Százhúsz éves a gépkocsi

MTI
2006. 01. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Százhúsz éve, 1886. január 29-én szabadalmaztatta Németországban gázmotorhajtású járművét Karl Benz mérnök, aki ezzel az automobil születési bizonyítványát állíttatta ki. A feltaláló 1884-ben építette első önjáró kocsiját, amelyet elektromos gyújtású, 0,8 lóerős, egyhengeres, négyütemű motor hajtott. A világ első ilyen benzinautójának már hűtője és differenciálműve is volt, ráadásul szíjhajtóműves áttétellel, valamint tömör gumikerekekkel futott.
Az automobil továbbfejlesztéséből magyarok is kivették a részüket. Bánki Donát és Csonka János szabadalmaztatta 1888-ban a benzinmotort, 1893-ban pedig a karburátort. Bánki önálló találmánya az 1894-ben bejelentett nagynyomású robbanómotor, amit már vízbefecskendezéssel hűtött, majd ezt követte 1902-ben az általa készített elsőkerék-hajtású autó. Csonka János 1879-ben az első magyar gázmotort szerkesztette meg, majd 1882-ben a vegyes üzemű gáz- és petróleummotort hozta létre. Találékonysága lehetőséget nyújtott a magyar autógyártás megszületéséhez is. 1909-ben egyhengeres, négy lóerős kisautót állított össze.
Jelentős ugyanakkor Galamb József munkássága is, aki a Ford gyár főkonstruktőre volt, s megtervezte a híres T-modell sok fontos alkatrészét. A második világháború alatt – Henry Ford ötletére – hathengeres kiskocsit készített.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.