Oroszország új kapuja

Az orosz modernizáció sajátossága az egyenlőtlen fejlődés, az ebből fakadó különbségek, a főváros és még egyes reformszigetek azonban Közép-Európából nézve is meglepő és rendkívül látványos változásokon mentek át az elmúlt évtizedben. Jól illusztrálja mindezt Moszkva immár legnagyobb, a magyar utazók előtt azonban kevésbé ismert repülőtere, Domogyedovo, amelynek 1998 óta zajló átalakulása az új Oroszország egyik pozitív példája.

2006. 01. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar utazó Moszkvába érve általában az orosz főváros kevésbé vonzó arcát látja meg először. A még a moszkvai olimpia előtt épült, s akkor valóban modernnek számító „nyugati kapun”, a seremetyevói repülőtéren ugyanis láthatóan túlszaladt az idő. Érezhető ez mind az infrastruktúrán, mind pedig a kiszolgálás minőségén. Ezért aztán ugyancsak meglepődik az ember, ha az egykor lepattant, az emlékekben igazi szovjet belföldi repülőtérként élő Domogyedovóra veti a sors. Már a nagy léptékű építkezések jelzik, hogy a légikikötőt nyolcadik éve működtető East Line Group rohamléptekben igyekszik szakítani a múlttal. A körülmények már most minden tekintetben jobbak, mint Budapesten, pedig a modernizációnak még koránt sincs vége. Árulkodó, hogy már ide repül egy ideje több nagy nemzetközi légitársaság is, köztük a British Airlines, az Iberia vagy az Air China. Az East Line azonban mindezt csak a kezdetnek tekinti, így képviselői a további fejlődés biztosítása érdekében „házhoz mennek”, így a közelmúltban Budapesten jártak, hogy Oroszország eme új kapujának szolgáltatásait népszerűsítsék. „Mi nem akarunk Magyarországon semmit sem venni, csupán azt szeretnénk, ha a magyar turisták közül is minél többen megfordulnának Moszkva Domogyedovo repülőterén” – fogalmaz Szergej Tanascsuk sajtófőnök.
Domogyedovót tavaly több mintegy 14 millió utas érintette, amellyel Oroszországban az első számú, a szélesebb értelemben vett régióban a harmadik, európai összehasonlításban pedig a huszonötödiknek számít az orosz légikikötő. Ha mindehhez hozzáveszszük, hogy ez a szám négy éve még csak négymillió volt, akkor látható csak, milyen dinamikus ez a fejlődés, amellyel párhuzamosan bővül az útvonalhálózat is. A magyar utas irigykedve nézi azt is, hogy a Moszkva központjában lévő városi terminálról 40 perc alatt kényelmes gyorsvasúton juthat ki a légikikötőbe. Tervezik egyébként a második ilyen, autóbuszos terminált is, néhány éven belül pedig a körgyűrűtől Oroszország első fizetős autóútján is meg lehet majd közelíteni Domogyedovót. Lenyűgöző például, hogy a városközpontban „becsekkolva” már most is két óra húsz perc alatt Szentpéterváron lehet az ember.
Az East Line idáig mintegy félmilliárd dollárt fektetett a modernizációba, s a következő két évben a tervek szerint közel megduplázza majd ezt a számot. Az évtized végéig pedig új terminálok, plaza várják majd a számítások szerint évi közel húszmillió utast. A cég erejét jelzi, hogy a fejlesztési terveken az sem változtat, hogy a privatizációs szerződések felülvizsgálatának hulláma az East Line-t is utolérte, s a vita minapi lezárultával a 2073-ig szóló bérlet évi díja jócskán megemelkedett. A békesség azonban ennyit megér, és a félmilliárdhoz közelítő évi forgalomba alighanem ez is belefér.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.