Végleg kiszállt a magyarországi légi mentésből a BASe Kft. az ellene indított eljárások hatására. A mentőhelikopterek üzemeltetésének „visszaíratása” a tulajdonos nevére azután történt meg, hogy a Fővárosi Főügyészség a napokban megalapozatlannak nyilvánította a cég ellen az OMSZ által indított rendőrségi eljárást. Ebben a helyzetben jelenleg a honvédségi MI–8-asokon kívül csak egy MI–2-es helikopter alkalmas a légi mentésre, amelyet a Friz-Air Kft. üzemeltet az OMSZ Légi Mentő Kht.-jával aláírt szerződés alapján. A katonai forgószárnyasokért 1,2 millió, a Friz-Air Kft. gépéért 350 ezer forintot fizet ki az állam repült óránként. Mint megírtuk, a Friz-Air Kft. már régóta a budaörsi repülőtéren tartja a helikopterét, ahová az OMSZ utasítására most áthelyezték a légi mentést Ferihegyről. A cég a hangár, a bázisrepülőtér és az irodája használatáért bérleti díjat fizet a létesítményt kezelő Magyar Repülőszövetségnek, amelynek Vári Gyula szocialista országgyűlési képviselő az elnöke. A Friz-Air Kft. tavaly novemberben pártoló tagja is lett a szövetségnek.
Strohoffer Zsolt, a Friz-Air Kft. vezetője lapunknak cáfolta, hogy a megbízásának köze lenne korábbi kapcsolataikhoz, de azt elismerte, hogy mindez átmeneti monopolhelyzetüknek köszönhető. Mint elmondta, a cég már korábban is pályázott a légi mentés üzemeltetésére, és indulni kívánnak azon a pályázaton is, amelyet új helikopterek beszerzésére és üzemeltetésére írt ki az OMSZ. Ezen a pályázaton indult volna a BASe Kft. is, de formai okokra hivatkozva kizárták a Dunai Repülőgépgyárral együtt.
A pályázatban ugyanis olyan helikoptereket kértek, amelyek jelenleg nem léteznek Magyarországon.
Edelényi Gábor a BASe Kft. szóvivője megkeresésünkre elmondta: pert indítanak az OMSZ ellen jó hírnév megsértése miatt, és anyagi követelésük is van, amely csaknem 200 millió forint kártérítést jelenthet.
A gépek dokumentumait azért nem adták át eddig, mert most válogatják szét a légügyi hatóságnak átadandó, a karbantartásról szóló és az OMSZ számára átadható iratokat – közölte a szóvivő.
Sajnos addig nem repülhetnek a gépeink, amíg a BASe Kft. nem adja át a dokumentumokat – érvelt lapunknak Győrfi Pál, az OMSZ szóvivője. Állította, hogy a honvédség és a Friz-Air Kft. megbízása csak átmeneti állapot, a helikopterek visszakerülésével az OMSZ Légi Mentő Kht.-ja fogja átvenni a gépek üzemeltetését. Budaörsre szerinte azért kellett átköltöztetni a mentést, mert a nemzetközi légi forgalom korlátozza a mentőhelikopterek bevetését. A légi mentésre kiírt pályázatról szólva elismerte, hogy jelenleg nincs a kiírásnak megfelelő helikopter Magyarországon, de mint elmondta: a pályázat célja, hogy megfeleljenek az európai elvárásoknak.
Meglepő fordulatot tartogat az időjárás