Retró

Ludwig Emil
2005. 12. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tartósan átmenetivé lett, elbizonytalanodott ízlésű korunk korcs divatja a retró. A hátra jelentésű latin retro- szóból bővített retrospektív annyit tesz: visszatekinteni a múltba. No, nem abba a dicső múltba, amely Arany János Toldijának előhangjában tűnik elő pásztortűzként, hanem amit egy emberöltővel ezelőtt hagytunk magunk mögött. A jó kis poshadt-punnyadt Kádár-korszak – amúgy, emberileg kétségkívül élvezhető – kulturális és tárgyi világába. Felidézni a presszók, önkiszolgáló éttermek, turistaházak, tánciskolák és építőtáborok hangulatát, a kagylófotelt, a csőbútort, a Pacsirta rádiót és a kis képernyős Tavasz tévét, a mozihíradót, a tánczenei koktélt, a nyeles fésűt, a zsebtükröt, a Bambit, az Úttörő csokit, a hapsik jampecfrizuráját, hegyes orrú ködvágó csukáját, a csajok lófarkát és gumiöves abroncsszoknyáját.

A retró azonban kényes műfaj, az 1956 utáni három évtized bizony sokakban ébreszt rossz emlékeket, indulatokat, félelmeket. És nem ok nélkül, hiszen még a jó zenére vágyó tizenéveseket is egy exávós terelgette gumibottal az Ifjúsági Park igazgatójaként. Azt sem könnyű megmagyarázni manapság a mi akkori életkorunkban lévő gyermekeinknek, hogy mitől volt szép az 1970-es évek riasztóan sötét pesti éjszakája vagy az ostornyéllámpás Népköztársaság útja Csepel teherautókkal és állami Pobjedákkal. Mi volt szórakoztató abban, hogy fürtökben lógtak az emberek a villamos lépcsőjén, a zsúfoltságtól nem lehetett látni a vizet a Gellért fürdő hullámmedencéjében, és ha nyáron lehetett valahol csapolt Kőbányai sört kapni, az meleg volt. Ez utóbbi problémával hál’ istennek ma nem kell szembesülnie sem fiatalnak, sem öregnek, azonban ami a tömegközlekedés rémségeit illeti, a mai húszévesek utazást tehetnek az időben, természetesen visszafelé.

Napok óta folyik a rádióból, hogy jó előre meg kell váltania a vonatjegyét annak, akinek a karácsony alkalmából utazhatnékja támad. Egyes járatokra már elővételben elfogytak a helyjegyek, a vasút láthatóan nem képes kezelni a tumultust. A MÁV szóvivője azzal nyugtatta az aggódókat, hogy az ünnep előtt indulnak mentesítő járatok, különösen a keleti országrész célállomásai felé, például Miskolc–Szerencs–Nyíregyháza–Debrecen irányában Szegedre (!). Nesze nektek retró! Hasonló a helyzet a Volánbusz távolsági járatain, a buszok még a máskor megszokottnál is jobban meg lesznek töltve. Régen látott jelenetekre számítson, aki távol élő rokonaival, szeretteivel készül együtt tölteni az ünnepeket, a járműveken nincs elég ülőhely, sokan órákig állva fognak utazni az autópályákon is – amúgy mint máskor, „normális esetben”, bár ezt közlekedésbiztonsági szabály tiltja. A diákok hátizsákja, az ajándékcsomag nem fér el, a le- és felszállás embert próbáló gyötrelem. Ma és holnap mindenki a saját bőrén (csontján, derekán, lábán) megtapasztalhatja, miért mondják, hogy a magyar tömegközlekedés ötvenszázalékos: a tömeg már megvan.

Ami a retrodivatot illeti, a fővárosiak különösen kedvező helyzetben vannak. Budapesten működés közben láthatók a negyvenéves, milliónyi kilométert lefutott, ütött-kopott, rozsdamarta tetőzetű, őrülten csattogó metrószerelvények, sőt a második világháború előtti, valóban dübörgő stuka villamosok. A XXI. század ötödik esztendejének végén a liberális vezetésű „világváros” és a közlekedési tárca meg a régi-új szocialisták kormányozta ország élő valósága a retró.

Tessenek nosztalgiázni!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.