A bíróság becsületbeli ügye

2006. 01. 02. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szokatlan lépésre szánta el magát a Fővárosi Bíróság: a bíróságtól kéri becsületének védelmét. A testület elnöke azért tett feljelentést, mert úgy látja, hogy a Munkáspárt vezetői túllépték a szabad véleménynyilvánítás határát, amikor – egy vesztett per után – politikai elfogultsággal vádolták a bíróságot. Most a rendőrség vizsgálja a történteket, majd várhatóan vádemelési javaslatot tesz az ügyészségen. Utána kezdődhet a per. Hogy miként kerül a bíróság becsületbeli ügye az ügyészségre, majd ennek közreműködésével a bíróságra, nagy kérdés. Ilyesmire eddig nem volt, nem lehetett példa. Ki-ki maga kereshette fel sérelmével az igazságszolgáltatást, akár közéleti ember volt, akár magánszemély. Akit a becsületében mások előtt megsértettek, s a törvény előtt akart elégtételt venni, az megírta a feljelentését, a bíróságon pedig maga képviselte a vádat. A rágalmazót megbüntették. Persze ki is békülhettek a felek. Ha ugyanis a sértegető kész volt bocsánatot kérni, a sértett pedig megbocsátott, büntetés és harag nélkül távozhattak a bíróságról.
A lovagiasság szabályai így működtek 1994-től 2003-ig, és működnek ma is, de csak az egyszerű polgárok ügyében. Az igazságügyi kormányzat ugyanis e szabály megváltoztatását javasolta az Országgyűlésnek. Emiatt 2003. július 1-je óta nem tanácsos kukoricázni a hatóságokkal és a hivatalos emberekkel. Jobb, ha kétszer is meggondolja valaki, mielőtt bármit mondana a hivatali ténykedésükről. Ők ugyanis most már nem kényszerülnek arra, hogy maguk forduljanak bírósághoz, s ott személyesen – vagy ügyvédjük útján, de mégiscsak maguk – képviseljék a vádat a rágalmazóval szemben. Ehelyett megírják a feljelentésüket, a rendőrség nyomozni kezd, az ügyészség – a közvádló – pedig vádat emel a bíróságon. Mennyivel kényelmesebb így! Nem kell a törvény színe előtt bizonygatni, hogy de kérem, minket megsértettek. A közvádló védi és képviseli a köz emberét.
Ez rendben is lenne így – ha totalitárius államban, diktatúrában, vagyis a szocializmusban élnénk. Akkor is a közvádló kért ugyanis elégtételt a kormányzati s az egyéb hivatalos emberek becsületét érő feltételezett sérelmek miatt. Az Alkotmánybíróság (AB) szerint ez egyet jelentett a törvény előtti egyenlőség megsértésével és a kritika elfojtásával. Aki bírálni mert, azt az ügyész a törvény elé vitte, és büntetést kért rá. Megbocsátásnak nem volt helye. Az AB 1994-ben mondta ki, hogy ez így nincs jól, s ekkor rögzítette azt a nyíltan azóta sem vitatható tételt is, hogy a kormányzati embereknek és a politikai szereplőknek többet kell eltűrniük, mint a tisztséget nem viselő személyeknek. A bírálat pedig sértő és meghökkentő is lehet. Az alkotmánybírák ezzel érvelve iktatták ki a büntető törvénykönyvből (Btk.) azt a bűncselekményt, amely a „hatóság és a hivatalos személy megsértése” elnevezést viselte. Döntésük eredménye volt, hogy 1994 és 2003 között a közszereplő és a magánszemély azonos módon védhette meg becsületét a törvény előtt.
A változást 2003-ban fondorlatos módon vezették be. A szocialista–liberális kormányzat nyilván megelégelte a jogegyenlőséget meg a szólás szabadságát, és visszacsempészte a törvénytárba a szocializmus korának jól bevált rendelkezését. Ám nem a Btk.-ba helyezték vissza a „hatóság és a hivatalos személy megsértése” elnevezésű régi bűncselekményt, hanem a büntetőeljárási törvénybe iktattak be – suba alatt – egy új passzust. Ez továbbra is rágalmazásnak nevezi a hivatalos személyek és a hatóságok sértegetését, de kimondja, hogy az ilyen ügyek közvádasak, ha a sértett hivatali ténykedésével s a hatóság működésével függnek össze. Ennek a súlyosan alkotmánysértő rendelkezésnek az alapján perel majd most – az ügyészség közreműködésével – a Fővárosi Bíróság. Még szerencse, hogy a közvélemény-kutatók nem jegyzik fel a válaszadók nevét, mert akkor harmadukat szintén beperelhetnék a bíróságok. Az Országos Igazságszolgáltatási Tanács megbízásából nemrégiben készült felmérés szerint ugyanis a válaszadók harmada úgy vélte: a bíróságokat politikai indítékok vezérlik döntésük meghozatalakor. A megkérdezettek egy része azt is gondolja, az ítélkezésben leginkább kormánypárti hatás érvényesül. Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy a bíróságok ítélkező tanácsai a 2003-as törvénymódosítás óta rendszerint azt állapítják meg, hogy a sértegető személy a véleménynyilvánítás jogával élt. Az igazságszolgáltatáshoz méltó tisztességes megoldás most az lenne, ha a Munkáspárt ügyében ítélkező tanács megkeresné az Alkotmánybíróságot: nem jogsértő-e véletlenül az a 2003. évi törvény, amelynek alapján döntenie kell.
Visszatekintve az eltelt négy évre, láthatjuk: nem véletlen az a sok jogtiprás, ami történt. Mindennek lehetősége már az indulás pillanatának apró jeleiből is látható volt. Például abból, ahogyan a Medgyessy-kabinet igazságügy-minisztere az első sajtóvacsoráján nyilatkozott. Amikor megkérdezték tőle, milyen érzés miniszternek lenni, Bárándy Péter azt mondta: „Nagyon érdekes. Amikor a munkatársaim referálnak az eldöntendő kérdésekről, ismertetik a lehetséges alternatívákat is. Majd néznek rám. Akkor én választok a megoldások közül és – arra megy az ország.” Hogy merre? A kérdést akkor senki nem tette fel – vacsoravendég ne kérdezzen illetlen dolgokat, különösen, ha a miniszter még csak rövid ideje koptatja a bársonyszéket. A vacsora előtt, alatt és után felszolgált pazar italok sem tompíthatták el azonban anynyira a realitásérzéket, hogy ne lett volna nyilvánvaló: az ország lényegében és alapvetően arra megy, amerre akar. Rossz döntésekkel, hibás kormányzással ideig-óráig persze el lehet vinni tévutakra is.
Az összejövetel egyébként a véletlenek összjátéka folytán maga is nagyon érdekes és sokat sejtető volt. Az esemény egy elegáns budai étteremben zajlott. Kellemes tavaszutó volt, az exkluzív helyiségben égtek a fények, a pincérek elkezdték az italok, előételek szervírozását. A hangulatot azonban távolról sem nevezhettük derűsnek: 2002. július 4-ét írtunk. Napközben felbolydult a város, és azt estig sem feledtethette semmi. Aznap „csata” zajlott az Erzsébet hídon. A rohamrendőrség engedély nélkül tüntető tömeget távolított el onnan, majd a Kossuth térre özönlő emberektől is megtisztította a környéket. A villamosközlekedés lassan helyreállt, de a tüntetők ott maradtak a téren. A szavazatok újraszámlálását követelték – nem fogadták el a választás eredményét. Mint az étteremben kiderült, az igazságügy-miniszter forródróton egész nap kapcsolatban állt a belügyi tárca vezetőjével. A nap történései meghatározták a beszédtémát is. A minisztérium egyik vezető tisztviselője két fogás között arról mesélt például, hogy felhívta aznap telefonon egyik vidéki családtagja. „Alighogy hatalomra kerültetek, máris megbuktok? – kérdezte tőlem, de én megnyugtattam, hogy ez lehetetlen” – mondta az illető.
Ilyen volt a kezdet, a kormányzás kezdete, a folytatás pedig ehhez méltó. Az igazságügy-miniszter – a kormányban a törvényesség, az alkotmányosság őre – a jelek szerint sorozatosan hibásan választott a rossz alternatívák közül. Most már látni, hogy – emiatt is – merre ment, hová jutott az ország. A megsemmisített gyűlöletbeszéd-törvény, az érvénytelenített drogrendelkezés, a bűnperek másodfokú elbírálásának semmis szabálya, a tüntetések jogának semmibevétele, a szólásszabadság erőteljes és folyamatos korlátozása jelzi egyebek mellett: visszahelyezték előjogaiba a régi hatalmi elitet és mentalitást. Nem ez a helyes irány. Becsszóra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.