Budapest szívbaja

Csontos János
2006. 03. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rossz ősze volt tavaly Demszky Gábornak: két fővárosi ötletpályázat is lezajlott a főváros építészeti képének megújítására, s egyiket sem a városháza írta ki. A Szeretem Budapestet mozgalom és az Új Budapest Központ vízióbörzéje temérdek innovatív ideával szolgált, miként lehetne életet lehelni a tetszhalottnak látszó magyar fővárosba – bizonyítván, hogy a másfél évtizedes pangás nem a kreatív gondolatok hiányából, hanem a városvezetés totális alkalmatlanságából eredeztethető. Városházi pletykák szerint a főpolgármester ekkor utasította Schneller István főépítészt, hogy azonnal tegyen valamit a kínossá vált kommunikációs versenyhátrány ledolgozására. Ennek az akciózásnak lett aztán az eredménye a Budapest szíve címet viselő nemzetközi építészeti és urbanisztikai ötletpályázat, amely azt a feladatot rótta a pályázókra, hogy tegyenek javaslatot a Belváros Deák tér és Astoria közé eső szakaszának revitalizációjára; s ha már ötletelnek, egyúttal tervezzék már meg a Városháza hiányzó tömbjét is, ahol most Demszky elvbarátai melegednek kedélyesen kvaterkázva a liberális kampánysátorban.
A pályázatot októberben írták ki, novemberben zajlott a helyszíni szemle meg a pályázói kérdések benyújtása, a pályamunkákat február közepéig kellett postára adni, az eredményhirdetés pedig a jövő hét elejére várható. Hírlik, hogy a kiírók szerettek volna nemzetközi sztárépítészeket is az ötletelők között látni, ezért bennfentes építészetkritikusok – feltehetőleg a saját összekuporgatott megtakarításaikból fedezve az útiköltséget – célzottan járták a világot, hogy a nagy világneveket Budapest szívébe csábítsák. A kiszivárgó hírek szerint azonban sem Renzo Piano, sem Jean Nouvel nem szerepel a pályázók között – sőt az osztrák Günther Domening betegségre hivatkozva a zsűriben való közreműködést is lemondta. Megjegyzem: szakmai berkekben elhúzódó vita folyik arról, hogy az építészeti szempontból némiképp elszürkült Budapestet importált sztárépítészekkel kell-e megújítani, vagy a sokszor megbízások nélkül vegetáló hazai építészszakma krémjét kellene méltó lehetőségekhez juttatni. Berlinnek bejött a meghívásos taktika, de például Prágának már nem egyértelműen – itt hirtelen csak Cságoly Ferenc jeles építészünk értékítéletére hivatkoznék, aki szerint például Jean Nouvel Moldva-parti kiruccanása kifejezett fiaskóval zárult.
Mindettől függetlenül könnyen belátható: ha Demszkyék hirtelen elő tudnának varázsolni a cilinderből például egy Gehry-épületet, a megélénkülő sajtóérdeklődés némiképp elfeledtetné a tizenhat esztendős tétlenséget, az építészeti pezsgést is indukáló nagy világesemények rendezésének szisztematikus elutasítását. Az akcióra szánt negyvenmilliós pályadíj pedig elvileg már elegendően tekintélyes összeg, hogy a nemzetközileg jól jegyzett nevek is megméressék magukat. A választások előtt két héttel nem lehet ugyan azt mondani, hogy a liberálisok bármi különöset építettek volna; de azt igen, hogy a jövőben szeretnének: ehhez kérik a választópolgárok további szíves felhatalmazását.
Mindez persze nem azt jelenti, hogy a pesti Belváros befejezetlensége, megoldatlansága ne lenne élő probléma. Évtizedek óta az. Már a kiváló korabeli urbanista, Karinthy Frigyes is találóan jegyezte meg például, hogy az Andrássy út a Hősök terén kezdődik, és egy kalapüzletben végződik. Pest millenniumi sugárútja – nem kis részben a korabeli telekspekulációknak, kisajátítási panamáknak köszönhetően – valóban úgy érkezik be a Belvárosba, hogy nem érkezik be: csak úgy elenyészik valahogy. A városszerkezet e strukturális gondjára a Bán Ferenc-féle Nemzeti Színház sem adott volna megnyugtató megoldást, legfeljebb elterelhette volna róla a figyelmet – a Gödör viszont valósággal ordítóvá teszi az amúgy lelkesen építkező elődeink koncepciótlanságát, amely például az Ybl-féle bazilikát világkuriózumként a hátával fordította a Vilmos király (ma: Bajcsy-Zsilinszky) útnak. De nem vidul fel az ember akkor sem, ha az Erzsébet tér vagy a Deák tér esetlegességeit vizsgálja. Az ikertér nem tud a pesti Belváros igazi, otthonos központjává válni: részben a műemlékké nyilvánított buszpályaudvar zárványa, részben a rajta átzúduló autós átmenő forgalom miatt. Tetézi e tumultust az is, hogy a metrótervezők annak idején fölöttébb elhibázott módon ide helyezték a három vonal csomópontját. Hogy valami pozitívat is mondjak a Demszky-féle városvezetésre: kétségkívül négy ciklusuk legnagyobb – talán egyetlen – urbanisztikai eredménye, hogy végre elbontották a világ szégyenének számító bazársort a Madách térrel szemben. A revitalizációra azonban már nem volt saját kútfőből épkézláb elképzelésük. Gyanúsan sok pénzért lemacskakövezték, nagy fantáziával parknak nevezték ki, majd oda telepítették választási sátrukat. Ehhez képest a nemzetközi pályázat kiírása már akár pozitív elmozdulásnak is tekinthető.
Az persze merőben más kérdés, hogy egy ilyen ötletpályázatot sratégiai döntéseknek kellene megelőznie a város részéről. Ilyesmi nem történt. Nem elég például mellékesen odavetni, hogy egyébként oldják meg valahogy az ötletelők a forgalomcsillapítást is: ennek a kereteit már a kiírásban szerepeltetni kellett volna. Annál inkább, mert ez az előkészítetlenség mintha arról tanúskodna, hogy a megrendelők nem is ismerik az előzményeket. Ezt a területet már a harmincas-negyvenes években is pályáztatták, volt ide egy legendás Városháza-terv is – s nyilván a főváros egyik építészeti gyöngyszemének tekinthető Madách teret sem úgy álmodták meg, hogy a térfalhiányos semmibe tekintsen. Az elődök bicskája kicsorbult a feladaton – később pedig talán az elszántság hiányzott. A kulcsfontosságú terület rendezése kétségkívül komplex városi víziót, átfogó urbanisztikai gondolkodást igényelne, amely nem konkrét háztömböket, hanem városszövetet lát maga előtt – nyilván ezért szerepel a mostani kiírásban a „városépítészeti” jelző is. Csakhogy a tág értelemben vett „Pest szíve” koncepcióval nem lehetne eredményesen kampányolni – rá kell hát mutatni egy új épületre, a „lüktető” Városházára is. Mindezzel máris feladták a távlatos szemléletet, s visszatértek a régi szűk látókörű felfogáshoz, amely például a Gödör helyét rendre foghíj-beépítési problémává fokozta le. A kiírók így olyan alapvető kívánalmakat sem fogalmaztak meg, hogy a „szív” lakó- vagy irodaövezet legyen, esetleg vegyes funkciójú; vagy hogy helyre kell-e állítani itt a tönkrement kereskedelmet. A pályázat egyszerre megkésett és elsietett: előkészítetlensége kódolhatóan elriasztja a nagy nemzetközi neveket. Utóbbiaknak biztosan nem Kelet-Európával, hanem kifejezetten Budapesttel lehet gondjuk: hiszen Prágában, Varsóban, sőt Szófiában is terveznek.
Az építészkamara, az építészszövetség és maguk a kiváló magyar építészek persze örömest részt vesznek a zsűrizésben csakúgy, mint a pályázásban. Érthető a lelkesedésük: úgy érzik, végre mozdul valami a nagy állóvíz után. Kicsit bizonyára furcsállják az időzítést, s alighanem párhuzamot éreznek a hirtelen jött Moszkva téri aktivitással is. Ők aztán végképp nem tehetnek róla, hogy buzgalmukkal Demszky kampányblöffjéhez, Budapest szívbajához asszisztálnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.