Megmentheti-e a Vatikán Európát?

Lóránt Károly
2006. 01. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az EU alapvető jogokkal foglalkozó független szakértői hálózata felvetette, hogy Szlovákia megsérti az unióval szembeni kötelezettségeit, mert egy olyan egyezményt kötött a Vatikánnal, amellyel az abortuszok számát igyekszik csökkenteni. A római katolikus egyházzal kötött szerződés szerint a katolikus kórházakban az orvosok lelkiismereti okokra való hivatkozással megtagadhatják, hogy abortuszt hajtsanak végre. Az Európai Bizottság által az egyes tagországok delegáltjaiból 2002-ben létrehozott független szakértői hálózat elvben elismeri a jogát „bizonyos vallásos szervezeteknek”, hogy ne végezzenek „bizonyos tevékenységet, amely ütközik elveikkel”, azonban hozzáteszik, hogy „fontos, hogy ez a jog ne ütközzön mások jogaival, beleértve a nők jogát, hogy megkülönböztetés nélkül bizonyos orvosi ellátásban részesüljenek”. A Vatikán különben hasonló egyezményeket már kötött
Olaszországgal, Lettországgal és Portugáliával.
Az abortusz elvileg az uniós együttműködés harmadik pillérébe, az igazság- és belügyek körébe esne, amihez az uniónak semmi köze nincs (mert a harmadik pillér tagországok kormányközi megállapodásain alapszik), a független szakértői hálózat működése azonban jól jelképezi, hogy az uniós törvényeket mindenre rá lehet húzni. Ha a tagország történetesen bírósághoz fordul, az Európai Bíróság – a gyakorlat szerint – az uniónak ad igazat, és ezzel Brüsszel hatáskörét olyan területekre is kiterjeszti, amelyek az eredeti megállapodásokban nem szerepeltek.
A szlovák lépésre bizonyára azért került sor, mert a szlovák demográfiai helyzet nagyjából ugyanolyan rossz, mint a magyar, de a demográfiai katasztrófa Európa egészére is jellemző. A jelenlegi tendenciák folytatódása esetén az eredeti európai népesség két generációnként feleződik és csak idő kérdése, hogy gyakorlatilag kihaljon. Az unió kormánya, a bizottság ezt a kérdést csak mint a munkaképes korú és az e feletti népesség arányát kezeli és megoldásként a nagyarányú (évi 2 milliót megközelítő) bevándorlást javasolja (a sorok között, mert sehol sem írják le, de a bevándorlás tényszámaiból és a bizottság nyilatkozataiból kikövetkeztethető). Ebben a bizottságot az sem zavarja, hogy a bevándorlási keretszámok kérdésében nincs hatásköre, az a tagállamokra tartozik. A bizottság anyagaiban az ideális bevándorló a húszas éveiben járó, a számítástechnika, az egészségügy vagy az építőipari szakmákban jó gyakorlattal rendelkező szakember, akinek családja nincs és nem is lesz, a nyugdíjkorhatár elértével pedig önként meghal, hogy ne terhelje a költségvetést. Ezzel szemben a valóság az, hogy egy munkaerőnek számító bevándorlóra legalább három családtagot számolhatunk, akik (joggal) ugyanúgy számot tartanak az európai szociális ellátásra, mint az őshonos állampolgárok. A jelenlegi legális bevándorlók túlnyomó része családegyesítés formájában érkezik az uniós tagországokba. Ha a bizottság tervei valóra válnak, és az európai bennszülöttek demográfiai helyzete (a teljes termékenységi ráta) nem javul, azzal számolhatunk, hogy e század végére a bevándorló mozlim lakosság az eredeti európai lakossággal szemben túlsúlyba kerül.
Szlovákiának és az említett többi országnak a Vatikánnal kötött megállapodása nyilván azt a célt szolgálja, hogy e tendenciát visszafordítsa. Félő azonban, hogy pusztán a Vatikán kevés lesz ahhoz, hogy a mai európaiakat a kihalástól megmentse.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.