Húsz évvel ezelőtt robbant fel a Challenger

Éppen húsz éve, 1986. január 28-án, nem sokkal az indítás után, körülbelül tizenhat kilométeres magasságban darabjaira hullott a Challenger amerikai űrrepülőgép. A fedélzetén tartózkodó hét űrhajós életét vesztette. A halál akkor érte utol valamennyiüket, amikor a gép viszonylag épen maradt kabinja óránként több mint háromszáz kilométeres sebességgel az Atlanti-óceán hullámaiba csapódott. A NASA a hiba felderítéséig és kijavításáig, két évig szüneteltette az űrrepülőgép-járatokat, és csak 1988 őszén, a Discovery révén tért vissza az Egyesült Államok a világűrbe.

Schuminszky Nándor
2006. 01. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A mind hétköznapibbá váló űrrepülések közepette az ember büszkén vagy inkább gőgösen hirdette a kozmosz meghódítását, és gyorsan megfeledkezett arról, hogy megannyi sikeres visszatérés után egy-egy tragédia is bekövetkezhet. Struccként dugta homokba a fejét, hogy ne lássa a katasztrófák láng- és füstfelhőjét, a hozzátartozók arcát. A katasztrófa mégis eljött olykor-olykor, keserűen rádöbbentve az embert, hogy a világűr igazi meghódításától még igencsak messze járunk, űrrepüléseinkkel éppen csak megérintettük a kozmosz szélét.
Az 1984–85-ös esztendők talán a legsikeresebb évei voltak az amerikai űrrepülőgép-programnak. Az űrtörténelemben először javítottak meg elromlott műholdakat, sikerrel hozták vissza azokat a Földre, amelyek nagyjavítása a helyszínen nem volt lehetséges. Az űrrepülőgép rakteréből indítottak űrszondákat a Naprendszer bolygói felé, és műholdak sokaságát állították pályára a távolabbi és közelebbi kozmikus környezet vizsgálatára. Az űrrepülést nemzetközivé terjesztették ki, brit, indiai, indonéz űrhajósok készültek fel a NASA-nál a következő feladatok elvégzésére. Az űrrepülőgép fel- és leszállásánál a maximálisan fellépő 4 g-s terhelését egy átlagos egészségű ember minden gond nélkül elviseli, ezért a programban már nem a profi űrhajósokat képezték ki geológusnak, meteorológusnak, csillagásznak, hanem az adott szakterület jeles képviselőjét ültették be a személyzet tagjai közé. Az Egyesült Államokban mindig is nagy súlyt helyeztek arra, hogy a fiatalságnak, a jövő generációjának a figyelmét az űr felé fordítsák.
Az 1984-es választási évben Ronald Reagan meg is hirdette az amerikai pedagógusoknak, hogy az ő soraikból kerül ki az első polgári személy, aki az űrrepülőgépen utazik majd a világűrbe. A Teacher in Space (Tanár az űrben) program csúcspontja 1985. július 19-én érkezett el, amikor a több mint 11 ezer jelentkezőből a kiválasztott tíz belépett a Fehér Ház Roosevelt-szobájába, ahol (id.) George Bush elnök bejelentette: A győztes Christa McAuliffe! A kilenc, kissé csalódott tanárnő közül még Barbara Morgannek derülhetett fel az arca. Ugyanis őt jelölték McAuliffe tartalékának. Nem sejthette, hogy ez a „vereség” az életét menti majd meg. A következő hetekben, hónapokban felkészültek az űrrepülésre, és „emberileg is nagyon közel kerültek egymáshoz”. A feladatokat megosztották: Christa repül, és a világűrből tart órát az iskolásoknak, míg Barbara a Földről tartja fenn a kapcsolatot kolléganőjével.
A Challenger rakterében elhelyezték a TDRS–B jelű műholdat és a Spartan műszercsomagot. Kijelölték a személyzetet is: parancsnok Francis Scobee, a pilóta Michael Smith. A tudományos feladatokat Judith Resnikre, Ellison Onizukára és Ronald McNairre bízták. Beosztották még a csapatba Gregory Jarvist – a Hughes Aircraft rendszermérnökét – és Christa McAuliffe tanítónőt is.
Az indítást 1985. december 23-ra tűzték ki, de a rossz időjárás miatt januárra tették át. Január 22-én újabb háromnapos halasztás következett, de a kedvezőtlen időjárás miatt 26-ra tolták a startot. A hirtelen téliesre fordult, Floridában igen szokatlan időjárást azonban továbbra is „elfogadhatatlannak” minősítették. Január 27-én, hajnali 5 óra 7 perckor ébresztették a személyzetet, amelynek tagjai ötven perc múlva be is szálltak az űrrepülőgépbe. A visszaszámlálást azonban 9 óra 10 perckor felfüggesztették, mert elromlott a fedélzeti ajtó egyik fogantyúja, és a nyílást nem lehetett bezárni. Mire a hibát kijavították, a szél úgy megerősödött az esetleges kényszerleszálláshoz kijelölt pálya körzetében, hogy 12 óra 35 perckor a visszaszámlálást leállították, és az indulást másnapra halasztották.
1986. január 28-án, helyi idő szerint 11 óra 38 perckor az STS 51– L Challenger felemelkedett a 39/B jelzésű starthelyről. Az első perc végéig a repülés rutinszerűen zajlott le, minden különösebb előjel nélkül, leszámítva a start pillanatában megjelent fekete füstpamacsot. De erről az űrhajósok nem tudtak, és a rendszerek sem adtak jelzéseket.
A start utáni 59. másodpercben egy kis fényes pont jelent meg a Challenger űrrepülőgép hasa alatt, a nagy üzemanyagtartály és a jobb oldali gyorsítórakéta között. Innentől kezdve a számítógépek eltérő tolóerőt regisztráltak a két gyorsítórakétában. A jobb oldali erőtlenebbé vált, mert fokozottan szökött a gáz. A 65. másodpercben megváltozott a hajtóművekből kiáramló égésgázok színe, és jelzés érkezett arról is, hogy a tartályból szökik a hidrogén. A kifúvó lángcsóva rohamosan nőtt, nagyon rövid időn belül elérte a tizenhárom métert. A repülés 70. másodpercében a nyomáshiány már több mint négyszázalékos volt a sérült gyorsítórakétában. Az irányváltozást érzékelve a számítógépek korrekciós utasításokkal igyekeztek változtatni, és a manőver eredménye a 71. másodpercben érvényesülni kezdett. De ennek már nem volt semmi jelentősége. A 72. másodpercben láng csapott ki, majd a robbanás hatalmas füstfelhője elfedett mindent. A héttagú személyzet életét vesztette.
Az elrendelt vizsgálat az óceánból kiemelt roncsok, a telemetrikus adatok elemzésével a következőket állapította meg: a gyorsítórakéta harmadik és negyedik szegmense között átégett egy szigetelőgyűrű. A kifújás következtében az alsó rögzítés – amely a gyorsítórakétát kötötte össze a hajtóanyagtartállyal – szétszakadt, és a rakéta, kifelé lendülve, orrával betörte a tartály falát. A 4,5 millió liternyi folyékony hidrogén és oxigén páratlan hevességgel és gyorsasággal robbant fel. A detonáción kívül az űrrepülőgép pusztulását aerodinamikai hatások, az égő tartály részeivel való összeütközések is elősegítették.
A Challenger körülbelül tizenhat kilométeres magasságban robbant fel, roncsai az Atlanti-óceánba zuhantak. A NASA hivatalosan is bejelentette: „Nincs remény arra, hogy a héttagú személyzet közül bárki is életben maradt volna.” Július 17-én közölték, hogy sikerült megfejteniük az űrhajósok beszélgetéseiről készült hangszalagot. Ez hetekig hevert az óceán mélyén a roncsok között, és szinte véletlenül bukkantak rá. A sós víz súlyosan károsította a szalagot, de több hónapos munkával helyreállították.
A vizsgálatok megállapították, hogy a vészfelszerelések közül háromnak az oxigéncsapját kinyitották, és az egyik éppen Michael Smithé volt. Mivel az ülésbe szíjazott pilóta nem érhette el a csapot, azt a pilótafedélzeten tartózkodó Ellison Onizuka vagy Judith Resnik nyithatta ki. A halál akkor érte utol valamennyiüket, amikor a Challenger viszonylag épen maradt kabinja óránként több mint háromszáz kilométeres sebességgel az Atlanti-óceán hullámaiba csapódott.
A NASA a hiba felderítéséig és kijavításáig, két évig szüneteltette az űrrepülőgép-járatokat, és csak 1988 őszén, a Discovery révén tért vissza az Egyesült Államok a világűrbe. 1991-re kétmilliárd dollár ráfordításával pótolták az elveszett gépet, és a Rockwell gyár átadta a NASA-nak az Endeavourt.













































Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.