Álláskereső ország

2006. 02. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elodázhatatlan államháztartási szerkezetátalakítás, az euróbevezetés és az ikerdeficit problémája után ismét nagypolitikai téma lett a munkanélküliség, illetve az e téren születő „statisztikai magyarázatok”. Miközben a kormánypártok a munkanélküliség alakulása kapcsán „érezhető pozitív folyamatokról”, illetve javulásról számolnak be, addig az ellenzék azt hangoztatja: a szocialistáknak nem sikerült teljesíteniük a 2002-es, 400 ezer új munkahely megteremtéséről szóló választási ígéretüket, illetve a kormány cenzúrázza az adatokat. Eközben a munkanélküliségi ráta folyamatosan emelkedik. A mutató egy év alatt csaknem egy százalékponttal nőtt, jelenleg 7,3 százalékos. A statisztikák szerint négyszázezer állástalan van az országban, s Budapestet leszámítva minden régióban kedvezőtlenebb a foglalkoztatási helyzet, mint egy éve.
De nézzük, mi a helyzet Nyugaton! A régi uniós tagállamokban, vagyis az eruróövezetben átlagosan 8-8,5 százalék körül alakul a munkanélküliség. Szakértők szerint Európa néhány éve ugyanabban a körben forog: a nagy munkanélküliség rontja a fogyasztói bizalmat, az pedig érezhetően fékezi a gazdasági növekedést. A munkáltatók erre költségcsökkentéssel, azaz leépítésekkel, termeléskihelyezéssel reagálnak, aminek tartós következménye a gyenge lakossági kereslet.
Első pillantásra tehát nem is állunk olyan rosszul, mármint a mutatót tekintve. De nem szabad elfelejteni, hogy a hozzánk hasonló lélekszámú országokban a ráta alacsonyabb. Szomszédunkban, Ausztriában például 5,5-6 százalékos a munkanélküliek aránya. A szóban forgó nyugat-európai arányt ugyanakkor a nagy csúcstartók – Németország és Franciaország – „lehúzzák”. Ha tehát az utóbbi kettőt kivennénk a statisztikai kosárból, más volna a helyzet az euróövezetben. Ám ez még hagyján. Ha ugyanis a foglalkoztatási és az aktivitási rátát vizsgáljuk (vagyis azt, hogy a népességen belül lakosságarányosan hányan dolgoznak), a helyzet bizony lehangoló. Tudniillik a magyarok alig negyven százaléka adózik, illetve dolgozik. Még egyszerűbben: a tízmilliós lélekszámú országból négymillió ember rendelkezik rendszeres, napi munkával. Ez olyan elképesztően rossz arány, hogy e téren a tőlünk csak kategóriákkal fejletlenebb gazdasági helyzetben lévő Románia képes hasonlóan negatív eredményt felmutatni.
Eközben az átlagembert nemcsak a „helyzet” sokkolhatja, hanem a munkaerő-piaci kifejezések áradata is, hiszen nap nap után definiálni kell, hogy ki számít például munkanélkülinek. Az, akit regisztrálnak a munkaügyi központok városi kirendeltségei, vagy az, akit a Központi Statisztikai Hivatal tart nyilván? Létezik természetesen harmadik verzió is, ez pedig az európai uniós kimutatás. Valóban ilyen bonyolult lenne a dolog? Az átlagember amúgy azt sem érti, miért okoz nagypolitikai problémát, ha a legnagyobb ellenzéki párt vezetője teljes foglalkoztatottságról beszél, hiszen a kormány szakminisztere, Csizmár Gábor is ezt szorgalmazta a Napi Gazdaságban. Mellesleg a szóban forgó munkaügyi fogalom nem azt jelenti, hogy mindenkinek dolgoznia kell, mint anno a szocializmusban, hanem azt, hogy aki akar, találjon magának munkalehetőséget ebben az országban. De beszéljünk végre a lényegről. A Fidesz általi munkaerő-piaci vád sajnos nagyon is életszerű: 2002-ben valóban 400 ezer új munkahely megteremtéséről szóló választási ígéretet tett az MSZP, s ezt bizony nem sikerült teljesíteni. 2002 májusától 2006 januárjáig 5,7 százalékról 7,3 százalékra nőtt a munkanélküliség Magyarországon. Négyszázezer új munkahely helyett négyszázezer magyar munkanélküli van, s minden ötödik pályakezdő fiatal állás nélküli. A munkanélküliség növekedésén túl a többgenerációs és a tartós munkanélküliség, valamint a pályakezdő fiatalok és az ötven év felettiek állástalansága jelenti a legnagyobb problémát. Vagyis, nemcsak azzal van gond, hogy hazai viszonylatban túl magas a 7,3 százalékos ráta, hanem azzal is, hogy kialakult a többgenerációs munkanélküliség. Ez nagyon leegyszerűsítve azt jelenti, hogy azokban a családokban, ahol a szülőknek nincs munkájuk, nagy valószínűséggel az ott nevelkedő gyerekek is állástalanok lesznek. Különösen aggasztó, hogy a pályakezdők körében jelenleg közel húszszázalékos a munkanélküliség, és az állástalan huszonnégy éven aluli fiatalok száma mintegy hatvan százalékkal emelkedett ebben a kormányzati ciklusban.
Szakértők szerint nemcsak „államháztartási kérdés” a foglalkoztatottság jelentős növelése, hanem társadalmi is, hiszen egy országot, egy nemzetet alapvetően meghatároz a munkához való viszonya. Az osztrákoknál épp fordított arányú a lakosság aktivitása, szóval van hová fejlődnünk. Ráadásul uniós előírás is a foglalkoztatás növelése: a lisszaboni stratégia erről szól. A megoldások egyike lehet(ne) a jelentős mértékű járulékcsökkentés. Abban ugyanis mindenki egyetért, hogy ha csökkennek a közterhek, több lesz a munkahely, fehéredik a gazdaság. Drasztikus köztehercsökkenés után a Horn-kormány idején is felpörgött a gazdaság: gondoljunk csak a társasági adó kulcsának megfelezésére. S így volt ez a Fidesz kormányzása alatt is, amikor 39 százalékról 29 százalékra csökkent a tb-járulék. A kormánypárti jóslattal ellentétben a tapasztalatok azt mutatják: nem omlott össze a tb-kassza, nem maradtak el nyugdíjkifizetések. Akárhogyan is, az unió országai közül Magyarországon az egyik legmagasabb a munka terhe, vagyis olyan tehercsökkentésre van szükség, ami a munkahelyteremtést határozottan elősegíti. Példaként hozhatjuk fel Hollandiát, Dániát vagy Írországot. Ezek azok az uniós országok, amelyek hasonló cipőben voltak, mint Magyarország: hasonlóan magas volt a munkanélküliség, viszonylag alacsony a gazdasági növekedés, s nagy az államháztartási hiány. Esetük azt mutatta, hogy ezt a három tendenciát járulékcsökkentéssel, aktív munkaerőpiaccal meg lehetett állítani. Több százezer új munkahely létesülhetne egy ilyen határozott és jelentős járulékcsökkentés következtében. A másik megoldás a kis- és közepes vállalkozói szektor protekcionálása, állami megsegítése például a közbeszerzések révén. A nyugati országokban az a gyakorlat, hogy egy kiírásnál az adott ország jelentkező vállalkozói nyernek.
Végezetül, nézzük, mi a mostani négyéves ciklus eredménye. Nos, a kormány a munkanélküliség csökkentése érdekében csupán annyit tett, hogy leváltotta a foglalkoztatási miniszterét, tanulmányt íratott a kérdésről, létrehozott egy hatáskör nélküli testületet – a gazdasági és szociális tanácsot –, valamint álláskeresőkre keresztelte át a munkanélkülieket. Egy csapásra megoldódott hát a probléma: nincsenek már munkanélküliek hazánkban. Csak álláskeresők. Ők viszont egyre többen…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.