Egy berlini csillagóra

Ókovács Szilveszter
2006. 03. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Catherine Malfitano úgy volt a letűnt század utolsó évtizedének sztárja, hogy valóságos és hangi szépségben nem vette fel a versenyt holmi üdvöskékkel. A világgal épp ez a Salome-felvétel és pár év múlva a sportteljesítményként értékelhető Tosca televíziós közvetítés ismertette meg (Domingo és Raimondi partnereként „valós időben, valós helyszíneken” alakította Puccini címszereplőjét). Alkatilag inkább rejtélyes-beteges hercegnő, mintsem mediterrán díva. Salomeként színpadi létezésének nincs expresszivitás nélküli pillanata, minden rezdülése rándulás, nála a finom is nagy – tekintetével pedig külön színházat játszik, nem a mellékvesekéreg-hormon űz gúnyt vele. Őrületbe tartó, merészen ábrázolt kielégületlensége és a művet átsóhajtó, fülledt jeruzsálemi éjszaka ellenére szopránja pontos, németje feltűnően kidolgozott – és vágyának tárgyára, a fekete Simon Estesre ez ugyanúgy igaz. A fogságban tartott Keresztelő Szent János ciszternából felhallatszó Jézus próféciái végleg szétzilálják a palotabéliek idegrendszerét.
Leonie Rysanek kemény, a borzalmas előadói gyakorlattal szemben nem rikácsoló, hanem sötét színen hozott Heródiása emléket állít az előző nagy generáció Strauss-interpretációjának: amit a túlfestett-túlfeslett, klimaxos figurába bújva játszik, s ahogy a magasságokat gömbölyűen megénekli, mesteri! Horst Hiestermannról sose hallottam, pedig a Deutsche Oper majdnem a világ közepe, onnan egy kellően gusztustalan Heródes igazán elhíresülhetett volna, mert ő aztán az.
A hosszas szimfonikus közjáték a Hétfátyoltánc e „bevállalós” előadásában – és a sikerei csúcsán vezénylő Sinopolival – rövid és tömény: Malfitano extatikus mozdulataival Bozsik Yvetthez is beférne. A már elvirágzott ifjúságú (cseppet sem mellékesen: anyaszült meztelen) énekesnő transzban tombol, hogy az operairodalom leghorrorisztikusabb, sőt nekrofil perceiig jusson, oda, ahová Strauss elborzasztó kontrasztként igaz mámorú, Rózsalovagba, Arabellába való szövetet illeszt… forog a gyomor… mégiscsak a Keresztelő levágatott fejével forr majd csókba!
Man töte dieses Weib! – ordítja hideg verejtékben Heródes; a ledöfött címszereplővel nyomban véget érő műből Jochanaan himnikus sorai és Catherine Malfitano ijesztő zsenialitása marad velünk. Esetleg mégis a merész Straussé az érdem, netán a rendező Petr Weiglé? Vagy minden sugarában csillagóra volt az az 1990-es berlini este, amely mostantól otthon ragyogtatható?
(Richard Strauss: Salome. Warner-DVD, 2006.)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.