Csillagokról, égitestekről

Kákonyi Péter
2006. 03. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Legújabb számában jelentette meg a Jel című „spirituális és kulturális folyóirat” az égitesteket, azok szakrális jelentőségét taglaló cikket, amely a lapnak A keresztény művészet szimbólumait taglaló sorozatába illeszkedik.
„Több ószövetségi jövendölésben szinte elválaszthatatlanul egybefonódik a Nap és az eljövendő Messiás képe. Malakiás próféta Krisztusról mint »az igazság napjáról« beszél, melynek »sugarai üdvösséget fognak árasztani« (…) A sugaras barokk úrmutatók is a Krisztus alakjából áradó mennyei fényt jelenítik meg…” – írja az anonim szerző. Megjegyzi továbbá, hogy „A Napnak fontos szerepe volt a keresztény templomépítészetben is. A templomokat, katedrálisokat keletelték, azaz a szentélyüket kelet felé tájolták. A felkelő Napnak a templom ablakán beszűrődő sugarai a halálon győzedelmeskedő Krisztust szimbolizálták.”
Ahogy a világosságot árasztó égitest Krisztust, a női aspektust megjelenítő Hold Mária alakját szimbolizálta. „Szűz Mária gyakran áll holdsarlón. Fehéren izzó ruhája nem önmagától világít, fényét a Naptól, fiától kapja… E két égitest nemritkán együtt szerepel a keresztre feszítés jelenetén. A kereszt jobb, illetve bal szára fölött látható vagy stilizált képük, vagy emberarcú perszonifikációjuk.” A Nap és a Hold azonban bonyolult jelkép, s az említetteken túl utal Krisztus kettős természetére, a Nyugat és Kelet népeire, illetve magára az Ótestamentumra (Hold), amelynek virrasztó éjszakáját az Újszövetség Napja világítja meg.
A csillagok és égitestek keresztény szimbolikájának közismert megjelenítője a betlehemi csillag, amely „Útmutató az éjszaka sötétjében, Krisztus isteni mivoltának, illetve kiválasztottságának jele”. A szerző felhívja a figyelmet a ravennai San Apollinaire in Classe templom mozaikképének Krisztus színeváltozását ábrázoló részletére, ahol „a jelenet közepén a kereszt lebeg ég és föld között egy koszorúban, melyet csillagok sokasága tölt ki, azt jelképezvén, hogy Krisztus a kozmokrátor, a világ ura”. Ám a csillag szorosan kapcsolódik Szűz Máriához is: a Mennyek Királynéja csillagkoronát visel, „Mária egyik titulusa Stella Maris, avagy Tengernek Csillaga. Bizonyos ábrázolásokon a 12 csillag a 12 apostolt vagy Izrael 12 törzsét szimbolizálja…” A mi híres középkori szerzetes írónk, Temesvári Pelbárt műve, a Stellarium (Csillagkoszorú) is jórészt e szövevényes szimbolika foglalata.
Az égitestek mint jelképek megjelennek a különféle szentek attribútumaiként is. Aquinói Szent Tamásé például a Nap, Szent Domonkosé egy csillag, míg Tolentinói Szent Miklósé az az üstökös, amely a szent születésekor felragyogott szülővárosa, Sant’ Angelo egén.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.