Média és eklézsia

„Fölkeresi városunk valamelyik night clubját is?” – kérdezte a reptéren a svájci püspököt egy New York-i bulvárújság tollnoka. „Miért, New Yorkban vannak night clubok?” – vette a lapot a katolikus főméltóság. Másnap ez a szalagcím állt a tudósítás fölött: „Már érkezésekor a night clubok után érdeklődött a svájci püspök.” Az anekdota, mely a Média az egyházban, egyház a médiában című tudományos tanácskozáson hangzott el, érzékelteti, az egyházak számára olykor ingoványos terep a szekularizált világgal való kommunikáció.

Joó István
2005. 10. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A rendszerváltozás előtti Magyarországon nem volt szerencsés, ha kitudódott, hogy egy pap vagy hitoktató jól végzi a munkáját. Akkor nagyon is helyénvaló volt az egyház kommunikációellenes stratégiája. Ráadásul évtizedekkel ezelőtt még nem létezett digitális hírközlési technika, sem „interaktív média”. De gyökeresen megváltozott a helyzet 1990-ben. Ettől fogva a világi média is közölt vallási, egyházi híreket, a papokat pedig behívogatták a stúdiókba nyilatkozni, háromperces meditációkat tartani. A Keresztény Közéleti Akadémia által szervezett minapi budapesti konferencián Blankenstein Miklós, az esztergomi hittudományi főiskola rektora ecsetelte, milyen zavarba ejtő volt – és részben maradt – a papoknak és püspököknek az írott és elektronikus sajtó megélénkülő érdeklődése. Le is vonta a következtetést: erősíteni kell a papi kommunikátorok képzését a szemináriumokban, és növelni kell a médiaszakember-képzést a katolikus felsőoktatásban.
Persze a szó legnemesebb értelmében vett kommunikáció mindig is lételeme volt az egyháznak. Hiszen – mutatott rá Veres András, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia titkára is – Jézus a mennybemenetele előtt azt bízta tanítványaira, hogy az egész világon hirdessék az evangéliumot. Ehhez azonban ma már bizonyosan nem elég a templom. A szószék mellett ezer más módon szóba kell állni a hívekkel, még inkább pedig a külvilággal, amelynek kultúráját már évszázadok óta nem az egyház teremti. Immár – Kiss Ulrich jezsuita szerzetes meglátása szerint – a sajtó emberei a főpapok. Tomka Miklós vallásszociológus, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Szociológiai Intézetének vezetője szolgált idevágó adalékkal: hazánkban kiugróan magas az egyházak presztízse a közintézmények átlagához képest, a papok megítélése viszont siralmasan alacsony. „Fura jószágnak”, „ötödik keréknek” számítanak, talán mert nagyon alacsony a jövedelmük, társadalmi kapcsolatrendszerük pedig még másfél évtizeddel a rendszerváltozás után is eléggé szűkös…
Tomka előadása végén azt szűrte le: nem volna szerencsés, ha a 15-16 százalékos kisebbségben lévő, az egyházi nyelvezetet még jól beszélő tudatos keresztények az önsajnáltatásban, a valamikori üldözés túlhangsúlyozásában jeleskednének. Olyan társadalomban élünk ugyanis, melynek mintegy fele tagadja, hogy nemcsak a Rákosi-években, hanem a Kádár-kor évtizedeiben is egyházüldözés folyt. A vallásszociológus óvta a papokat és hitvalló laikusokat attól, hogy magukat többségnek képzelve „tanító bácsis öntudattal” keresztény társadalmat próbáljanak megvalósítani. Ami – közösségi szinten – lehetséges, az anynyi, hogy keresztényibb legyen ez a mai, erősen plurális társadalom.
Feloldódás, hiteltelenné válás – vajon nem ez kísért, ha túlzottan együttműködik a nem egyházi kézben lévő, öntörvényű médiával az eklézsia? Némelyütt átértelmezik a papi nyilatkozatokat, illetve az egyházról szóló műsor üzenete lerombolódik a finoman szólva „más értékeket” képviselő műsorfolyamban. De mit mondanak erről a jezsuiták, az egyházi kommunikációkutatás éllovasai? Kiss Ulrich, a Szent Ignác Szakkollégium rektora a hangsúlyt arra helyezte, hogy ha ismerjük a hírközlő vállalkozások, szórakoztató médiumok egyházétól eltérő mozgatórugóit, nem reménytelen a kooperáció. Látni kell, hogy míg az egyház az Egészről beszél – a teremtéstől a világ végezetéig –, és gyógyítani akar, addig a médiát csak a jelen pillanat foglalkoztatja, és számára egy kis zaftos katasztrófa a legjobb hír. Ebben az értelemben a két intézmény konkurál egymással; ráadásul – amire Szerdahelyi Csongor, a püspöki konferencia sajtóirodájának vezetője tért ki történeti áttekintésében – a XVIII. század második felében a sajtó a klérus ellen jött létre. Az egyház és a média azonban partnerek is lehetnek, lehetnének. Kiss Ulrichnak az a tapasztalata: szakmailag felvértezett és kellően nyitott lelkipásztoroknak, szerzeteseknek általában meg kell ragadniuk a párbeszéd alkalmait, még a showbiznisszel átitatott csatornákon is.
A keresztény igazságok jelentését ebben a szekularizált világban újra közérthetővé kell tenni – szorgalmazta Tóth Pál, a katolikus egyetem Kommunikáció Intézetének vezetője. De szerinte sem a tanítói attitűd a célravezető kommunikációban. Megemlítette, hogy az olasz püspöki kar nem tematikus vallási csatornát, hanem hírtelevíziót vásárolt az ottani nemzeti tévétől. A keresztény értékeket azon belül, indirekten jelenítik meg. Más kérdés, hogy hasonló lépésre a Magyar Katolikus Egyháznak még jó ideig nem lesz pénze…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.