Egy választás tanulságai

Villányi Károly
2006. 02. 09. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány száz elszánt aktivista és egy jó adatbázis a győzelmet jelentheti. Az MSZP már a 2002-es országgyűlési választások előtt eljutott ehhez a felismeréshez, és az az igazság, hogy meg is lett az eredménye. Nem árt azonban kicsit felidézni a négy évvel ezelőtt történteket, hiszen az akkori ellenzéki – szocialista és szabad demokrata – politikusok ilyenkor már választási csalással riogattak. Erre az adott számukra lehetőséget, hogy a Fidesz vezette kormány 2001 decemberben úgy egészítette ki az Országos Választási Bizottságot, hogy az új tagok közé Pintér Sándor belügyminiszter nem delegálta a másik oldal embereit.
A történtek után Kóródi Mária szabad demokrata képviselő már arról beszélt a Magyar Hírlapban, hogy ha egy kormány az utolsó pillanatban minden hatalmi és ellenőrzési pozíciót megszáll, az két dologra utalhat: vagy fél valamitől, vagy készül valamire. A szocialisták ezzel egy időben bejelentették, hogy nemzetközi megfigyelők jelenlétét tartanák indokoltnak a választásokon, mert csalástól tartanak. (Nemzetközi megfigyelők persze az MSZP-s közlésektől függetlenül a megszokott létszámban jelen voltak a választásokon.) 2002. február 4-én Baja Ferenc az MSZP kampányigazgatójaként közölte: pártja szeretné felügyelni a választások tisztaságát, ezért az egész országot behálózó információs rendszert hoznak létre.
Alig telt azonban el két hét, amikor Nagy Sándor, az MSZP akkori frakcióvezetője találkozott az EBESZ választási szakértőivel. A velük folytatott eszmecserét követően kijelentette: érdemes figyelemmel kísérni a választásokat, ám pártja nem kezdeményezi, hogy külön megfigyelők érkezzenek Magyarországra. Azt, hogy miért módosult a szocialista álláspont, nem tudni; de azt biztosra vehetjük, hogy semmi nem történt ok nélkül. Valamiért nem kellett, hogy a nemzetközi megfigyelők a szokásosnál nagyobb számban legyenek jelen.
A Magyar Szocialista Párt ugyanakkor a szavak szintjén fenntartotta a csalástól való rettegést. 2002. április 4-én (!) Kovács László pártelnökként az OVB-hez fordult a szavazás tisztasága érdekében. Kijelentette: „Azzal, hogy a 2002-es választásokon a Belügyminisztérium először nem üzemeltet olyan számítógépes rendszert, melynek segítségével ki lehet szűrni a kétszer szavazókat, tág tere nyílik a csalásnak.” Sőt, ennél tovább is ment. „Akkor csak néhány autóbusz és teherautó kell, amivel a választókat egyik helyről a másikra viszik szavazni” – mondta, leplezetlenül az 1947-es kommunista kék cédulás csalásokra emlékeztetve.
A választások után persze kiderült: fideszes részről szó sem volt csalási kísérletről. Nem is igazán lett volna értelme kockáztatni, hiszen akkor a közvélemény-kutatások minden cégnél jelentős kormánypárti előnyt mutattak. Csak a felmérések alapján jelentős hátrányban lévő MSZP-nek állt volna érdekében a voksolás menetét ilyen-olyan eszközökkel befolyásolni.
Lapértesülések szerint a szocialisták „alternatív szavazatszámláló rendszere” nem volt más, mint egy angol–izraeli fejlesztésű választásbefolyásoló apparátus. Ennek a központja egyes feltételezések alapján Budapesten, a Hercegprímás utca 11. alatt található Kossuth Befektetési Rt. székházában működhetett. A cég egyik tulajdonosa és vezérigazgatója az MSZP korábbi nagy hatalmú pénztárnoka, Máté László. Az említett központ létét támasztja alá az a körülmény is, hogy a Kossuth Befektetési Rt. 2001-ben informatikai stúdió kialakítására kapott építési engedélyt az V. kerületi önkormányzattól. A Heti Válasz 2002 júliusában arról számolt be, hogy a központ és a külvilág között izzottak a telefonvonalak a választási időszakban: április 7-én és 21-én a Hercegprímás utcát is kiszolgáló Matáv-alközpont az átlagos telefonhívások sokszorosát közvetítette.
Hogy mi lehetett az a sok telefonhívás? Mivel a sorszámozott választói névjegyzék már a voksolás előtt nyilvánosságra került, a szavazatszámláló bizottság szocialista tagjainak csak a még meg nem jelent személyek nevéhez tartozó számokat kellett jelenteniük a központba. Az információ továbbítása természetesen telefonon történt. A központból aztán értesítették az illetékes aktivistákat, akik szavazásra invitálták az adott választópolgárokat. Ezt persze csak úgy lehetett végrehajtani, hogy a választások idejére a lehető legtöbb potenciális MSZP-s szimpatizáns adatait gyűjtötték össze. Ron Werber, a szocialisták 2002-es kampánytanácsadója több eligazításon felhívta a figyelmet az adatbázisok és a terepismeret fontosságára.
Erre épült tehát az MSZP mozgósító kampánya, ami igencsak eredményesnek bizonyult.
A sajtóban megjelent számítások szerint ötven–száz választókörzetben kellett mozgósítani. Ezekben legalább kétezer többletszavazat megszerzése lehetett a cél. Kerületenként hatvan szavazókört feltételezve szavazókörönként 33 olyan embert kellett mozgósítani, aki még sohasem szavazott. Tehát az adatbázisok alapján valamennyi szavazóköri aktivistának mindössze hét, eddig még soha nem szavazó, biztos MSZP-szimpatizánst kellett az urnákhoz terelni.
A négy évvel ezelőtti választási eseményeket még érdekesebbé teszi az a tény, hogy a Magyar Közlönyben csupán 2003 októberében hirdették ki azt az Országos Választási Bizottság 2002. április 18-án született állásfoglalását, amely szerint egyebek mellett tilos a választási névjegyzék alapján tájékoztatást adni arról, hogy ki nem vett még részt a voksoláson. Az OVB szerint az állásfoglalás már a testület döntését követően életbe lépett, függetlenül attól, hogy azt mikor hirdették ki. Ficzere Lajos, az OVB akkori elnöke egyébként a botrány kirobbanása után az Országos Választási Irodát tette felelőssé a mulasztásért. Hiller István szocialista pártelnök pedig cinikusan csupán annyit közölt: van, aki a múlttal foglalkozik; van, aki a jövővel.
Egy biztos: a politikai élet más résztvevői tanultak a MSZP-től, és vélhetően már minden párt jelentős adatbázissal rendelkezik a saját szimpatizánsait illetően. Így aztán az is borítékolható, hogy az OVB állásfoglalásától függetlenül mindkét oldal megpróbálja majd a választások napján mozgósítani a saját táborát.
Az erőviszonyok tehát ezen a téren kiegyenlítődtek, de ettől függetlenül a Fidesz nem engedheti meg magának, hogy a választásokkor egyetlen szavazókörből is hiányozzon a delegáltja – még ebédidőben sem. Ha valaki közülük mégis megéhezne, jussanak eszébe Tóbiás József egykori szocialista pártigazgatónak az európai parlamenti választások előtt hangoztatott szavai: „Ezen a meccsen fair play díjat nem osztanak. Nem érdekelnek az etikai és a választási kódexek…”
Az nem kérdés, hogy megfelelő helyen a megfelelő emberek már levonták a korábbi választások tanulságait, de várhatóan újabb meglepetésekre kell számítani. Ron Werbert most gyakorlott amerikai kampánystratégák helyettesítik, akik tökéletesen tisztában vannak azzal, hogy az ellenfél vezérét megfelelően időzítve – minden bizonnyal az utolsó pillanatokban – kell majd támadni. Ekkor ugyanis a legnehezebb reagálni a sajtóban elhintett nyilatkozatokra, vádakra, esetleg rágalmakra. Senki ne gondolja, hogy az Orbán Viktor elleni támadások ezzel a gyenge vagyonvizsgálattal véget értek…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.