MÁV: különös háttér-megállapodás

Háttér-megállapodást kötött a MÁV ZRt.-vel a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ). Eszerint a mintegy nyolcvanmilliárd forintos adóssággal küszködő vasúttársaság azon szakszervezeti tag munkavállalók után is biztosítja a VSZ és a VDSZSZ munkaidő-kedvezményének pénzbeni megváltását, akiket új cégeibe szervez ki a MÁV.

Bákonyi Ádám
2005. 12. 29. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A MÁV-nál foglalkoztatott, valamint az általa január elsejétől alapított, többségi tulajdonában álló gazdasági társaságokba átkerülő, szakszervezeti tag munkavállalók együttes létszáma alapján határozzák meg a VSZ-t és a VDSZSZ-t megillető, fel nem használt munkaidőkeret pénzbeni megváltását – erről szól az a lapunk birtokába jutott megállapodás, amit Gaál Gyula, a MÁV, Simon Dezső, a VSZ és Gaskó István, a VDSZSZ elnöke írt alá. A munka törvénykönyve szerint a munkaidő-kedvezmény mértéke – ami a szakszervezeti tisztségviselők függetlenítését biztosítja – három munkaviszonyban álló szakszervezeti tag után havi két óra. A kedvezményből fel nem használt időtartamot, de legfeljebb a kedvezmény felét a munkáltató köteles pénzben megváltani. A pénzösszeg kizárólag érdekvédelmi tevékenységgel öszszefüggő célra használható fel.
Bár a lapunk által megkeresett szakértők szerint a MÁV, a VSZ és a VDSZSZ megállapodása nem jogszerűtlen, a munkaidő-kedvezmény mértékéről és megváltásáról elvben az új társaságokkal kellene megállapodniuk a szakszervezeteknek. Meglehet – jegyezték meg –, hogy bár MÁV-tulajdonú, önálló társaságokkal nem sikerült volna a munka törvénykönyve rendelkezésén túli, három szakszervezeti tag után három és fél órás munkaidő-kedvezményről és az ezzel összefüggő pénztöbbletről megállapodni. Bár kérdéses, hogy az új társaságokban meddig őrzi meg többségi tulajdonát a MÁV, a megállapodás tartalma 2006. december 31-ig eleve hatályos, majd a nemsokára megkötendő új, középtávú megállapodás hatályának időtartamáig szól.
Ismert: a Mozdonyvezetők Szakszervezete, a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete, valamint a Mérnökök és Technikusok Szakszervezete nyilatkozatban tiltakozott az ellen, hogy „nem a vasutas munkavállalók érdekvédelmét, hanem saját szervezetpolitikai céljait szolgálta a VDSZSZ december 21-én bejelentett sztrájkfenyegetése”. Az aláírók szerint a sztrájkfenyegetés indokolatlan volt, s lejáratta a sztrájk intézményét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.