Bűnösök, akár a többi nép

Balavány György
2006. 02. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Midőn Zuschlag képviselő megeresztett egy ostoba holokausztviccet a Terror Házánál, percek alatt fellángolt az adekvát felháborodás mindkét oldalon. A zsenge balpolitikus azóta sem tud lábra állni. Zuschlag ugyanarra mutatott rá akaratlanul, amire a holokauszt-rajzpályázatot kiíró iráni elnök szándékosan: Európa legérzékenyebb pontjára. A profán szentségre, amire a pluralizmus sokat hangoztatott elve nem vonatkozik, amivel kapcsolatban nem létezik sajtó- és szólásszabadság, amiről csak a kanonizált történelemszemlélet drótkerítésén belül szabad véleményt nyilvánítani.
Az idült lelkiismeret-furdalástól szenvedő Ausztriában bebörtönözték David Irvinget, az ismert holokauszttagadót: nem mondhatja el nyíltan az őrültségeit, mártírt csinálnak belőle. Egy történelmi esemény tagadásáért börtön jár, s Európa e tekintetben túltesz a legvadabb iszlamista diktatúrákon. De miért épp a holokausztot nem lehet tagadni? Lehet vitázni az örmény népirtásról vagy Sztálin lengyelirtó akciójáról; aki azzal áll elő, hogy Mohács vagy Trianon nem úgy történt, ahogy tanultuk, zökkenőmentes diskurzusra számíthat. A tatárjárást kabarétréfában is megemlítik, pedig az sem volt egy Oktoberfest. Haja szála nem görbül azoknak, akik a magyarokat felelősnek tartják az oszmán megszállásért. Szulejmán szultánnak direkt szobrot emeltünk. Teleki Pálnak viszont nem, mert egyesek szerint rokonszenvezett a nácikkal.
A holokauszt égő áldozatot jelent. A keresztény teológiában az ószövetségi áldozatok Jézusra mutatnak, aki a világ bűnét magára vette, hogy kiengesztelje az Atyát. A kereszténység hitelveit persze egész nyugodtan lehet tagadni és gúnyolni. Nemrég pornórajzfilmet sugárzott egy honi kereskedelmi adó: Szűz Mária szerepelt benne. Az Index ökle, Tóta W. Árpád pedig leírhatta a következő szavakat: „Kirye eleison, b…meg!” Semmi gond.
A holokauszt ugyanakkor elzárhatatlanul folyik a csapokból, tévéből, rádióból; kelünk és fekszünk vele. Nem tudom, mennyit költ Magyarország holokausztra, de lassan egymást érik a vészkorszak-megemlékezések. Ám a hitközség egyik vezetője a minap mégis szomorúan közölte a Nap-keltében, hogy még mindig nem foglalkozunk eleget a témával; fájlalta, hogy a magyar embernek Mohács vagy Trianon említésére összeszorul a torka, a holokauszttól meg nem. Értjük: szoruljon össze a magyar ember torka. De hát összeszorul, rabbi, nemcsak a torkom, hanem a gyomrom is! Holokauszt-túladagolásban szenvedek, milliónyi honfitársammal együtt.
A zsidó elit egy része ragaszkodik az áldozat morális státusához. Ez persze hasznos, mert többletjogokat biztosít a számukra. Azonban visszatetszést is szül: nem méltó az áldozathoz, hogy agresszorrá váljék. Ki tudná szánni Efraim Zuroffot, a Simon Wiesenthal Központ igazgatóját, ezt a vérszomjas angyalt, aki azt nyilatkozza, hogy történelmi leckét akar adni Magyarországnak?
Mikor Kertész Imre elnyerte a Nobel-díjat, s a haza felujjongott, hogy micsoda nagy presztízse lett a magyar irodalomnak, Tamás Gáspár Miklós gyorsan és hűvösen leszögezte: Kertész zsidó író. Próbáltam volna ezt én leszögezni: már be lennék a Héttoronyba zárva. Mást jelent ugyanis, ha a zsidó szót konzervatív tollforgató, s mást, ha balliberális értelmiségi mondja ki. A zsidó értelmiségnek többet szabad, mint a nem zsidónak; s most, hogy leírom, érzem, hogy ez a mondat a harmincas években is születhetett volna. Hát ez az, ami borzasztó.
Azt mondják, azért kell folyton emlékeztetni az embereket a zsidóüldözésre, hogy ne történjen meg újra. Miért történne meg? És vajon miért történt meg? Nem lehet az, hogy egy kisebbségi elit fölényes protekcionizmusa addig irritálta az eszmeválságban elbizonytalanodott embereket, míg a szélsőséges hangadóknak sikerült fellobbantaniuk a gyűlöletet? Egyszerűbben: ahelyett, hogy revolvert tart a jobboldal fejéhez, nem arra kéne vigyázni a ballib értelmiségnek, hogy ne gerjesszen antiszemitizmust? Raj Tamás egy ízben azt találta mondani a nyilvánosság előtt, hogy az antiszemitizmus kialakulásában a zsidóságnak is megvan a maga felelőssége. Nem emlékszem, hogy azóta bármit mondott volna a nyilvánosság előtt.
Magyarországon nincs antiszemitizmus, de a baloldal részéről volna rá igény. Jó példa erre a tusnádfürdői beszéd körüli hisztéria. Orbán Viktor azt állította: ostobaság genetikai meghatározottságról beszélni a jobb- vagy baloldal esetében. A balliberális média azonban – hivatalból – épp az ellenkezőjére fordította a szavait. A Dési János nevű Népszava-sztár Orbán hétköznapi rasszizmusa című szövegében demonstrálja: mivel Orbán azt mondta a cigányokról, hogy „másként szervezik a munkát, mint mi”, ő egy rasszista. A leendő miniszterelnök a cigányok szorgalmát, munkabírását méltatta, de ez mindegy; a probléma az, hogy Orbán szerint vannak cigányok. Ilyesmit neki nem volna szabad észrevennie.
2002-ben azt kommunikálta a balpolitika, hogy aki Orbánnal tart, Csurkával tart. Semjén Zsolt idén világossá tette: a kereszténydemokraták jobbról zárják a Fideszt. Vagyis a szélsőjobboldalnak nem marad hely. Így világossá válik a régi tény, hogy annak a pártnak, mely lapjában „Tiltott gyümölcs” felirattal náci zugiratokat reklámoz, nincs helye a konzervatív oldalon. A liberálisok bosszankodnak ezen; ők ugyanis folytonos defenzívába, ügyetlen elhatárolósdiba akarják kényszeríteni a jobboldalt. Tudják persze, hogy a konzervatívoknak soha nem volt közük a holokauszthoz, Hitler nem volt konzervatív, és Szálasi sem; de azt is tudják: a jobboldal, miközben válaszol a vádjaikra, magától a magyarázkodástól válik gyanússá.
Ezért nem magyarázkodni kellene, hanem szigorúan büntetni a rasszizmussal való – burkolt és nyílt – vádaskodást. Az antiszemita vagy rasszista jelző ugyanis azt jelenti: fajgyűlölő, náciszimpatizáns, potenciális tömeggyilkos. (Ron Werber az MSZP kampánygyűlésén a Fideszt fasisztázta le, hátborzongató könnyedséggel, és a közönség nagy örömére.)
S még valamit a bosszúállásról. A bosszú az ókorban társadalmi norma volt. Az ószövetségi Eszter könyve szerint Perzsiában (a régi Iránban) a zsidók egy ellenük tervezett pogromot úgy torolhattak meg, hogy az uralkodó beleegyezésével családostul lemészároltak mindenkit, aki nem szerette őket. E mentalitásnak ma, a keresztény hagyományú Európában nem kellene trendinek lenni. Tessék elképzelni, mi lenne, ha mi a mongolokon, törökökön, szerbeken vagy a szovjet birodalom egykori katonáin bosszút szeretnénk állni azért, amit velünk tettek! Hiszen az egykori ávósokkal sem vagyunk képesek zöld ágra vergődni… Miért járna a zsidóságnak mélyebb és komolyabb elégtétel, mint bármely népnek, amely bekerült a történelem húsdarálójába?
Azt hiszem, többet kéne gondolni a Golgotára, ahol az ártatlan halt meg a bűnösökért, miértünk: a népekért, akik összetorlódtunk és robogunk valami ismeretlen cél felé Európa marhavagonjaiban. Undorítónak tartom az áldozatokon való viccelődést. S azt hiszem, a vészkorszak áldozatai nem voltak bűnösebbek, mint mi, mindannyian. „Mert bűnösök vagyunk mi, akár a többi nép” – írta a zsidó származású Radnóti. Néhány év múlva, mikor megtalálták egy tömegsírban, zakója zsebében ott voltak a világirodalom legmegrázóbb költeményei, egy kis bevezetéssel: „Ezek Radnóti Miklós magyar költő versei.” Talán itt a különbség Radnóti és Kertész között. S itt a különbség a holokauszt áldozatai és haszonélvezői között.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.