Kaotikus állapot a légi mentésben

Töröltette nevét az üzemeltetői engedélyből a BASe Kft., amely tavaly novemberig légi mentési szolgáltatást végzett az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) mentőhelikoptereivel. Az üzemeltetési jog így a szolgálathoz került, de a helikopterek mégsem szállhatnak fel, mert a BASe Kft. nem adta át az ehhez szükséges dokumentumokat.

2006. 01. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Végleg kiszállt a magyarországi légi mentésből a BASe Kft. az ellene indított eljárások hatására. A mentőhelikopterek üzemeltetésének „visszaíratása” a tulajdonos nevére azután történt meg, hogy a Fővárosi Főügyészség a napokban megalapozatlannak nyilvánította a cég ellen az OMSZ által indított rendőrségi eljárást. Ebben a helyzetben jelenleg a honvédségi MI–8-asokon kívül csak egy MI–2-es helikopter alkalmas a légi mentésre, amelyet a Friz-Air Kft. üzemeltet az OMSZ Légi Mentő Kht.-jával aláírt szerződés alapján. A katonai forgószárnyasokért 1,2 millió, a Friz-Air Kft. gépéért 350 ezer forintot fizet ki az állam repült óránként. Mint megírtuk, a Friz-Air Kft. már régóta a budaörsi repülőtéren tartja a helikopterét, ahová az OMSZ utasítására most áthelyezték a légi mentést Ferihegyről. A cég a hangár, a bázisrepülőtér és az irodája használatáért bérleti díjat fizet a létesítményt kezelő Magyar Repülőszövetségnek, amelynek Vári Gyula szocialista országgyűlési képviselő az elnöke. A Friz-Air Kft. tavaly novemberben pártoló tagja is lett a szövetségnek.
Strohoffer Zsolt, a Friz-Air Kft. vezetője lapunknak cáfolta, hogy a megbízásának köze lenne korábbi kapcsolataikhoz, de azt elismerte, hogy mindez átmeneti monopolhelyzetüknek köszönhető. Mint elmondta, a cég már korábban is pályázott a légi mentés üzemeltetésére, és indulni kívánnak azon a pályázaton is, amelyet új helikopterek beszerzésére és üzemeltetésére írt ki az OMSZ. Ezen a pályázaton indult volna a BASe Kft. is, de formai okokra hivatkozva kizárták a Dunai Repülőgépgyárral együtt.
A pályázatban ugyanis olyan helikoptereket kértek, amelyek jelenleg nem léteznek Magyarországon.
Edelényi Gábor a BASe Kft. szóvivője megkeresésünkre elmondta: pert indítanak az OMSZ ellen jó hírnév megsértése miatt, és anyagi követelésük is van, amely csaknem 200 millió forint kártérítést jelenthet.
A gépek dokumentumait azért nem adták át eddig, mert most válogatják szét a légügyi hatóságnak átadandó, a karbantartásról szóló és az OMSZ számára átadható iratokat – közölte a szóvivő.
Sajnos addig nem repülhetnek a gépeink, amíg a BASe Kft. nem adja át a dokumentumokat – érvelt lapunknak Győrfi Pál, az OMSZ szóvivője. Állította, hogy a honvédség és a Friz-Air Kft. megbízása csak átmeneti állapot, a helikopterek visszakerülésével az OMSZ Légi Mentő Kht.-ja fogja átvenni a gépek üzemeltetését. Budaörsre szerinte azért kellett átköltöztetni a mentést, mert a nemzetközi légi forgalom korlátozza a mentőhelikopterek bevetését. A légi mentésre kiírt pályázatról szólva elismerte, hogy jelenleg nincs a kiírásnak megfelelő helikopter Magyarországon, de mint elmondta: a pályázat célja, hogy megfeleljenek az európai elvárásoknak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.