Messze még az államreformtól

Nem az állam, még csak nem is az igazgatás reformjának foglalata az a törvénytervezet, amelyet most tett le az asztalra Sárközy Tamás professzor. A jogszabály csupán a közszféra egy szeletének, a kormányzati munkának a módosítását javasolja.

2006. 01. 30. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A törvénytervezet mindenekelőtt önkorlátozó feladatot róna a következő választáson győztes politikai erőkre – amennyiben megszavaznák Sárközy Tamás elképzeléseit. A terv most az, hogy a leendő jogszabály 2007. január elsején lépne hatályba. A javasolt paragrafusok szerint a kormány munkaszervezetében, a Miniszterelnöki Hivatalban maximum négy politikai államtitkár dolgozhatna egyidejűleg – a mostani kilenc helyett. A szocialista–szabad demokrata kormányzat a kancellárián ad állást a tényleges posztokról kiszorult híveinek Baja Ferenctől Nagy Sándoron át Szekeres Imréig. Csökkenne a miniszteri biztosok száma is – kettőnél több nem működhetne egy-egy tárcánál, s ők is csak két évig láthatnák el politikai vagy tudományos jellegű megbízatásukat.
*
A korábban két biztost már foglalkoztató Igazságügyi Minisztérium például e szabály alapján ebben a ciklusban nem növelhette volna háromra a biztosok számát. A javaslat más számszerű korlátozásokat is előír. A politikai szakértők aránya nem haladhatná meg a minisztériumi alkalmazottak két százalékát – jelenleg elérheti az öt százalékot is. Sárközy egyúttal kevesebb kormánybiztost és tárca nélküli minisztert foglalkoztatna.
Az indoklás szerint „a politikai elem eddig tapasztalt túlburjánzását” kellene megállítani a kormányzás területén. A javaslat az elsődleges célok között említi a kedvezőtlen tendenciák megállítását, a kormányzati tevékenység színvonalának emelését, a széteső kormányzás kiküszöbölését.
Miközben a túlméretezett és drága központi igazgatást senki sem pártolja, nem dőlt el, konkrétan mire alapoznák az ésszerűsítést. A szervezetek átszabása, a létszámcsökkentés ugyanis általában úgy valósul meg, hogy nem szelektálnak az elvégzendő feladatok között. Nem szórják ki a fölösleges tevékenységeket, nem szüntetik meg a szükségtelen kötöttségeket. Ez most is elmarad, habár konkrét ügyintézésről, hatósági tevékenységről a központi kormányzati szervezeti rendszerben nincs szó. Ugyanakkor ennek az apparátusnak is talált új feladatokat a tervezet: ilyen az Európai Unióval, a civil szférával és a sajtóval való kapcsolattartás Sárközy szerint. Mindezen tevékenységeket a minisztériumi politikai államtitkárok látnák el. A teljes igazgatási szervezet tennivalóinak áttekintése nélkül ugyanakkor kétséges: nem lesz-e a jövőben is kampányfeladat, látszattevékenység a közszférát érintő létszámkorlátozás.
A javaslatnak egy alapelvgyűjtemény a központi része. Ez voltaképp kívánságlista. Eszerint a kormányzatnak a jogállam tiszteletben tartásával, törvényesen kell működnie. Jó, ha kerüli a bürokráciát, s a gyorsaságra, az egyszerűségre törekszik. Legyen újító kedvű, kezdeményező, átlátható, eredményes és szolgáltató jellegű – ajánlja még Sárközy. S akkor még nem volt szó az igazgatás többi részéről: az önkormányzati, a helyi apparátusok átalakításáról. Mindezek reformja együtt is csak az igazgatás átalakítása lenne, de nem államreform.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.