálisak. Az embernek erejét kifelé, szereppé kell átalakítania, mert az egyetlen lényeges: mások előtt kedvező színben feltűnni.
Egy perzsa király palotát akart építtetni, s két építőművész ajánlkozott: kínai és görög. A tervet mindkettő elkészítette, s a király mikor megnézte, így szólt: A görög szebb, kifelé, mert ha valaki e házat látja, rögtön tudja, hogy király lakik benne; de a szobák üresek és hidegek. A kínai nem ragyog úgy, de belül meleg, meghitt, lakályos, és ezt választom otthonomnak. Mert házamban magamnak akarok lakni, nem pedig a nyilvánosságnak.
A kínai életrend, vagy talán az egész keleti, szemben áll az agónnal. Ez a magánélet intimitása, mely a görögből, s a miénkből hiányzik. (Csak egy kósza utalás barátomra: mindössze csupán egyetlen egy szervezetnek a tagja: a Magyar-Kínai Baráti Társaságnak.) Az agonális élet egyszerűen komolytalan – folytatva Hamvassal. A helyzettelenség olyan embert, aki vezetésre és hatásra törekszik, lesújtana. S amíg azt hittem (Hamvas), hogy vezetnem és hatnom kell, engem is lesújtott. Később, amikor a becsvágyról, későn ugyan, de mégis önként lemondtam, és nem támasztottam többé igényt arra, hogy hatást érjek el, a helyzettelenséggel járó határtalan előnyök iránt szemem egyszerre kinyílt. Ez volt az az idő, amikor anélkül, hogy tudatosan mérlegeltem volna, az agónt mint számomra alkalmatlan és sekélyes életrendet elvetettem – írja Hamvas néptanítói egyszerűséggel (de nem leegyszerűsítve). – Hogy az agón ellenoldalán mi volt, akkor még nem tudtam. Egyelőre csak: el a nyilvánosságtól! el a becsvágytól! el a szereptől!
Egyáltalán nem ismerek olyan szellemileg jelentékeny embert, akinek véleménye valamiképpen ne jelentene csoportvéleményt. Az egyik szava mögött párt van, a másiké mögött baráti kör, a harmadiké mögött érdekszövetség, a negyediké mögött a tanítványok tömege.
Minden komoly figyelemreméltó vélemény, amelylyel találkoztam, persze itthon, többeké volt, s ezeket a többeket a vélemény megmozdította, s ezek a többek magukat a véleménnyel azonosították. Minden szó tulajdonképpen többek nevében leadott szavazat volt.
Úgy vettem észre, hogy a szó súlyát általában úgy mérték, hány ember azonosította magát vele. Ezeket a szavakat igen kedvelték. Ha valakit megtámadtak, a támadó szó csoportszó volt, ha az illetőt megvédték, a védelem is csoport nevében történt. A gondolkozás, az írás, a küzdelem, a vélemény, a vita általában csaknem teljesen kollektív megnyilatkozás volt. A szellemiség szavai amint mondtam, tulajdonképpen világszemléletek, állásfoglalások, érzelmi és érdekkapcsolatok szavazatai voltak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.