WestEnd, Mammut, Árkád és a biatorbágyi Premier Outlets Center – ezeket a nagy bevásárlóközpontokat kerestük fel a szezon végi kiárusítások kapcsán. Amikor végigsétáltunk a bevásárlózónákon, szinte mindenütt az üzletek kirakatát beborító feliratokba ütköztünk, amelyek harsányan hirdették: 20, 30 és 50 százalékos árkedvezménnyel várják a vevőket. Ugyanakkor elvétve láttunk 70 százalékos ajánlatot, ez a Nyugat-Európában nagyon is megszokott leértékelési szint még teljességgel „hiánycikk” a hazai piacon. Egyébként a januári leárazások főleg a ruházati cikkeket (lábbelik, bundák, pulóverek), játékokat, karácsonyi díszeket, esetleg bútorokat és a műszaki cikkek egyes kategóriáit érintik. Természetesen utóbbiak közé értendők a számítástechnikai termékek, a konyhai kisgépek és a mobiltelefonok is.
Mindazonáltal azért esett a választásunk a felsorolt budapesti hipermarketekre, mert a nagy árcsökkenés elsősorban rájuk jellemző. A kiskereskedelmi boltok inkább kivárnak – még azok is, amelyek kifejezetten veszteséggel zárták a karácsonyi időszakot. Bár a tapasztalatok szerint a maszek üzletek amúgy sem a hirtelen árleszállítással csábítják be a vevőket. Természetesen sokáig ők sem lóghatnak ki a sorból, az idényjellegű termékeknél ugyanis sokáig nem tarthatók az árak. Egyébként még évekkel ezelőtt az volt a jellemző, hogy csak februárban kezdődtek a nagy leárazások. Annak, hogy egyre korábbi időpontoktól kínálják az üzletek olcsóbban a termékeiket, a kiéleződött verseny az oka. Akadnak már olyan boltok is, amelyek a karácsonyt megelőző időszakban is árengedményeket adnak. A lapunknak nyilatkozó kereskedők elárulták, hogy a téli portékától mihamarabb meg kell „szabadulni”, miután a kifejezetten szezonális termékeket – mint például a téli sportfelszereléseket – csak ősztől keresik újra a vásárlók. Ráadásul a január és a február elég gyenge hónap a kereskedelemben, ezért a kedvezmények jó ösztönzők.
Ősrégi piaci törvény az is, hogy megéri olcsóbban adni az árut, ezáltal pedig felpörgetni a gyér forgalmat. Mellesleg a pánikszerű leárazás hátterében áll az is, hogy a kereskedőknek a pénze ne „feküdjön” az áruban. Magyarán nemcsak raktározási költséget takarítanak meg, hanem a készpénzállományuk is megnő, így fizetőképességük biztosított. Persze jogos a kérdés: van-e olyan réteg, amely a karácsonyi bevásárlásait áttolja januárra vagy februárra. Nos, a megkérdezett érdek-képviseleti-kereskedelmi szervek képviselői egyhangúlag így válaszoltak: elképzelhető, ám nem különösebben ez jellemzi a hazai vásárlókat. Ennek oka felettébb prózai: Magyarországon nincsenek megtakarításai a lakosságnak; a legtöbben az összes pénzüket elköltik a téli ünnepek során.
Bár ottjártunkkor csak lézengtek az üzletekben, a nyár végén további harminc kereskedelmi egységgel bővül a biatorbágyi Premier Outlets Center. A menedzsment váltig állítja: az áruházközpont megnyitása óta telt házzal működik. Valószínűleg ez így is van, hiszen a leendő bérlők harmada már le is foglalta a létesítményeket. A szóban forgó ütem ötezer négyzetméter új nettó alapterületet jelent, és a beruházás értéke négymilliárd forint. Amúgy a fejlesztés nem áll meg a második fázisban, három éven belül elkészül a Premier 3 elnevezésű áruházblokk is. Szebenyi Miklós kereskedelmi igazgató lapunknak korábban kifejtette: a 2004-es nyitáshoz képest tavaly negyven százalékkal nőtt a forgalom. Pillanatnyilag az évi látogatószám 1,2 millió, a második ütem után 1,5 millió az „elvárás”, s a harmadik ütemmel már a kétmilliót célozzák meg Biatorbágyon. A Premier igazgatója úgy tartja: a biatorbágyi központ árai sokkal alacsonyabbak, mint a híres parndorfi kiárusítóházé.
Priváttőke-kiáramlás. Közhelyszámba megy, ám igaz, hogy Ausztriában olcsóbban lehet vásárolni, mint hazánkban. Például az élelmiszercikkeknél és a tisztítószereknél ez egészen egyértelmű, ami pedig a ruházatot és a műszaki cikkeket illeti, nos, nyugati szomszédunknál szélesebb és minőségibb a választék. Nekünk, magyaroknak továbbra is meglepő, hogy az olcsóbb termékek sem silányak, sőt ugyanolyan szavatossági szabályok vonatkoznak rájuk, mint a drágább árucikkekre. Mellesleg az Ausztriába rendszeresen kijáró vásárlók azt is tudják, hogy már január elején kezdődik a kiárusítás. A hazai beszerzési láz csúcsán évek óta a parndorfi Outlet Center áll, amely a magyar és a szlovák vevők „mohóságának” tulajdoníthatóan nem győz terjeszkedni. A múlt év végén harminc új üzlet nyílt, így a központ immár 120 boltjában 400 vezető márka várja a vásárlókat. Parndorf mellett még a másik régi ismerős, a bécsi Shopping City Süd is „számít” honfitársaink érdeklődésére, amely változatlanul nem a világmárkák értékesítésére, hanem az olcsó árkínálatra „utazik”. Egyébként az utóbbi napokban láttak napvilágot az osztrák bevásárlóközpontok adatai, amelyek szerint az ünnepek előtt rekordösszegeket hagytak náluk a kelet-európaiak, s e „priváttőke-kiáramlásból” mi, magyarok is alaposan kivettük a részünket. Valószínűleg hasonló statisztikai adatok születnek majd a téli leértékelések kapcsán is, hiszen Burgenland és Bécs üzletei újfent magyar szótól hangosak.
Öt autó ütközött az újbudai Budaörsi úton