Egyre korábban kezdődik a leértékelési szezon

Az idén január közepétől indult be a nagy leárazási szezon. Tapasztalataink szerint a téli kiárusítás és a dömpingszerű kedvezményboom főként a bevásárlóközpontokra jellemző, illetve a főváros közeli Outlet áruházakra. Persze a kereskedőknek elemi érdekük a megmaradt készletek értékesítése, ám a nyugat-európai hetvenszázalékos árcsökkenéssel szemben itthon maximum ötvenszázalékos az árzuhanás mértéke.

2006. 01. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

WestEnd, Mammut, Árkád és a biatorbágyi Premier Outlets Center – ezeket a nagy bevásárlóközpontokat kerestük fel a szezon végi kiárusítások kapcsán. Amikor végigsétáltunk a bevásárlózónákon, szinte mindenütt az üzletek kirakatát beborító feliratokba ütköztünk, amelyek harsányan hirdették: 20, 30 és 50 százalékos árkedvezménnyel várják a vevőket. Ugyanakkor elvétve láttunk 70 százalékos ajánlatot, ez a Nyugat-Európában nagyon is megszokott leértékelési szint még teljességgel „hiánycikk” a hazai piacon. Egyébként a januári leárazások főleg a ruházati cikkeket (lábbelik, bundák, pulóverek), játékokat, karácsonyi díszeket, esetleg bútorokat és a műszaki cikkek egyes kategóriáit érintik. Természetesen utóbbiak közé értendők a számítástechnikai termékek, a konyhai kisgépek és a mobiltelefonok is.
Mindazonáltal azért esett a választásunk a felsorolt budapesti hipermarketekre, mert a nagy árcsökkenés elsősorban rájuk jellemző. A kiskereskedelmi boltok inkább kivárnak – még azok is, amelyek kifejezetten veszteséggel zárták a karácsonyi időszakot. Bár a tapasztalatok szerint a maszek üzletek amúgy sem a hirtelen árleszállítással csábítják be a vevőket. Természetesen sokáig ők sem lóghatnak ki a sorból, az idényjellegű termékeknél ugyanis sokáig nem tarthatók az árak. Egyébként még évekkel ezelőtt az volt a jellemző, hogy csak februárban kezdődtek a nagy leárazások. Annak, hogy egyre korábbi időpontoktól kínálják az üzletek olcsóbban a termékeiket, a kiéleződött verseny az oka. Akadnak már olyan boltok is, amelyek a karácsonyt megelőző időszakban is árengedményeket adnak. A lapunknak nyilatkozó kereskedők elárulták, hogy a téli portékától mihamarabb meg kell „szabadulni”, miután a kifejezetten szezonális termékeket – mint például a téli sportfelszereléseket – csak ősztől keresik újra a vásárlók. Ráadásul a január és a február elég gyenge hónap a kereskedelemben, ezért a kedvezmények jó ösztönzők.
Ősrégi piaci törvény az is, hogy megéri olcsóbban adni az árut, ezáltal pedig felpörgetni a gyér forgalmat. Mellesleg a pánikszerű leárazás hátterében áll az is, hogy a kereskedőknek a pénze ne „feküdjön” az áruban. Magyarán nemcsak raktározási költséget takarítanak meg, hanem a készpénzállományuk is megnő, így fizetőképességük biztosított. Persze jogos a kérdés: van-e olyan réteg, amely a karácsonyi bevásárlásait áttolja januárra vagy februárra. Nos, a megkérdezett érdek-képviseleti-kereskedelmi szervek képviselői egyhangúlag így válaszoltak: elképzelhető, ám nem különösebben ez jellemzi a hazai vásárlókat. Ennek oka felettébb prózai: Magyarországon nincsenek megtakarításai a lakosságnak; a legtöbben az összes pénzüket elköltik a téli ünnepek során.
Bár ottjártunkkor csak lézengtek az üzletekben, a nyár végén további harminc kereskedelmi egységgel bővül a biatorbágyi Premier Outlets Center. A menedzsment váltig állítja: az áruházközpont megnyitása óta telt házzal működik. Valószínűleg ez így is van, hiszen a leendő bérlők harmada már le is foglalta a létesítményeket. A szóban forgó ütem ötezer négyzetméter új nettó alapterületet jelent, és a beruházás értéke négymilliárd forint. Amúgy a fejlesztés nem áll meg a második fázisban, három éven belül elkészül a Premier 3 elnevezésű áruházblokk is. Szebenyi Miklós kereskedelmi igazgató lapunknak korábban kifejtette: a 2004-es nyitáshoz képest tavaly negyven százalékkal nőtt a forgalom. Pillanatnyilag az évi látogatószám 1,2 millió, a második ütem után 1,5 millió az „elvárás”, s a harmadik ütemmel már a kétmilliót célozzák meg Biatorbágyon. A Premier igazgatója úgy tartja: a biatorbágyi központ árai sokkal alacsonyabbak, mint a híres parndorfi kiárusítóházé.

Priváttőke-kiáramlás. Közhelyszámba megy, ám igaz, hogy Ausztriában olcsóbban lehet vásárolni, mint hazánkban. Például az élelmiszercikkeknél és a tisztítószereknél ez egészen egyértelmű, ami pedig a ruházatot és a műszaki cikkeket illeti, nos, nyugati szomszédunknál szélesebb és minőségibb a választék. Nekünk, magyaroknak továbbra is meglepő, hogy az olcsóbb termékek sem silányak, sőt ugyanolyan szavatossági szabályok vonatkoznak rájuk, mint a drágább árucikkekre. Mellesleg az Ausztriába rendszeresen kijáró vásárlók azt is tudják, hogy már január elején kezdődik a kiárusítás. A hazai beszerzési láz csúcsán évek óta a parndorfi Outlet Center áll, amely a magyar és a szlovák vevők „mohóságának” tulajdoníthatóan nem győz terjeszkedni. A múlt év végén harminc új üzlet nyílt, így a központ immár 120 boltjában 400 vezető márka várja a vásárlókat. Parndorf mellett még a másik régi ismerős, a bécsi Shopping City Süd is „számít” honfitársaink érdeklődésére, amely változatlanul nem a világmárkák értékesítésére, hanem az olcsó árkínálatra „utazik”. Egyébként az utóbbi napokban láttak napvilágot az osztrák bevásárlóközpontok adatai, amelyek szerint az ünnepek előtt rekordösszegeket hagytak náluk a kelet-európaiak, s e „priváttőke-kiáramlásból” mi, magyarok is alaposan kivettük a részünket. Valószínűleg hasonló statisztikai adatok születnek majd a téli leértékelések kapcsán is, hiszen Burgenland és Bécs üzletei újfent magyar szótól hangosak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.