Hiányolt tájékoztatás

A banki panaszok jelentős része a hitelekkel, azon belül is a lakáshitelekkel kapcsolatosan fut be a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez. Az ügyfelek leggyakrabban az alapos tájékoztatást hiányolják.

Munkatársunktól
2006. 02. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lapunk kérdésére a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) szóvivője, Binder István 464, a pénz- és tőkepiac működéséhez kapcsolódó panaszról számolt be 2005 harmadik negyedévéből. Ezek túlnyomó része, 368 megkeresés a bankok működését kifogásolta, 53 esetben pénzügyi vállalkozásokkal, 16-ban pedig takarékszövetkezetekkel gyűlt meg az ügyfelek baja.
A banki hitellel és a betéti szerződésekkel kapcsolatosan éves szinten körülbelül 1500-2000 panasz érkezik a felügyelethez: az ügyfelek leggyakrabban e szerződések feltételeit kifogásolják. A harmadik negyedévben az összes panasz mintegy harmada e téma köré csoportosítható – közölte Binder István, s hozzátette: a bajok forrását az esetek többségében az jelenti, hogy az ügyfelek még a szerződések aláírásakor sincsenek tisztában valamennyi feltétellel. A bankok által nyújtott tájékoztatás ugyanis nem feltétlenül jár azzal, hogy az ügyfelek valóban tudomást szereznek minden kockázatról. Pontosan ezért javasolta a PSZÁF egy 2001-es ajánlásában, hogy a pénzintézetek készítsenek egy kockázatfeltáró nyilatkozatot, amely valamennyi tényezőre felhívja a figyelmet, aláírásával pedig az ügyfél is jelezheti: tisztában van a kockázatokkal.
Tipikus panasz még, hogy a bankok nem minden esetben közlik, mennyi időt vesz igénybe a hitelügyintézés, az is előfordul azonban, hogy az előzetesen megadott időtartamhoz képest csak jelentős késéssel zárul le a folyamat. Sok ügyfél kifogásolja azt is, hogy az életbiztosítást már az elbírálási folyamat elején kötelesek felmutatni, így sikertelenség esetén ennek megkötése is „felesleges” pluszköltséget jelent.
2005 harmadik negyedévében a banki panaszok 16 százaléka a számlavezetéshez kapcsolódott, 7 százalékuk pedig az úgynevezett BAR-listához. Ez utóbbi esetében gyakori sérelem, hogy csak a költséges hitelkérelmi procedúra végén derül ki: a kérelmező szerepel a banki adósok listáján. Az ilyen jellegű fennakadások elkerülése érdekében január óta új szabályozás lépett életbe, mely szerint a pénzügyi intézmények kötelesek nyolc napon belül tájékoztatni az ügyfelet arról, hogy felkerült az adósok listájára. Ráadásul az ügyfelek évente egyszer ingyenesen, bármelyik hitelintézetnél utánajárhatnak: szerepelnek-e, s ha igen, milyen okból a BAR-listán.
Az ügyfelek körében gyakran okoznak elégedetlenséget a hitelszerződések egyes kondíciói, többek között a kamat mértéke, valamint a szolgáltatás általános minősége is. A bankkártyahasználattal kapcsolatosan 2005 harmadik negyedévében 19 panasz érkezett a PSZÁF-hoz, ez az összes kifogás négy százalékát jelenti, ám jó hír, hogy az elektronikus banki szolgáltatások csupán egyszer ingerelték panaszra az ügyfeleket.
Idén remélhetőleg csökken a banki panaszok mennyisége, tavaly novemberben ugyanis változott a felügyelet hatásköre: a felügyelt intézmények bevonásával lefolytatott vizsgálat után ugyanis a PSZÁF tájékoztatja az ügyfelet, és megteszi a szükséges lépéseket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.