Életképtelenné tett aprófalvak

A tavalyi sanyarú pénzügyi helyzet után ismét lesújtott a kormány: már nemcsak az önkormányzatok nadrágszíját húzzák össze, hanem a kisebb települések torkát is szorongatják. Számítások szerint az idén csaknem ezer magyar kistelepülés önkormányzata sodródott a működőképesség határára. Köteles László, a 348 lelkes Komlóska polgármestere állítja: a normatív támogatások mértékét tizenöt-húsz százalékkal kurtította meg a költségvetés ebben az évben. Tizenkét hónap átlagát tekintve januárban egy forintot sem kap a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei falu, a fizetési kötelezettségeket azonban teljesíteniük kell.

Tolcsvai L. László
2006. 01. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Köteles László, Komlóska polgármestere úgy véli, tudatos falurombolásnak vált szenvedő alanyává a zempléni település, s szerinte a kormányzati szándékosság már a posták bezárása idején tetten érhető volt. Úgy látja, az ellehetetlenítés folyamata a végső stádiumához érkezett, a kistelepülések többsége ugyanis a csőd szélére sodródott. Komlóska első embere elmondta: a Magyar Államkincstár kiszámolta, majd a napokban eljuttatta az önkormányzatokhoz az idei évre vonatkozó költségvetési normatívák számadatait. A kép lesújtó, a megszorítások miatt a magyar közigazgatás jövője, működőképessége került végveszélybe. A zempléni kisközség önkormányzati szakembereinek számításai szerint a ruszin kisebbség alkotta Komlóska 2006-os normatív támogatása tizenhét százalékkal alacsonyabb 2005-höz képest, s immár bizonyosan nem tudja teljesíteni fizetési kötelezettségeit a falu, hiszen januárra egy forint sem jut számára a költségvetésből. Van olyan normatíva – hívta fel a figyelmet –, ami az előző évinek mindössze a negyvenöt százaléka, ez a szám azonban csak egy a sok közül.
Példaként említette a kistelepülések nemzetiségi intézményeinek támogatását, amely személyenként százezer forintról negyvenötezerre csökkent egy év alatt. Mintha az lenne a cél, hogy a nemzetiségek fogják a sátorfájukat, s költözzenek vissza az anyaországukba. A polgármester állítja, már nem csinálnak titkot abból, hogy a kis falvak megszüntetése a cél. Felhívta rá a figyelmet: még a 2002-es kampány finisében jelentette ki Medgyessy Péter miniszterelnök-jelölt, hogy a szocialisták mindenképpen támogatják az életképes településeket. A komlóskai faluvezető úgy véli, a kormány szemszögéből nézve életképtelenek a hatszázas lélekszám alatti települések, mert mindent megtesznek elnéptelenítésük érdekében. Köteles szerint Medgyessy bizonyára igazat mondott annak idején, csak az aprófalvak lakói nem vették komolyan a figyelmeztetést. Gyurcsány Ferenc jó utódnak bizonyult, s Köteles polgármester úgy látja, a kormányzati választási kampány finanszírozása fontosabb lehet, mint a nemzet problémáinak leküzdése.
– Polgármestertársaimmal folyamatos kapcsolatban állok országos szinten – hívta fel a figyelmet Köteles László –, s a most végzett felmérésemből kiderült: a kisebb falvaktól különösen jelentős összegű az elvonás. Helyenként tíz-húsz százalék közötti, de többségében eléri a tizenöt-húsz százalékot is. Az általános feladatok kifizetésére szánt támogatásból 2005-ben ötmillió forintot kaptunk, 2006-ban viszont már csak 3,1 millió forintot irányoztak elő. Öszszességében tavaly 36 millió forint központi normatívához juthattunk a százmilliós költségvetésünket illetően, ami az idén harmincmillióra csökkent. 2005 elején azt hittem, ettől már nem lehet rosszabb, ám tévedtem, hiszen a Magyar Államkincstár újabb tizenhét százalékot faragott le normatívánkból. Sajnos az általam részletezettek az ország sok önkormányzatában hasonlóak. Jelentős kiadásokat jelent az is, hogy a többcélú kistérségi társulás feladataihoz, illetve közös iskolák, óvodák és intézményfenntartó társulások működéséhez komoly összegekkel kell hozzájárulnunk, amihez semmilyen támogatást, normatívákat nem kapunk. Nincs miből hozzátennünk, a kormány ugyanis az önhibáján kívül hátrányos helyzetbe került települések támogatását szintén megkurtította. A fejlesztésre felhasználható pénzeink a működés finanszírozására mennek el, egyszerűen katasztrofális a helyzetünk.
Mára több száz települést hoztak kilátástalan helyzetbe a források elvonásával, mert a hatszázas lélekszám alatti falvakban a januári normatíva sajnos elenyésző, helyenként az előző hónapokhoz képest nulla forint. A hátrányos helyzetű önkormányzatoknak nincs miből kifizetnie a januári béreket, segélyeket, a korábban felvett hiteleket, alapvető közüzemi kiadásokat. A kormányzat sürgős segítő intézkedéseire volna szükség az önkormányzatok tömeges csődjének elkerülése végett, s ezért Köteles László levelet írt Lamperth Mónika belügyminiszternek. A polgármester felhívja a tárcavezető figyelmét a súlyos pénzügyi gondokra, ugyanakkor kéri: vizsgálják felül az idei finanszírozás rendszerét önkormányzati szinten. Köteles László nem titkolta, saját gépkocsiját használja a hivatali ügyintézéshez, a benzinköltségeket pedig a család fizeti. A falu traktorára gumit kellett venni, s a traktoros vállalta, hogy kifizeti a nem olcsó abroncs árát. Eközben a hetvenkilenc település által működtetett Zempléni Településszövetség (ZTSZ) tagjai szintén véleményt alkottak, s Májer József, a ZTSZ elnöke, Bodrogkeresztúr polgármestere kijelentette: ezt a faluromboló politikát nem folytathatja tovább a kormány.
A magyarországi önkormányzati rendszer stabil, a helyhatóságok feladatai és bevételei egymással arányosak, a települések jelentős saját forrásokkal gazdálkodhatnak szabadon, bár szűkösen jönnek ki ebből a pénzből – vélekedett Lamperth Mónika a parlament egyik tavalyi, önkormányzatokról tartott vitanapján. A belügyminiszter túlzottan szétaprózottnak tartja a kistelepülési önkormányzatok működését, s akkor úgy vélte, hogy a kistérségi rendszer fejlesztése lehet a legjobb megoldás a gondokra. Szerinte a túlélést az összefogás garantálja, ezért a kormány álláspontja szerint a közös feladatellátás jelent gyógyírt a kistelepülések számára.
Zemplén fideszes országgyűlési képviselője, Hörcsik Richárd rámutatott, a kormány nem tartotta be ígéretét 2002-es kampánya óta, hiszen reálértékét tekintve nem ad több pénzt ad az önkormányzatoknak, miközben azt várják a településektől, hogy központi feladatokat lássanak el helyi pénzből. A bevételek ugyan tavaly nőttek, ennél azonban jóval nagyobb mértékben emelkedtek a kiadások. Szavai szerint a választási költségvetés leginkább az apró falvakat sújtja, ez pedig tarthatatlan állapot. Szerinte az önkormányzati rendszer újraélesztésre szorul, hiszen a nagyvárosok, községek és kistelepülések egyike sem képes a fejlesztési terveit maradéktalanul megvalósítani. Sajnos az idén számos olyan önkormányzat vár gyors segítséget, amely már a működőképesség megtartása érdekében is hitelt vesz fel.
Hörcsik Richárd élesen bírálta a kormányt, mert az – szavai szerint – államháztartási céltartalék formájában zároltatta az önkormányzatok személyi jövedelemadóból származó bevételeinek hatvan százalékát. Hozzátette, ilyen körülményeket csak a katasztrófahelyzetek szoktak teremteni, márpedig ha katasztrofális a helyzet, akkor azt a szocialista–szabad demokrata koalíció okozta. Az önkormányzatok hitelei már elérték a 750 milliárdot, a helyhatóságok több mint egyharmada önhibáján kívül hátrányos helyzetű. Kiadásaik alig felét kapják meg a költségvetésből, és közben még az előző évi terheket is görgetik maguk előtt. Példaként említette a kötelező béremelésből adódó forráshiányt, amely a kormány felelőtlen ígéreteinek a következménye. Béremelést ugyanis ígértek, csak éppen pénzt nem adtak hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.