Bár a menetrend szerinti közszolgálati személyszállítást ellátó Volán-társaságok költségei idén is meghaladnák a bevételeiket, az autóbusz-vállalatok a 2006-os üzleti terv elkészítésénél a pozitív nullszaldó eredményt vehetik alapul. A tulajdonosi jogokat gyakorló ÁPV Rt. ugyanis felkérte a Volán cégeinek vezetőit, hogy ebben az évben se tervezzenek veszteséget – értesült a Magyar Nemzet. A Volán-társaságok gazdálkodása szempontjából ennek azért van jelentősége, mert ebben az esetben költségvetési pénzből – kivéve a szociális formában értékesített jegyek esetében – az államnak nem kell megtérítenie a menetdíjakkal nem fedezett költségeket, amit egyébként a közszolgáltatási szerződés lehetővé tenne.
*
A Volán-társaságok hatósági szinten elfogadott tarifával tartják fenn a közszolgáltatást, a bevételek viszont nem minden esetben fedezik a költségeket, ezért lenne szükség a hiány kiegyenlítésére. A társaságok üzleti tervének mesterséges szinten tartása azonban egyre nehezebb helyzetbe hozza az amúgy is gazdálkodási nehézségekkel küszködő cégeket. A Volánok zöme évek óta csak a vagyon fokozatos leépítésével, a bérek alacsonyan tartásával tudja fenntartani a működést, a járműállomány esetében pedig az egyszeri újratermelési forrásokat sem tudják önerőből biztosítani.
Az ilyen rendszerű gazdálkodás nemcsak a vagyon fokozatos leépítéséhez – például telephelyek értékesítéséhez –, hanem a cég értékének csökkenéséhez is vezet. Ismeretes ugyanakkor, hogy a jelenlegi kormány szerint privatizálni szükséges a Volán-társaságokat, ebben az esetben viszont a leendő vásárló kerülne kedvező helyzetbe, hiszen alacsony áron szerezhetné meg az állami cégeket, amelyek ráadásul közszolgálati funkciót látnak el.
Értesüléseink szerint a 24 Volán-társaság több mint fele 2006-ra 100 millió forint és 1,2 milliárd forint közötti veszteséget tervezett, ám ezzel együtt az üzemanyagárak emelkedése is bizonytalansági tényező. A Volánok másik nagy problémája, hogy ilyen feltételek mellett képtelenek megfelelő szintre hozni a dolgozók bérét: a szakszervezetekkel kötött idei bérmegállapodás alapján 3,96 százalékkal emelkednek a bérek, ami éppen csak követi az inflációt, a munkavállalók bére ugyanakkor még mindig nem éri el a nemzetgazdasági szintet.
A közszolgálati autóbusz-közlekedésben Európa-szerte valamilyen formában mindenhol megtéríti az állam a viteldíjjal nem fedezett költségeket. Erre leginkább azért van szükség, mert a helyközi személyszállítás lebonyolítása egyrészt állami feladat – helyi szinten önkormányzati –, de legalábbis a szociális biztonság része: az autóbuszos tömegközlekedést zömében az alacsonyabb jövedelműek, az időskorúak, a munkába járók vagy a diákok veszik igénybe. Abban az esetben pedig, ha egy társaságot privatizálnak, az államnak nem szűnik meg a térítési – vagy veszteségkiegyenlítési – tevékenysége, hiszen a menetdíjakban nem lehet teljesen érvényesíteni a tényleges költségeket, s a Volánok olyan településekre is közlekednek, ahol nagyon kicsi a forgalom. Állami kiegészítésként a társaságok jelenleg csak fogyasztóiár-támogatásban részesülnek a szociálisan értékesített menetjegyek után, termelői kiegészítésben azonban nem. Európa egyes országaiban szakértők szerint veszteségkiegyenlítés címén a bevételeik 30 százalékát az államtól kapják a társaságok, ami a magas színvonalú működés fenntartása mellett a jármű-rekonstrukciós költségeket is tartalmazza. Az autóbuszok gazdaságos működési ideje ugyanis 8–12 év, ezt követően még belefér egy nagyfelújítás, ami az eredetit megközelítő műszaki állapotot tesz lehetővé.
Az ÁPV Rt. a költségek megtérítése helyett az autóbusz-rekonstrukcióhoz járul hozzá, ezzel azonban nem rendeződik a Volánok helyzete – vélekednek a szakmában. A tulajdonos az idén az alaptőkével arányosan kilencmilliárd forintot juttatott 23 Volán-társaságnak – a Kisalföld Volán esetében az állami részesedés 75 százalék alatti –, ezt az összeget új autóbuszok vásárlására költhetik a cégek. A tőkeemelés révén viszont csökkent a dolgozók tulajdonrészének aránya. Értesüléseink szerint néhány Volán-társaság vezetésénél igen nagy vita támadt arról, hogy ilyen feltételekkel elfogadják-e a tőkejuttatást.
Jelenleg folyamatban van a tender, amit a szintén állami tulajdonú Bus Invest Kft. bonyolít le. A tendert három kategóriában – 12 méter, 13,5 méter szóló és 18 méter hosszú csuklós autóbusz – írták ki, a tervek szerint a rendelkezésre álló összegből 200 új, illetve alig használt autóbuszt vásárolhatnának a társaságok. A Volánok flottája az idén az elővárosi autóbuszokkal bővül, bár a szakmában kétlik, hogy az adott összeg elég lesz 200 autóbusz beszerzésére. A tender viszont különbözik a korábbitól, ugyanis eddig követelmény volt, hogy a pályázóknak három évre visszamenőleg nyereségesen kellett működniük, ráadásul a típusbizonyítvány benyújtása is kötelező volt. A tenderen február végéig tehetnek ajánlatot a pályázók, ettől számítva harminc napon belül hirdethet eredményt a Bus Invest, ám szükség esetén az elbírálás további harminc nappal meghosszabbítható.
Az ÁPV Rt.-től azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a Volán-társaságok felé évek óta minimális elvárás a pozitív eredmény elérése. A tulajdonos szerint ez nem öncélú elvárás, hiszen a társaságok így egyrészt kedvezőbb feltételek mellett jutnak hitelhez, s a közbeszerzési pályázatokon legtöbbször érvényességi követelmény a pozitív eredmény. Közölték: mivel az állami segítségnyújtás lehetőségei az uniós csatlakozást követően beszűkültek, a társaságoknak ez évben is juttatandó tőkeemelés veszteséges cég esetében rosszabb elbírálás alá esik. A dolgozói részesedéssel kapcsolatban az ÁPV-nél kifejtették: a vagyonkezelő 2003-ban emelt tőkét először a társaságoknál, ezzel arányaiban igen, de névértéken nem csökkentve a dolgozói részesedést. A dolgozói tulajdonlás – tették hozzá az ÁPV-nél – egyébként sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, mivel a munkavállalók sorra adják el részvényeiket a Volán cégeknek.

Halálos baleset történt Szárligetnél