Titkolózás a bősi gátról

Újra megtelt a bősi felvízcsatorna, megszűnt a hajózási korlátozás a Duna szlovákiai szakaszán azt követően, hogy a Szlovák Vízgazdálkodási Vállalat szakembereinek sikerült befoltozniuk a csatorna falának aszfaltburkolatán keletkezett repedést. A csatorna és az Öreg-Duna közé szorult, a felduzzasztott folyó vízszintje alatt 12 méterrel fekvő Bodak polgármestere nehezményezte, hogy csak a szóbeszédből értesültek a balesetről.

Neszméri Sándor
2005. 10. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A csatorna bal oldalán keletkezett repedést a vállalat szakemberei szeptember közepén észlelték, s bár szivárgás nem volt, a csatorna üzemeltetője a károsodott burkolat azonnali megjavítása mellett döntött.
Szeptember 25–26-án összesen 45 millió köbméter vizet engedtek ki a mederből, ezzel két és fél méterrel tudták csökkenteni a felvízcsatora vízszintjét. Az aszfaltburkolat meghibásodását, amelyet vélhetően egy hajó okozott, két nap alatt sikerült kijavítani, de a csatorna feltöltése három napot vett igénybe, így csak október első napján sikerült feltölteni a felvízcsatornát üzemeltetési szintre.
Miklós László környezetvédelmi miniszter szerint nem lehet tudni, milyen hajó és mikor okozta a károsodást, ezért aligha tudnak majd bárki ellen eljárást indítani. – Katasztrófa szerencsére nem történt, úgy tudom, hogy szivárgás sem volt a csatorna bal partján, de kellemetlen az ügy, mert azt bizonyítja, vannak felelőtlen hajósok, akik nem jelentik, ha a falhoz koccannak, pedig tudniuk kellene, ezzel kárt okoztak – mondta. A munkálatok idején még egy kisebb repedést is felfedeztek a felvízcsatornán, azt búvárok foltozták be.
A javítási munkálatokról azonban nem kaptak kellő tájékoztatást a felvízcsatorna és a Duna eredeti medre közé szorult három falu, Doborgaz, Vajka és Bodak lakói. Ágh Magdolna, Bodak polgármestere lapunknak elmondta, csak levélben értesítették őket arról, hogy a vajkai komp szeptember 26-tól nem fog közlekedni, ami végül nem is lett igaz, de hogy mi okozta a hibát, és milyen veszélyekkel jár, arról semmilyen információt nem kaptak. Ez nem szerencsés dolog, hiszen nagyobb baj esetén a katasztrófaelhárítási rendszer szerves részét képezik a települési önkormányzatok is. „Mai napig is csak azt tudjuk, amit az emberek egymás közt beszélnek, vagyis hogy szivárgás nem volt, és nem lehet tudni a baleset okát” – szögezte le Ágh Magdolna.
A „Kis-Csallóköznek” becézett szigeten a három falu lakói eddig is főként azt kifogásolták, hogy nem zárható ki a hajók meghibásodása, vagy valamelyik hajó legénységének felelőtlensége, ami a csatornában a mostaninál nagyobb károkat, akár katasztrófát is okozhat.
A múlt héten megírtuk, hogy magyar vízügyi szervek is panaszkodtak, amiért szlovák kollégáik nem tájékoztattak időben a felvízcsatorna meghibásodásáról.
Korábban komolyabb gondok is előfordultak Bősnél: a rendszer 1992-es beüzemelése után a duzzasztómű egyik zsilipkapuja szakadt ki. A magyar területre sodródott műtárgyat hazánk visszaszolgáltatta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.