Drágulás és hiányos szabályozás a taxipiacon

Áremelés várható a fővárosi taxicégeknél: a társaságok ezekben a hetekben alakítják ki az új tarifatáblázatokat. A drágulást a benzinár és a regisztrációs adó emelkedése tette szükségessé – mondják a fuvarszervezők. A fix taxitarifa körül évek óta tart a huzavona, a kérdés vélhetőleg a választások után kerül újra napirendre.

Kiss Roland
2006. 03. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szezon közeledtével a fővárosi taxitársaságoknál áremelés várható. Az éles piaci verseny hatására a drágulás mértéke előreláthatólag csak öt-hét százalék lesz. A nagyobb közlekedési vállalatokkal – a Volánbusszal vagy a MÁV-val – szemben a taxiscégek általában nem az év elején, hanem tavasszal alakítják ki új viteldíjaikat. Ebben az is szerepet játszik, hogy a január és a február igen nehéz időszaknak számít a taxisok körében, így a fuvarszervezők nem akarják áremelésekkel tovább apasztani az amúgy is szűkös keresletet. A drágulás ugyanakkor elkerülhetetlennek tűnik: a cégekre nemcsak a minimálbér-emelés ró többletterheket, hanem a regisztrációs adó növekedése, valamint a szerviz- és üzemanyagköltségek emelkedése is.
Azt, hogy a jövőben mennyivel fizetünk többet a bérkocsizásért, még az egyes fuvarszervezők esetében is nehéz pontosan megbecsülni. A tarifának ugyanis három öszszetevője van: ezek közül az alapdíj általában nem változik, ám a kilométer- és a várakozási díj igen. Vagyis a drágulás mértéke az útvonal hosszától is függ. A Taxi 2000-nél az átlagos, hat kilométeres fuvarért 6-6,5 százalékkal kell majd többet fizetni – tájékoztatta lapunkat Hoppál Ferenc irodavezető. Az év eleji áfacsökkentés a taxitarifákra nem volt hatással, ez a szolgáltatás ugyanis az alacsonyabb, tizenöt százalékos áfakulcs alá tartozik. Az is igaz, hogy a benzinár tavalyi jelentős emelkedésének kompenzálására a fuvarszervezők többsége a múlt év augusztusában már öt-tíz százalékkal növelte a viteldíjakat.
Miközben a taxizással kapcsolatos visszásságok rendszeresen a közfigyelem előterébe kerülnek, Magyarországon a terület szabályozása évek óta várat magára. Komoly vitákat váltott ki többek között az úgynevezett drosztdíj 2004. április 1-jei bevezetése. E szerint súlyos büntetésre számíthat az a taxis, aki „utasfelvétel céljából” nem a kijelölt helyen, a droszton várakozik. A hatóságok azt remélték, a rendelet elejét veheti annak, hogy a fuvarozók ellepjék a legtöbb utassal kecsegtető városrészeket, s ezzel akár a közlekedésben is fennakadásokat okozzanak. Az érintettek ugyanakkor a jogalkotók szemére vetik: Budapesten közel sincs elegendő számú várakozóhely, s a hat-hétezer fővárosi taxisnak mindössze a negyede-ötöde fér el a kijelölt drosztokon. A fuvarozók azt is viszszásnak ítélik, hogy míg az igen magas éves díjat valamenynyi bérkocsisnak ki kell fizetnie – ellenkező esetben járműve nem mehet át a kötelező éves műszaki vizsgán –, a rendelet a taxisok egy részét olyan városrészekbe kényszeríti, ahol jóval kisebb eséllyel veszik igénybe szolgáltatásukat. Nem mindegy ugyanis, hogy mondjuk valaki az Operaház környékén vagy a XV. kerület szélén várakozik. További gond, hogy Budapesten igen forgalmas helyeken, például buszállomások és népszerű szórakozóhelyek közelében egyáltalán nincs hivatalos taxidroszt, miközben a kieső területeken lévő várakozóhelyek tátonganak az ürességtől – tették hozzá a több mint ötszáz alvállalkozót foglalkoztató Taxi 2000-nél.
A bérkocsizást érintő másik vitás kérdés a fix tarifa javasolt bevezetése. Az Országgyűlés az ártörvény módosításával teremtette meg annak a lehetőségét, hogy az önkormányzatok meghatározzák a taxitarifákat; korábban ugyanis csak a maximális árat szabhatták meg. A Fővárosi Közgyűlés kereskedelmi és turisztikai bizottsága már tavaly év elejére elkészített egy olyan javaslatot, amely valamennyi személytaxi-szolgáltatás esetében fix összegek bevezetését irányozza elő. A tervezet azonban nemcsak a fuvarszervezők, hanem a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) részéről is kapott hideget, meleget: a bírálók szerint a rendelet 60-70 százalékos áremelkedést okozna, rontaná a szolgáltatás minőségét, s végső soron a piac összeomlásához vezetne. A javaslat a fix díj mértékét az akkori legmagasabb tarifa szintjén húzta meg: a készítők 240 forintos kilométerdíj, 60 forintos várakozási díj, valamint 300 forintos alap- és kiállási díj bevezetésével kívánták biztosítani a bérkocsizás jövőjét. Különösen ez utóbbi tétel háborította fel a fuvarszervezőket: mivel a kiállási díj csak a telefonos rendeléseket terhelné, véleményük szerint az utasok arra kényszerülnének, hogy ne így kérjenek kocsit. Márpedig jelenleg a taxirendelések nyolcvan-kilencven százaléka is telefonon keresztül történik.
A kifogások között szerepelt az is, hogy a tervezetben szereplő igen magas viteldíj hatására számottevően nőne a bérkocsisok száma, ami – a Közlekedéstudományi Intézet által készített tanulmány szerint – akár a piac összeomlásához is vezethet. A GVH is úgy vélte: a fix tarifa hatvan-hetven százalékos drágulással járó bevezetése helyett az egyes részterületeken érdemes volna egyedi szabályozást kialakítani.
A taxisok ugyanakkor úgy vélik, hogy a jelenlegi helyzetben átfogó rendezésre van szükség: a jövőbeni szabályozásnak nem csupán a viteldíjak, hanem a droszthiányt és a piac túltelítettségének a kérdését is rendeznie kell – szögezte le Sipeki József. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara taxis szakmai kollégiumának vezetője hozzátette: a tarifakérdés politikai csatározások martalékává vált, így a választásokig már nem kerül napirendre. A szabályozás hiányán túl azonban az is igaz, hogy a fővárosi bérkocsipiac körülbelül feleannyi taxis számára volna képes biztos megélhetést nyújtani, mint ahányan jelenleg ezen a területen tevékenykednek.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.