Együtt kisbuszozni Déryné utódaival

Varga Klára
2006. 03. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Arra nem panaszkodhatunk, hogy különféle műalkotások: egyes tévéfilmek, mozifilmek, koncertkörutak, fesztiválok hátteréről túl keveset tudnánk. A tévécsatornákon egymást érik a werkfilmek, a Kultúrházból vagy a bulvárlapokból sokszor olyasmiket is megtudunk egy-egy zenekar vagy tévésztár magánéletéről, hétköznapjairól, egy-egy fesztivál „hangulatáról”, amiket olyan nagyon nem is szeretnénk tudni. A magyar médiában megtekinthető kulturális háttérriportokat ezenfelül a statikusság és a csőlátás is jellemzi. Nemigen érhető tetten a nagy igyekezet, hogy a saját, szűk rétegízlést kiszolgáló kedvenceken és a már elfogadott alkotókon és rendezvényeken kívül mást is fel akarnának fedezni a műsorkészítők.
Ditzendy Attila rendező és társai vállalkozása, hogy az Echo TV-ben kétrészes riportfilmben egy sümegi turnén mutassák be a Forrás Színházat, a ritka kivételek közé tartozik. A Forrás Színház társulata nem rétegszínház, hiszen gyerekdarabokat, klasszikus műveket játszik az egész országban a legkülönbözőbb ízlésű, igényű közönség előtt, a nagy nyilvánosság mégse ismeri őket, mivel nem tagolhatók be a szokott struktúrákba, tulajdonképp állandó próbahelyük sincs. A vándorszínészi státusért, a vele járó szabadságért és szakmai lehetőségekért ezek a színészek nagy árat fizetnek, hiszen Dörner Györgyöt és a néhány reklámfilmben felbukkanó Pintér Gábort leszámítva nem a tévéből is ismert arcok, sztárgázsiról se számolhatnak be a rendező-riporternek.
A színészek, akik idejük nagy részét a kisbuszban töltik, maguk a társulat sofőrei, díszletépítői, kellékesei, hórukkemberei. Akad közöttük – mint az az együttutazós riportból kiderül –, aki a szabadság miatt választotta ezt az életformát, akad, akinek nincs most más lehetősége. Egyikük pedig azt mondja, ő – harmincon túl – már nem akar sztárművészeknek statisztálni, neki igazi feladatok kellenek, bármi legyen is az ára.
Az utóbbi években többször lehettünk tanúi annak, hogy körülrajongott színészek megpróbálták kimenteni tehetségüket, művészi szabadságukat a rájuk kövülő színházi iparból, s e kísérleteknek időnként tragédia lett a vége. Dörner György, aki az első felkérés után a Forrás Színháznál maradt, sikeresen tört ki a fogaskerekek közül. Úgy tartja, most is sztárokkal játszik, s hogy talán, ami igazán színház, az nem is mindig a legfelkapottabb kőszínházakban zajlik.
Bár az operatőri munka hagy kívánnivalót maga után, a kétrészes filmben számos szép és beszédes közelképet látunk a színészekről: légiesen gyönyörű színésznők, pompás clown férfiarcok. Erőteljes karakterek, akikből bármi jót kinéz az ember. Sümegen telt ház előtt játszanak a művelődési házban, sajnos a rövidke, túl messziről felvett jelenetből nem tudjuk meg, hogy pontosan mit és hogyan. De hát egy kis tévé lehetőségei nyilván végesek. Pedig a Forrás társulatának vándorszínházi élete a művészi munka alaposabb bemutatásával egyheti együtt kisbuszozást is megérne stábnak, csatornának, nézőnek egyaránt.
(Tiszta Forrásból I–II. Art D’Echo Kulturális magazin, Echo TV, március 4., március 5.)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.