Ha valaki korrupciót sejt, menjen a rendőrségre!

Az SZDSZ számára kiemelten fontos a főpolgármesteri poszt – mondta lapunknak adott interjújában Demszky Gábor, aki az országgyűlési választás után dönti el, hogy tizenhat év hivatal után ismét megméreti-e magát. Kóka Jánosról úgy vélekedett: kitűnő, tehetséges ember, de neki is végig kell járnia egy utat. A főpolgármester elismerte, hogy nem fűződik a nevéhez egyetlen nagy, látványos beruházás sem, fő céljának a felújításokat, az infrastruktúra megteremtését tartja. Ugyanakkor szerinte az önkormányzati rendszer a hibás abban, hogy képtelen együttműködni a kerületekkel, míg a Fidesz javaslatait szinte kivétel nélkül tárgyalhatatlannak, színvonaltalannak tartja.

2005. 12. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Épített valamit Budapesten az elmúlt tizenöt évben a fővárosi önkormányzat? A világvárost építünk szlogenjére szinte mindenki emlékszik, azonban egyes felújításokon kívül nem köthető komolyabb alkotás az ön nevéhez. Ezt nem bánja?
– Soha nem akartam emlékművet állítani magamnak, és vélhetőleg ennek köszönhető, hogy mindig újraválasztottak. Az emlékműépítés még senkinek nem jött be Magyarországon. Tudatos döntés volt, hogy presztízsberuházások helyett felújítjuk a város örökségét. Ahelyett például, hogy a Nemzeti Színházat építettük volna, ugyanannyi pénzből felújítottuk a patinás fővárosi teátrumokat, és létrehoztuk Európa legnagyobb artmozihálózatát. Kurzusmúzeum helyett modernizáltuk az ország legnagyobb közgyűjteményét, az állatkertet. Felújítottuk és új zenei könyvtárral, fiókkönyvtárakkal bővítettük a Szabó Ervin-könyvtárat. Számtalan szociális otthont létesítettünk többezres férőhellyel, folytattuk a kórházak és az iskolák tatarozását. És volt új építés is: csak ebben az évben elkészült az új fővárosi levéltár, a rákospalotai szemétégető a füstgázmosóval, és átadtuk a Városháza parkot. Az új épületek nagyobb része Budapesten magánberuházásban készült, de nem valósulhattak volna meg nélkülünk, hiszen a főváros dolga elsősorban a szabályozás.
– Léteznek ugyanakkor olyan hasznos beruházások is, amelyek látványosak. A Lágymányosi híd az Antall-kormány idején, a Millenáris Park, a Művészetek Palotája, a Nemzeti Színház pedig a „fővárost büntető” Orbán-kormány alatt épült. Amikor a balliberálisok kormányoznak, miért nincsenek ilyen fejlesztések?
– Az Orbán-kormány elvont tőlünk százmilliárd forintot, és ebből építette mindezt. Jobban tette volna, ha ezt a pénzt itt hagyja a fővárosnál. Akkor már járna a 4-es metró, és az ötöset építenénk. Ezeknek elsőbbséget kell élvezniük minden más üggyel szemben, hiszen átjárhatatlan Budapest. Egyébként fél évvel ezelőtt volt egy szerintem őszinte beszélgetésünk Orbán Viktorral. Nem cáfolta, hogy a hibás fővárosi politika jelentősen hozzájárult a Fidesz vereségéhez. Ha nincs háború Budapesttel, ha nem állítják le a beruházásokat, még a kórházfelújításokat is, akkor az a kormány nem bukik meg. Elismerem, a főváros is követ el hibákat, de hiszek benne, hogy a programunk jól szolgálja a budapestieket.
– Valójában mi a célja Budapesttel a várost tizenegy éve irányító MSZP–SZDSZ-koalíciónak?
– Megpróbáljuk felzárkóztatni a fővárost abban, amiben a szocializmus a legnagyobb kárt tette. A rendszerváltozás előtt erőltetett iparfejlesztés és lakáspolitika volt, megépítették ugyan a metróhálózatot, de nem törődtek a szennyvíztisztítással és a szemételhelyezéssel. 1990-ben még bányagödrökbe tömködtük a szemetet, ám a gödrök megteltek. A szennyvíz zömmel ma is tisztítatlanul folyik a Dunába – bűzös csatornává változtatva Európa egyik legnagyobb folyóját. Mindezekért korszerűsítjük a hulladéklerakóinkat, a szemétégetőt, s hamarosan hozzálátunk a csepeli szennyvíztisztító megépítéséhez. A lemaradást be kell hozni, hogy a város civilizáltabb, élhetőbb legyen.
– Ugyanazokkal, akik a lemaradást okozták? Ma is a szocialistákkal vezetik a fővárost.
– Nem én dolgozom együtt Szűrös Mátyással és Pozsgay Imrével. A szocialistáknál lezajlott egy generációváltás, a fővárosban is és a kormányban is. A jelenlegi kormány együttműködik velünk a metróépítésben, a szennyvíztisztító-beruházásban, beszálltak az útfelújításba, és végre épül az M0-s. Örültem volna, ha a Fidesz-kormányzás idején ezekben az ügyekben partnert találok. Ki tudja, talán ma másként nézne ki az egész politikai paletta. A konzervatív kormány azonban a háború mellett döntött, és belebukott. Ma már Orbán Viktor tanácsadói is azt mondják, ebben váltani kell. Az, hogy most hosszabb metróról beszélnek, egyfajta váltás. A Fidesz most is támadási felületet keres, de egészen más, ha arról vitatkozunk, hogy a metró merre vagy meddig menjen.
– Gyurcsány Ferenc miniszterelnök szerződéskötést ajánlott a kormány és a főváros együttműködéséről. Ön és az SZDSZ azt szorgalmazta, hogy az úgynevezett Podmaniczky-programot foglalja törvénybe az Országgyűlés, ám ezt az MSZP nem támogatja.
– Egyelőre egy szerződés is jó lenne, ha nem csak lózungokról van szó. Az anyag elkészült.
– Az íróasztalfióknak? Hol van a közlekedési rendszerterv, mi lett a hétéves fejlesztési tervvel és a többi sok száz oldalas koncepcióval?
– Hosszú távra tervezünk, és a fő fejlesztéseket általában az ellenzék is megszavazza. A korábbi elképzeléseink pénzügyileg megalapozottak, és e szerint haladunk. Ez azt is jelenti, hogy nem nyújtózkodunk a takarón túl. Van egy 2030-ig szóló hosszú távú tervünk, és van a 2007–2013 közötti időszakra készült Podmaniczky-program. Ezt már részben az uniós pénzekből valósítjuk meg. Nemrég itt járt nálam az Európai Beruházási Bank (EIB) alelnöke, aki biztatott, hogy a meglévő programokon felül is pályázzunk minél több programmal, amelyekbe beszállna az EIB is. Nekünk ugyanis vannak előkészített terveink, amelyeket szinte azonnal el tudunk kezdeni. Eddigi tapasztalataink alapján mondhatom: a tervezésben jók vagyunk. A kivitelezésben nálunk is vannak kiszámíthatatlan körülmények. A közbeszerzési eljárásokat például gyakran megtámadják, ezek hátráltatják a beruházásokat. Mindez azonban nem csökkenti a főváros teljesítményét. Legutóbb Londonban ismertettem Budapest középtávú tervét, nagy sikere volt. A város rehabilitációs programja már nagyon hasonlít London, Amszterdam vagy Róma problémáinak kezeléséhez, leszámítva az ottani etnikai problémákat, amelyek nálunk szerencsére nem jelentkeznek.
– Az úgynevezett Podmaniczky-program régi ígéreteket tartalmaz. Immáron negyedik éve, hogy nem az Orbán-kormány vezeti az országot, ennek ellenére egy centiméter metró sem épült, még tervek sincsenek az aquincumi hídról, a körvasútsori körút kiépítése sehol nem tart, a felszíni közlekedés megoldatlan. Az Európa 2010-es kulturális fővárosa pályázat is kudarccal végződött Budapest számára.
– Ami a programot illeti: szerintem az lenne a baj, ha mindig új és új tervet készítenénk a hosszú évek alatt elfogadott helyett. A kulturális főváros pályázaton pedig hat vesztes volt, egy nyertes. A kormányzat nyugodtan szólhatott volna már az elején, hogy kifejezetten vidéki városnak akarják adni a lehetőséget, és ilyen formában ne dolgozzunk ezen.
– Szakmai vagy politikai döntés született?
– Egyértelműen politikai. A kormánynak a vidék–főváros ellentét oldása volt a célja, Budapest nem nyerhetett. Ezzel együtt azt mondom, mindenben segítünk Pécsnek, hogy sikeres lehessen. Viszont 2011-ben mégiscsak Budapest lesz Európa fővárosa, ugyanis abban az évben Magyarország adja az EU soros elnökét. Ezzel a lehetőséggel élnünk kell. Dolgozunk, zajlik a Podmaniczky-program és a 2010-es pályázatunk összehangolása, mert nem akarjuk veszni hagyni a sok jó ötletet.
– Budapestnek nyerni kell! – írta 2002-es választási programjában. A Fidesz novemberi utcai közvélemény-kutatása szerint a budapestiek az ötös skálán még kettes osztályzatot sem adnának önnek, rendkívül rossznak tartják a köztisztaságot, az utak és a járdák állapotát, a levegőtisztaságot, de a tömegközlekedés, a közbiztonság, a város összképe és a kultúra helyzete sem éri el a közepest.
– A Fidesz szavazói között valóban kevés a támogatóm. Többségük akkor sem szavazna rám, ha a legjobban dolgoznék, ez lényegében az Orbán Viktorral való vitáknak köszönhető. A valódi közvélemény-kutatásokban a Fidesz szavazói kettest, az MSZP szavazói négyes alát, a SZDSZ-szavazók pedig négyes fölét adnak a munkámra. Más felmérések szerint az elmúlt egy évben – az útfelújításoknak köszönhetően – javult a városvezetés, illetve a két koalíciós párt megítélése. A Szonda Ipsos egy felmérése például azt mutatja: az SZDSZ 14 százalékon áll Budapesten. Mindez fontos visszajelzés, de ennél is pontosabb az a tükör, amit a nagyvilág mutat a városnak. Az elmúlt hónapokban legalább egy tucat pozitív, minket megerősítő nemzetközi értékelést kaptunk.
– A Fővárosi Közgyűlés munkáját túlságosan is befolyásolja a pártpolitika, s kiderült: az önkormányzatiság így nem működik. Általános vélemény, hogy a főpolgármester képtelen együttműködni a kerületekkel. Ezt nem csak a jobboldali polgármesterek mondják, például az MSZP-s irányítású Csepel az ön tiltakozása ellenére adta el a szigetcsúcs 80 hektáros területét, gátolva ezzel számos fővárosi fejlesztést.
– Mit tanácsol, mit csináljak? Nem tudtam megakadályozni az eladást, ők ezt a pénzt el akarják költeni, és nem látnak túl a kerülethatáron. Mi az összfővárosi érdekeket védjük. Ha nem perelnénk, a csepeli szennyvíztisztítóhoz vezető út és egy közpark kialakításához területeket kellene visszavásárolnunk a magánbefektetőtől. Félelmetes, a rendszer el van rontva!
– Tehát a rendszer a hibás?
– Az önkormányzati törvény szerint Budapesten 24 önálló, azonos jogú önkormányzat működik. Ez példátlan Európában. A vitákat csak akkor lehetne lezárni, ha a fővárosnak meglennének ehhez a jogosítványai. Hiába van jó viszonyom egy kerületi polgármesterrel, szembeállítják a fővárost és a városrészeket ezek az ügyek, amelyek ebben a kétszintű önkormányzati rendszerben nem kezelhetők.
– Eközben a városvezetés a közgyűlési ellenzékkel sem tud megegyezni. A jelenlegi gyakorlat szerint ugyanis az ellenzék javaslatait általában napirendre sem tűzik.
– Én örülnék, ha komoly javaslatokkal jönnének. A Fidesz vagy nem akar konstruktív lenni, vagy egyszerűen nincs megfelelő szakértői háttere, nem tud olyan szintű javaslatokat tenni, amiről tárgyalni lehetne. A közérdekű kérdésekre azonban mindig pozitívan próbálok válaszolni.
– Az ellenzék is folyamatosan próbálkozik, hiába. De mégis, így nem sérül-e a demokrácia, amelyért tizenöt éve még ön is küzdött?
– Európában mindenütt választják a főpolgármestereket, kivéve Hollandiát, ahol a királynő nevezi ki őket, ezért pártsemlegesek. Az a rendszer talán nem is olyan rossz… Az európai fővárosokban szinte kivétel nélkül egy nagy párt adja a főpolgármestert: Párizsban vagy Bécsben például elég a párton belüli „csatát” megvívni, és utána viccesen akár a kismacska is nyerhet, ha elég erős párt indítja. Nekem azonban közvetlenül a választókat kell megnyernem. Ez Budapest egyik sajátossága, majdnem olyan, mintha független lennék.
– Csakhogy közben mintha megszűnt volna a kontroll. A nagy fővárosi beruházások, közbeszerzések – például a négyes metró, a központi szennyvíztisztító, az útfelújítások PR-ügyei – körül rendre felvetődik a korrupció, különféle visszaélések gyanúja, ám a koalíció egy esetben sem járult hozzá a tisztázáshoz, vizsgálóbizottság felállításához.
– A tendereknél bíróságon meg lehet támadni az eredményt, ezenkívül az EU-normákat is be kell tartani. Mindazonáltal, ha egy magánember vagy egy képviselő korrupciós vádat hangoztat, menjen el a rendőrségre, az ügyészségre! Volt ilyenre példa a Főpolgármesteri Hivatalban: feljelentést tettem, és az ügynek felelősségre vonás lett a vége. Nem állítom, hogy nincsenek korrupciók, és mindenkit arra biztatok, ha vannak bizonyítékai, akkor tegyen feljelentést.
– Deák András (Fidesz–MKDSZ), a fővárosi közbeszerzési bizottság elnöke az útfelújítási PR-ügyben ezt meg is tette.
– Nincs ezzel probléma, várjuk az eredményt. Azért bíztuk az ellenzékre ennek a bizottságnak a vezetését, mert nekik fokozott érdekük az ellenőrzés. Deák úr mindenre lő, ami mozog, de ez jobb, mint ha nem lenne kontroll.
– Döntött-e már, hogy 2006-ban ötödszörre is indul-e az önkormányzati választáson főpolgármester-jelöltként?
– Főpolgármester vagyok, dolgozom. Szeretném, ha tavasszal jó eredményt érnénk el, és az SZDSZ erősebb pozíciót szerezne a parlamentben. A város ebben nagyon sokat tud segíteni. Iszonyú sok a feladat, és itt nem a kampányra, hanem a munkára gondolok, hogy hitele legyen annak, amit az SZDSZ mond. Természetesen a kampányban is részt fogok venni, ha minden igaz, budapesti listavezetőként. Az önkormányzati választással pedig majd akkor foglalkozom, ha eljött az ideje.
– Az SZDSZ nem dönthet úgy, hogy inkább Kóka Jánost támogatja, aki dinamikusan próbálja eladni magát, ráadásul akár közös koalíciós jelölt is lehetne?
– Kóka kitűnő, tehetséges ember és nagy reményű politikus. Elképzelhető: egyszer az ország miniszterelnöke lesz, az sem lehetetlen, hogy főpolgármester, de minden célhoz tartozik egy út, amit végig kell járni. Ezért nem valószínű, hogy számára ez 2006-ban bekövetkezik. De szerintem ő is azt a munkát akarja folytatni, amit gazdasági miniszterként egy évvel ezelőtt elkezdett. Az SZDSZ vezetése pedig kinyilvánította, hogy ha az újraindulás mellett döntök, engem jelölnek.
– Tizenhat év egy felelős közfunkcióban elég hosszú idő. Nem jött el az ideje a pihenésnek?
– Erről a választók döntöttek eddig is, és a tapasztalatot választották az új ígéretekkel szemben. Kétségtelen az is, hogy a liberalizmus képviselete szempontjából komoly jelentősége van ennek a posztnak: sem én, sem az SZDSZ nem akarja, hogy a főpolgármesterség elvesszen a liberálisok számára.
– Hogyan látja most a szabad demokraták helyzetét? Illeszthető a klasszikus liberális hagyományokhoz ez az agresszív, egyházellenes politika, a deviáns magatartásformák felkarolása?
– Az SZDSZ legfontosabb célkitűzése az adócsökkentés, a karcsúbb állam, a privatizáció folytatása és a szabadság kiterjesztése. Liberálisként következetesen gondolkodunk az egyház és az állam kettéválasztásáról is. Volt ugyan egy szerencsétlen internetes levél, nekem sem tetszett a fogalmazása. De én is hiszem, hogy a hitéleti tevékenységet nem kell támogatnia az államnak, viszont az egyházak oktatási, szociális és egészségügyi munkáját, mindazt, amit az önkormányzati, állami intézményektől átvéve végeznek, nagyon is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.