Hadi ereklyék

Csinmen-sziget alig egyórányi repülőútra van a tajvani fővárostól, Tajpejtől. Évtizedeken át csak engedéllyel lehetett erre a földre lépni. A túlparti Kínai Népköztársaságból pedig sehogyan. De az idők errefelé is változnak: ma már idegenforgalmi portálon hirdeti magát a tartományi kormányzat, és ebbe a régióba irányulnak a legfontosabb gazdasági fejlesztések.

Tóth Gábor
2006. 01. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mind többen érkeznek Csinmen-szigetre, hogy saját szemükkel lássák az eddig csak tankönyvekből és filmekből ismert, elzárt területet. De ahhoz még nagyon sok időnek kell eltelnie, hogy a szigetről a számtalan varázslatos falu, természeti szépség és a méregerős kaoliang likőr jusson a tajvaniak és a szárazföldiek eszébe. Mert Csinmen a háborút, a rendkívüli állapotot jelentette évtizedeken át.
A külföldi látogató első útja hova máshova, mint a tengerpartra vezethet. Pontosabban a sziget északnyugati csücskébe, a Mashan megfigyelő bunkerhez. Ez a szárazföldhöz legközelebb eső rész, a Kínai Népköztársaság mindössze kétezer-egyszáz méter. Innen szabad szemmel fürkészhető a szárazföldi Kína. Valaha árgus szemekkel figyelték egymást a népköztársaság és a köztársaság katonái. Talán a világ egyik leghangosabb szeglete lehetett ez, amikor a szárazföldről harsogó kommunista propagandát a Kuomintangot éltető propagandával próbálták elnyomni. Mára elcsendesedett a környék, a távcsöveken gyerekek lógnak, a kíváncsi turista tíz percet ha eltölt itt.
1949-ben Csang Kaj-seket kiszorították a szárazföldről Mao Ce-tung kommunistái. A köztársaság hadseregének maradéka, állami hivatalnokok, a családtagokkal együtt két és fél millió ember menekült Tajvanra. Odaát kikiáltották a Kínai Népköztársaságot, míg Tajvanon – az 1911-es kínai forradalomban született Kínai Köztársaság törvényes örököseként – a Kuomintang rendezkedett be. A felfordulásban Macu és a szárazföldhöz sokkal közelebb eső Csinmen-sziget köztársasági ellenőrzés alatt maradt. Mint két tüske a sárkány körme alatt. Várható volt az invázió, és az is világos volt, előbb Csinmenen lesz a sor, amely ha elvész, akkor Tajvan is oda.
A támadás törvényszerűen bekövetkezett, igaz, utólag nem kis fejtörést okozva a történészeknek. Máig rejtély, Mao miért csak egy szedett-vedett, halászbárkákból összeállított flottát és alig húszezres partra szálló sereget küldött. Bármi járhatott Mao fejében, a partra szállókat két nap alatt szétverték, flottájukat felgyújtották a köztársaságiak. A koreai háború egy időre elhárította az újabb támadást, a tajvaniak eközben az egész szigetet katonai bázissá alakították. Erődök, lőállások, a föld színe alatt bunkerek, lőszerraktárak és összekötő folyosók pókhálója. Ha Tajvant Csang Kaj-sek elsüllyeszthetetlen anyahajójaként emlegették, Csinmen igazi előretolt hadállás lett. A következő próbatétel 1955. augusztus 23-án érkezett el. A szárazföldről aknatűzzel árasztották el Csinment, amelyre válaszolt a tajvani tüzérség. Az amerikaiak anyahajókat vezényeltek a szoroshoz, a világot ekkor valóban atomháború fenyegette. A népköztársaság végül visszakozott, igaz, előbb azzal a furcsa ajánlattal állt elő, hogy csak páratlan napokon támadnak, páros napokon felhagynak a tüzeléssel. Mi mást tehetett volna Tajvan, elfogadta az ajánlatot. A több hónapos tüzérségi háború alatt félmillió lövedék hullott Csinmenre.
Generációk óta kovácsként keresi a kenyerét a Vu család, persze ez önmagában kevés volna világhírnévhez. Műhelyükben a Csinmenre lőtt különböző kaliberű, a detonációban öszszeroncsolódott vagy fel nem robbant lövedékekből készítenek konyhakéseket. A szimbólumban rejlő lehetőséget hamar felismerték a politikusok, de Vu arra is büszke, hogy műhelyében a CNN, a BBC, a japán NHK és még számos televízió megfordult. Ízléses boltja előtt turistabuszok sorakoznak, viszik a késeket, mint a cukrot, hiszen ki ne szeretne ilyen hidegháborús ereklyével hazatérni a legendás csatamezőkről?
A tüzérségi háborút követően sem telt nyugalmasan az élet a csinmeniek számára. A készültség indokolt volt, hisz 1955-ben nem tűnt kérdésesnek, hogy a sárkány újra tüzet okád majd. Újabb frontális támadást nem kockáztatott meg Peking, a hidegháborúnak mégis számtalan csatatere volt. A feszültségről azok a békaemberek is gondoskodtak, akik meghatározott feladatok elvégzésére bújtak ki a habokból.
Tajvanon megnyitották az utat a politikai demokratizálás előtt a hetvenes évek gazdasági reformjai, így a szabadság Csinmenre is megérkezett. A Kínai Népköztársaság is egyre inkább a maga gazdasági fejlődésére összpontosított. Csinmemen feloldották a szükségállapotot, a haderő létszámát pedig csökkentették.
– Tajvan háromszáz, a túlpart mindössze két kilométer. Összenő, ami összetartozik – vallja a sziget kormányzója, Li Ju-feng, akinek nevéhez az első közvetlen kapcsolat, a kompközlekedés megteremtése fűződik. – Történelmileg egy kultúráról van szó, földrajzilag nagyon közel vagyunk egymáshoz. Életvitelünk hasonló, a polgárháború miatt választottak szét minket, így lettünk két nemzet. 1996-tól megpróbáltam mindent megtenni, hogy létrejöhessen a közlekedési kapcsolat. 1998-ban beválasztottak a parlamentbe. Reméltem, hogy a törvényhozásban megvalósítható lesz a terv, ami 2000-ben meg is történt. Ez öt éve még nem volt szokványos dolog, hiszen minden utast mindkét félnek jóvá kellett hagynia. Négy éve Csinmen tartomány élére választottak, akkor arról tárgyaltam a népköztársaság kormányával, hogy mindennapossá tegyük a járatot. Az első évben húszezren, a másodikban ötvenezren, a harmadikban százhatvanezren utaztak, az idén a hatszázezret is elérheti az utasok száma – meséli a kormányzó.
A kompközlekedés jelenleg az egyetlen kapocs a két ország között. A tajvani repülőgépek sokáig még a kínai légtérbe sem repülhettek be, az európai utas pedig hatalmas déli vagy északi kitérővel érkezett a szigetállam területére. Egyes járatok már átrepülhetnek ugyan a népköztársaság egén, egymáshoz kapcsolódó repülőjáratról azonban szó sincs. A csinmeni kompot is kizárólag helyiek használhatják. Volt már példa arra, hogy kampánycélú utazásra készülődő politikusokat is leparancsoltak a fedélzetről. Az érdeklődés hatalmas, Li úgy véli, ha a tajvani kormány megszüntetné a korlátozásokat, egymilliós utasforgalmat is elérhetnek.
A közeledés politikája sikerre van ítélve. A politikus, akit 2005 végén ismét tartományi kormányzóvá választották, még egy célkitűzéséről ismert. Szeretné közösségbe forrasztani a csinmenieket. Ami nem könnyű feladat, hiszen a szigeten jelenleg hatvanezren élnek, míg Tajvanon, a szárazföldi Kínában és Délkelet-Ázsiában további kétszázezer csinmeni szóródott szét. A feladat mégsem lehetetlen, a sziget pedig egyetlen nagy család. Ahogy Tajvanon viccelődnek a csinmeniekkel, arrafelé a legerősebb párt a Csenek Családi Pártja, utána a Li Párt következik, s csak ezeket követi a Kuomintang. Illetve csak követte, mert már a Li kormányzó alapította Új Párt a legjelentősebb erő. Ám abban nemcsak a kormányzó és párttársai, hanem valamennyi csinmeni egyetért: dacára a véres történelemnek, a külön államiságnak és a máig meglévő kibékíthetetlen ellentéteknek, a jövő errefelé egyetlen irányba, a szárazföldi Kína irányába vezet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.