Nagy ívű reformterv baljós előjelekkel

Ha valóra válnak a miniszterelnök tervei, 25-30 százalékos leépítésre számíthatnak a köztisztviselők – állatja a hirszerzo.hu. Az úgynevezett államreformterv szerint hét miniszteri poszt szűnne meg, és felszámolnák a tárcák háttérintézményeinek zömét is. Ugyanakkor tény, hogy a korábbi hasonló tervekből eddig semmi nem lett.

Czirják Imre
2005. 12. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Állítólag már legalább két hónapja készen van az úgynevezett államreform-tervezet. Legalábbis Batiz András kormányszóvivő így nyilatkozott, amikor október közepén arról beszélt, hogy ebben a kormányzati ciklusban már nem lesz közszolgálati reform. Sőt közigazgatási sem, ugyanis október 11-én Gyurcsány Ferenc miniszterelnök mindkettőt elhalasztotta. Ismert: mindkét szféra átfogó reformjára ígéretet tett az MSZP még 2002-ben. Később aztán kiderült, hogy összességében 210 millió forintba került az adófizetőknek a meg nem valósult közszolgálati reform koncepciója, ennyit költöttek a kormánymegbízottra, valamint a tanulmányok készíttetésére. Batiz ragaszkodott hozzá, hogy nem kidobott pénzről van szó, mind Vadász János, mind pedig Sárközy Tamás elvégezte feladatát, és a tervek készen vannak. A hirszerzo.hu úgy tudja, valóban létező koncepcióról van szó.
Az internetes portál szerint leginkább az Európai Unióból nehezedik nyomás a magyar kormányra, ám nem elsősorban a közigazgatás olcsóbbá, inkább hatékonyabbá tétele érdekében. Gyurcsány a Népszavának adott ünnepi interjújában azzal „fenyegetőzött”, hogy ha nyer az MSZP 2006-ban, addig nem hajlandó kormányt alakítani, amíg a leendő koalíciós pártok nem írják alá az államháztartás alrendszereinek átalakítását szolgáló törvénytervezeteket. Ezeket a választások után tervezi benyújtani, hogy esetleges kormánya már az új struktúra szerint álljon fel.
A hirszerzo.hu információja szerint az új struktúrában hét miniszteri poszt szűnne meg, az európai ügyekért és a regionális fejlesztésekért felelős két tárca nélküli, valamint az informatikai, a kulturális, a környezetvédelmi, a munkaügyi és az egészségügyi minisztérium. A tervezet regionálissá tömörítené a megyei hivatalokat, felszámolná az országos hatáskörű (központi) hivatalok felét, illetve megszüntetné a minisztériumi háttérintézmények zömét is. Az átszervezéssel a 35-40 ezres köztisztviselői kar 20-30 százaléka veszítené el munkáját. Radikálisan átalakulna a Miniszterelnöki Hivatal (MeH), leépítik róla a szakfeladatokat, és külön intézmény foglalkozna a közigazgatás gazdasági kiszolgálásával, a kancellária dolga pedig a stratégiai tervezés lenne. Kettéválna a belügy: egy önkormányzati-közigazgatási és a rendészeti részre, utóbbi esetleg az igazságügy alá tartozna.
A dolog szépséghibája, hogy a kancellária átszervezését már korábban tervbe vették, sőt Gyurcsány Ferenc kinevezésekor éppen a MeH karcsúsítását ígérte. A hivatal vízfejének csökkentésére Sárközy Tamás dolgozott ki egy részletes tervet (Vadásszal ellentétben különdíjazás nélkül), akit most az államreform kidolgozójának tartanak. Akkor elképzeléseit az íróasztal mélyére süllyesztette a frissen hatalomra jutott kormányfő, és ahelyett, hogy leépítette volna, különböző tanácsadó testületekkel, személyes megbízottak hadával tovább duzzasztotta a kancellária létszámát, így szerezve további támogatókat, illetve jutalmazva meg saját híveit. Bonyodalmat okozhat, hogy az MSZP és az SZDSZ előszeretettel mutogat a másik tárcáira, amikor az kerül szóba, milyen minisztériumokat kellene megszüntetni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.