Multiplexek alkonya

2006. 01. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hétfőn bezárt az egyik multiplex mozi Budapesten: a Cinema City Új Udvar termeiben vasárnap este fél kilenckor kezdődött az utolsó két előadás. A filmes szakemberek már régóta mondogatják, hogy túl sok a terem, és valakinek törvényszerűen meg kell buknia, de a pillanat most jött el. Azt még nem tudni, hogy mindez egy korszak végének kezdetét jelenti-e, vagy csak a természetes piaci mozgás része. A multiplexek a kis, egy-két termes mozik gyilkosaként vonultak be az országba a kilencvenes évek közepén, gyökeresen átrendezve az amúgy is helyét kereső filmvilágot. Németországban és Franciaországban például jóval előbb járnak: ott a monstrumok halála néhány kis (réteg)mozi feltámadását hozta magával. Azt egyelőre nem tudni, nálunk mi lesz. A számok azt mutatják, hogy tavaly tizenöt százalékkal kevesebben ültünk a vásznak elé, mint tavalyelőtt. Igaz, nem voltak úgynevezett kasszarobbantó filmek, pontosabban az annak szánt alkotások nem hozták a kívánt eredményeket.
Magyarországon az iparág (beleértve a kábeltévéket, a videojátékokat, valamint a DVD-k és az egyre jelentéktelenebb VHS-kazetták forgalmazását) kilencvenmilliárd forintos forgalmú üzlet, amelyből a mozinak és videónak huszonötmilliárd jut. Eközben a magyar filmszakma alig hárommilliárd (!) forintból gazdálkodik évente – világosan látszik, hogy Hollywood mennyit keres rajtunk.
Magyar filmet készítők mondják, hogy ha két, várhatóan azonos nézőszámú film közül kell választania a multiplex üzemeltetőjének, nagy valószínűséggel az amerikai produkciót tűzi műsorára a magyar helyett. Emiatt a mindenkori kormány is hibás, hiszen ugyanannyi kulturális járulékot kell fizetni a magyar film után is, mint a tengerentúli produkcióért, pedig ezen a területen volna lehetőség a hazai termék védelmére. A népszerűsítésre fordítható összegeket már nem lehet összehasonlítani: egy világszerte forgalmazott alkotás reklámbüdzséjéből több magyar filmet le lehetne forgatni. Néhány hazai produkció az egyenlőtlen feltételek ellenére is jól állja a sarat: az öt hete bemutatott Csak szex és más semmi című magyar filmet például csaknem negyedmillióan nézték meg, pedig olyan vetélytársakkal indult harcba a jegyvásárlók kegyeiért, mint a Harry Potter-sorozat legutóbbi része, a hatalmas reklámköltséggel beharangozott Narnia krónikái vagy a nagy sikerfilm, a King Kong sokadik feldolgozása.
Az üdítő kivételek ellenére a magyar film sokéves válságából nem látszik a kiút. A filmesek már saját maguktól is lopnak, hiszen a kultfilmmé vált Üvegtigris második részét csak tegnap mutatták be, de állítólag már napokkal ezelőtt le lehetett tölteni a világhálóról – a kópiát nyilván csak szakmabeli szerezhette meg a vágóasztalról. Hasonlóan jártak a Nyócker alkotói is annak idején. A kevés költségvetési támogatást pedig egy belterjes kör osztja szét magának, hogy abból nézhetetlen, „önmegvalósító” filmeket készítsenek. A rossz rendszer miatt azok nem kerülnek a húsosfazék közelébe, akik filmesként akarják megméretni magukat a közönség és a szakma előtt, és ezzel a kör bezárul. Pedig volna igény jó magyar filmre – a régi nagy sikerek újrafogatása százezreket vitt be a mozikba annak ellenére, hogy a „klónok” minősége finoman fogalmazva is kétséges. A mában játszódó produkciók között is volt néhány nagy siker (a Valami Amerikát több mint félmillióan, a Kontrollt pedig kétszázötvenezren nézték meg), a közelmúlt abszurditásait feldolgozó Csinibabára pedig szintén félmillióan váltottak jegyet. Az már megint hazai specialitás, hogy a rendszerváltás utáni szabad világban a határon túli – anyaországi magyar viszonyrendszerhez egyetlen magyar filmes sem akart (tudott?) érdemben hozzányúlni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.