A kor érzései nem keltek életre

Varga Klára
2006. 03. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha egyetlen képeslapot kellene küldeni valakinek a szombati Megasztár-döntő első fordulójáról, nem valamelyik elképesztően tehetséges előadó énekelne azon, amit én küldenék, hanem inkább a szomorú, kicsit ingerült Fenyő Miklós feszengene egy fotelben, a háttérben a Hungária együttes egyik dalát kelletlenül próbáló megasztárokkal.
Pedig javarészt kiváló produkciók születtek azon az estén. Arról, hogy a hetvenes évek végi Magyarország sajátos, állott levegője, muszájmenőjenő-életérzése nem kelt életre, nem a versenyzők tehetnek. Az akkori Hungária nem túl igényes, de hatásos zenei stílusa egyébként eleve retrónak született: az ötvenes évek Amerikáját hozta el kádári panelparadicsomba. Bizonyos értelemben „konszenzusos” műfaj volt. Kifejezte annak az életérzését is, akinek megfelelt a kádárizmus lelki klímája, komfortfokozata, esztétikája, s valamelyest azét is, aki a legvidámabb barakk szegényes idilljétől messzire, a rózsaszínű, elérhetetlen álomnyugatra vágyódott. Talán jobb is, hogy mindezt ma már a tizen-huszon évesek nem értik. Maradtak hát a csupasz dalok, dalszövegek, amelyekről most az utókor ítélkezett.
A fellépők közül Bocskor Bíborka volt az egyetlen, aki A tranzisztorkor hajnalán című dalban arról a bizonyos barakk-kori ifjúságról énekelt, igaz az, amit ő élt át, sötétebb, veszedelmesebb, örömtelenebb lehetett, mint a miénk. (Az Erdélyből jött versenyzővel egyébként látványosan nem tudnak mit kezdeni Tilláék, túl azon, hogy titokzatos, vampszerű tehetségét elismerik. Ha egy olyan értelmiségi közegben sütik el, hogy Boglárka a kecskéknek énekel, ahol kifejezett sikk Erdélyből házasodni, a székelyudvarhelyi piacon nagyszerű sajtokat, csombort vásárolni, Farkaslakán szőnyeget, ágyterítőt, házipálinkát beszerezni, akkor minden rendben, de ebben a tudatlan körben csak kínos pillanatokat szereznek szegény lánynak.)
A többiek is javarészt megoldották persze a maguk módján a feladatot: Szabó Eszter szvingbe sodorta Flipper Öcsi bemutatkozó dalát, Puskás Péter a punkmódszert alkalmazta a Neonparádéra, Baktay Anikó mert érzelmes, szerelmes dalt énekelni, Póka Angéla beszólt a hatalmaskodóknak a Hej, miszter twistminiszter című dallal, Varga Ferenc a Multimilliomos dzsesszdobossal a felhőtlen blődliderűt hozta át. Kedvesen suta mozgása Bakács zsürort epebajos táncoló politikusokra emlékeztette.
Hoffmann Mónika viszont láthatólag nem tudott mit kezdeni a pszeudonosztalgikus dallal, az Isztambullal. És nem tudni, hogy akkor, ott mi történt a zsűrivel. Mindenki zavarban volt. Senki se mondta el őszintén, mit látott, mit hallott. Kiadták nekik napiparancsba, hogy nem lehet brutálisan kritizálni? Ha így volt, Hajdú Szabolcsra a parancs nyilván nem vonatkozott.
Sajnos Széles Izabella, a csapat szép lánya sem jutott messzire a Baby Dollal, s végül, miután a rock and roll párbajban alulmaradt, ő lett a kieső. A legügyetlenebbre mégis az egyik közös produkció, a Limbóhintó sikeredett. A feltételezett okok fentebb olvashatók. Sebaj, de legalább magyar dalokat hallottunk magyarul.
(Megasztár, TV2, február 25., 19.30)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.