Lehet-e pótmagánvádló az adóhivatal?

A Legfelsőbb Bíróság (LB) és a Legfőbb Ügyészség nézetkülönbségeiről tárgyalt nemrégiben az Alkotmánybíróság. A vita alapja az a jogegységi határozat, amelyet tavaly szeptemberben hozott az LB arról, hogy az államkincstárat megkárosító bűncselekmények gyanúja esetén az adóhivatal bíróság elé viheti az ügyet, ha az ügyészség ezt nem teszi meg. A vádhatóság szerint viszont a közérdeket csak a közvádló, vagyis az ügyész érvényesítheti, pótmagánvádló nem. Az ügyészség szerint az LB határozata nemcsak a vádhatóság jogkörét sérti, hanem a bírói függetlenséget is. A két igazságügyi főhatóság vitája kapcsán arra is válaszolni kell, jogosult-e az Alkotmánybíróság arra, hogy felülvizsgálja a Legfelsőbb Bíróság jogegységi határozatait.

2005. 10. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy kimutatás szerint a közpénzügyi államtitkárság 36 büntetőeljárást indított vagy koordinált az Orbán-kormány időszakát érintően. Azonban így is csupán egy olyan kirívó ügy akadt, amelyben a kincstár megkárosítását feltételezték. A feljelentés szerint a Magyar Televízió Rt. akkori elnöke, Szabó László Zsolt nem gondoskodott arról, hogy a dolgozók fizetéséből levont társadalombiztosítási járulékot befizessék az államkasszába. A pénzt az intézmény működésére fordították. A nyomozás végeztével az ügyészség bűncselekmény hiányában megszüntette az eljárást, mert a televízió nem önhibájából spórolta meg a járulékot, hanem a költségvetési hiányt pótolta vele, a Btk. szerint viszont önhiba nélkül nincs felelősségre vonás. A Legfőbb Ügyészség elutasította a kezdeményezők – Pető Iván és Haraszti Miklós szabad demokrata politikusok – panaszát, így az eljárás megszűnt. Ezután pótmagánvádlóként többen is perre vitték volna az ügyet, így a tévé elnöke, felügyelőbizottsága és a kuratórium is, ám mindannyiukat elutasította a bíróság. Pótmagánvádló ugyanis csak a sértett lehet. A sértett – a károsult – ebben az államkassza, hiszen nem kapta meg a bevételt. A kincstárt pedig az adóhivatal képviselhette volna, hiszen rá hárul a közterhek beszedése. Az APEH azonban a jelek szerint nem akart pótmagánvádló lenni: ügyvédet fogadva ügyészi szerepben fellépni a bíróságon. Ilyen lépést máig sem tett.
Az, hogy a hasonló ügyekben közvetlenül az állam, a kincstár a sértett, képviseletében pedig az adóhatóság, a vámhivatal vagy más pénzügyi főhatóság járhat el, logikai alapon is kitalálható. De nem vagyunk a saját következtetésünkre utalva, hiszen a Legfelsőbb Bíróság öttagú jogegységi tanácsa konkrétan is kimondta ezt, amikor elfogadta a pótmagánvádról szóló határozatát. Az állami vállalatok anyagi sérelme esetén pedig a cég vezetője léphet fel – mondták még a határozatban. Ez nem is volt kétséges: az ügyészség sem vitatta, hogy az állami tulajdonú gazdasági társaságok maguk is felléphetnek pótmagánvádlóként, ha magánjogi szerződések kapcsán érte őket kár.
A pótmagánvád lehetőségét – ötvenévi szünet után – az új büntetőeljárási törvény vezette be 2003. július 1-jén. Az indok az volt, hogy akik – legtöbbször erkölcsi, érzelmi okból – nem tudnak beletörődni az eljárás megszüntetésébe, ügyvéd segítségével, pótmagánvádlóként bíróságra mehessenek. Jórészt közlekedési balesetek sérültjei vagy bántalmazás, esetleg orvosi műhiba elszenvedői lehettek volna pótmagánvádlók az előzetes elképzelés szerint. A gyakorlat igazolta ezt – a fővárosban tavaly négy pótmagánvádas ügy indult, kettőt megszüntettek, egy esetben nyert, egy másikban pedig veszített a bírósághoz forduló magánszemély. Arra, hogy főként az állam, a köz akar majd pótmagánvádló lenni, aligha gondolt valaki. Pedig ez történt, csak egyik eset sem jutott el a tárgyalásig. A politikai ellenfél kriminalizációját elindító erőknek – legalábbis eleinte – mégis reményt adott a pótmagánvád bevezetése. A Bárándy Péter által beterjesztett büntetőeljárási törvény miniszteri indoklása a következőket tartalmazta: „A hatósági tétlenség vagy tárgyszerűtlen eljárás talán legfontosabb korrekciós eszköze a pótmagánvád intézménye.” Hatóságon természetesen a vádhatóság értendő. A sajtóban emiatt nevezték a pótmagánvádat ironikusan Polt-magánvádnak.
A miniszteri indoklása nem jogszabály, ám érvelése egy esztendővel a büntetőeljárási törvény 2003. július elsejei hatálybalépése után feltűnt a Legfelsőbb Bíróság jogegységi határozatában. Ez azért érdekes, mert a jogegységi határozat jogszabályi erővel bír, hiszen kötelező a bíróságokra. A 2004. szeptember 13-i jogegységi döntés egyebek mellett kifejti: a Magyar Királyi Kúria – a volt legfelsőbb bíróság – a kincstárat érintő eljárásokban tényleg nem engedte meg a pótmagánvádat, hanem csak az ügyész fellépését, ám azóta „az ügyészség alkotmányos közjogi helyzete alapvetően megváltozott. Míg az ügyészség korábban a kormánynak volt alárendelve, ma a végrehajtó hatalomtól teljesen elkülönülő, független szervezet”. Az LB ebből azt a következtetést vonta le, hogy „az ügyészség széles körű függetlensége szükségessé teszi a pótmagánvádlói jogok elismerését az állam vagyoni sérelmével járó bűncselekmények miatt indított eljárásokban is”. Rögzítette még: „Az ügyészségnek bármely okra visszavezethető tévedése vagy mulasztása enélkül orvosolhatatlan lenne. A jogalkotó ezt is szem előtt tartva vezette be ismét a pótmagánvád intézményét. Ezzel szűkítette az ellenőrizhetetlen hatalom körét, eleget téve a jogállami követelményeknek.”
Az ügyészségnek ebben az ügyben más a véleménye a jogállami követelményekről. Információink szerint a vádhatóság – a régi joggyakorlat alapján is – úgy vélekedik, hogy amikor az államot mint közhatalmat éri kár, kizárólag a közvádló járhat el az érdekében. Ha viszont az állam magánjogi szerződéses kapcsolatokban vesz részt, pótmagánvádló is felléphet a nevében. A vádhatóság szerint ha kormányhivatalok képviselnék a vádat, csorbát szenvedne az igazságszolgáltatás függetlensége. A jelenlegi alkotmány szerint ugyanis a közvádló független a kormánytól. Az alkotmány emellett kétharmados jogszabály, a pótmagánvádról rendelkező, Bárándy-féle büntetőeljárási törvény viszont egyszerű többséget igényelt. Kérdés: ez a jogszabály akár csak részben is megváltoztathatja-e az ügyészség alkotmányos helyzetét?
Úgy tudjuk, a vádhatóság nemcsak a jogegységi határozat tartalmát, vagyis a pótmagánvád bírói megítélését kifogásolta, hanem azt a folyamatot is, amelyben az öttagú büntetőtanács egyáltalán létrejött és eljutott a döntésig. A jogszabály azt mondja: a Legfelsőbb Bíróság nem csak az ellentmondó ítéletek láttán, az eltérések kiküszöbölésére fogadhat el jogegységi határozatot. Ellentmondás híján is módja van erre, ha a joggyakorlat „továbbfejlesztése” indokolttá teszi. Az ügyészség szerint a jogegységi tanács megfosztotta az egyes bírákat attól, hogy saját álláspontot alakítsanak ki az eléjük kerülő perekben, hiszen a legfelső döntés kötelezi őket. A vádhatóság természetesen nem az LB öt bíráját hibáztatja, hanem azt a jogszabályt, amely lehetővé teszi a joggyakorlatot „továbbfejlesztő” jogegységet.
Alkotmánysértőnek tartja az ügyészség az eljárási törvényt azért is, mert a jogegységi tanácsok – szerinte – kellő garancia nélkül alakíthatók meg. A háború előtt, a Kúria idején megfelelő procedúra keretében évente előre megválasztották a jogegységi tanácsok tagjait. Most esetenként hozzák létre ezeket, s az elnök dönti el, kik legyenek a nagy horderejű döntést hozó bírói fórum tagjai. Semmi nem zárja ki, hogy az LB elnöke vagy helyettese a bírák szakmai álláspontjának ismeretében alakítsa meg a tanácsokat. A pótmagánvád ügyében egyébként az azóta nyugdíjba vonult Rabóczki Ede, az LB elnökhelyettese volt a jogegységi tanács elnöke. Részt vett a tanács munkájában a jelenlegi elnökhelyettes, Kaposvári Bertalan is.
Nemcsak a pótmagánvád és a jogegység kérdése vitás azonban, hanem az is: mód van-e rá, hogy az Alkotmánybíróság felülvizsgálja a Legfelsőbb Bíróság jogegységi döntéseit. Az LB évekig tiltakozott ez ellen az alkotmánybírósági törvény tervezett módosítása kapcsán. A helyzet most annyiban különbözik a korábbitól, hogy terítékre került: jogegységi határozattal korlátozható-e a bírói függetlenség. Mindezekre talán hamarosan megkaphatjuk a választ az alkotmánybíráktól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.