Óda a léghajóhoz

Rejtőzködő Magyarország

Szepesi Attila
2006. 01. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A dél-franciaországi Annonay városkában 1783. június 5-én történelmet írtak a Montgolfier testvérek. Ekkor bocsátották fel először „égjáró gömbjüket”, az első léghajót, amelynek 866 köbméter térfogatú, papirosból készült gömbjét melegített levegő emelte a magasba. Egyszerű ötletből kelt szárnyára a világot ámulatba ejtő szerkezet: egy alkalommal állítólag papírt égetett a malom udvarán a két fivér – molnárként keresték kenyerüket –, s feltűnt nekik, hogy egy nyílásával lefelé fordított papírzsák, miután megtelt meleg levegővel, fölemelkedett és hosszan lebegett a táj felett.
Az esemény híre bejárta a világot. A derék molnárok két hónap múlva Versailles-ban a király előtt is bemutatták találmányukat, és néhány hónappal később már két vállalkozó szellemű férfiú is akadt, aki életét a léghajóra bízta.
Nálunk, ha hinni lehet a korabeli híradásoknak, 1784 májusában a pozsonyi doktor Gyarmati, majd három hónappal később a győri Szablik István kegyesrendi tanító is megpróbálkozott egy kisebb papírgömbbel. Ezután következett a szintén Győrött tanító Domin Ferenc, „a szelíd tudománynak és bölcselkedésnek tudósa”. Az említett léghajók aprók voltak, embert nem szállítottak, és a szél szeszélye kedvére sodorta őket ide-oda, felerősödött hát a kételkedők kórusa, míg végre 1845-ben a bécsi Lehmann Keresztély, a pesti Nemzeti Színház díszletfestőjének púpos bátyja Pesten is megkísérelt felszállni fivére és egy hírlapíró társaságában „a színház megetti botanikus kertből”…
A mára szinte elfelejtett kitűnő költőt, Vályi Nagy Ferencet (1765–1820) sokat foglalkoztatta a légi utazás, sőt maga a „levegői hajó” is. A XVIII. század képe című versében, amelyben annak „utolsó estvéjén” a búcsúzó évszázad nevezetes eseményeit és alakjait veszi górcső alá, „az eget úszhatóvá tevő” Montgolfier-k is szerepelnek. Ennél is becsesebb munkája az antik versmértékben zengő Óda a levegői hajóhoz. Némiképp tán meglepő, hogy költőnk – akit láthatóan foglalkoztat a repülés (asztrológusok szerint ez a Vízöntő-embertípus jellemzője) – vegyes érzelmekkel kommentálja „a kék égnek tág üregébe” felemelkedő „dagadt Hajót”. Összehasonlítja a világ óceánjait járó vízi alkalmatosságokkal, amelyeken „a kints szomja miatt sorvadozó bolond” járja a glóbuszt, míg aztán „egy pokolig lenyílt örvény elnyeli”. Úgy gondolja, hogy „az Ég híg öblébe szálló levegői hajóra” is tragédia vár, tán a szélorkán dühe, tán az, hogy „… a zübörögve főtt / Menykőnek sietel menni hutáihoz, / hogy lángos kohait kinyitsd, / és kénkő-patakot tőlts hamarabb felénk? / Vagy tám még amaz Ég Ura / Szent székéhez akarsz menni? megállj, kevély…”
Vályi Nagy 1820-ban közreadott Polyhymnia című (Kazinczy szerkesztette) verseskönyvében a két említett óda mellett szerepel egy figyelemre méltó harmadik is: Óda az égre való felemelkedéshez. „Elhagyom földünk: labirintjaidból / Képzelet szárnyán fogok, oh tsalóka / Al-világ! innét ide hagyva lántzod / Égbe repülni…” – kezdődik a zengzetes mű, amely jelzi, hogy a költő csak a szellemi természetű „égre való felemelkedést” tartja hívő lélekhez méltónak. Bemutatja, hogy „szabaddá vált nemes lelke” hogyan látja fentről a „kitsinyűlő hegyeket és királyi tornyokat”, miközben „millió számú napok égve tűzzel” tűnnek fel körülötte, ő pedig földi porát immár hátrahagyva száll egyre feljebb, „a Teremtő palotájához”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.