Fegyelem és valóság

2006. 03. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyugtázzuk még egyszer: miközben a londoni feltörekvő piac elemzői populista felvetésnek tartották Gyurcsány Ferenc miniszterelnök-jelölt véleménynyilvánító népszavazási kezdeményezését az euró magyarországi bevezetéséről, addig ugyanők kifejezetten jó ötletnek minősítették Orbán Viktor azon javaslatát, hogy független költségvetési tanácsot kell felállítani. A Fidesz elnöke azt mondta: a költségvetési tanács – amelyben helyet kapna az Állami Számvevőszék elnöke is – különleges jogokkal lenne felruházva. Első körben visszaküldhetné a kormánynak a nem reális költségvetésitörvény-javaslatokat, második körben pedig a parlamentnek. Két javaslat, két gazdaságpolitikai álláspont.
Az MSZP aktuális választási programjából kicseng: a 2010-es euróátvételre készen kell lenni, de ha nem muszáj, nem kell elkapkodni. A Fidesz eközben költségvetési fegyelmet javasol.
De ne szaladjunk előre. A kormányfő úgy látja, az euró bevezetése a nemzeti fizetőeszköz elvesztését jelenti, tehát szerinte, miután egy „önrendelkezési jog” is csorbul, fontos, hogy a nép is voksoljon az ügyben. Aki esetleg nem tudná, hazánk már kötelezettséget vállalt a közös fizetőeszköz gazdasági feltételeinek megteremtésére, vagyis legfeljebb az időponton lehet vitázni, másról teljesen fölösleges. Pénzkidobás. Az euró bevezetése, ha tetszik, ha nem, immár technikai kérdés. Egészen pontosan: ha a magyar gazdaság képes produkálni az unió által diktált kemény pénzügyi és gazdasági feltételeket, akkor fizethetünk euróval, ha nem, akkor nem. Utóbbi persze azzal is jár, hogy lemaradunk majd a környező országokhoz képest. Azt a versenyhátrányt pedig aligha lehet egyhamar behozni.
Az euró bevezetésének – cseppet sem mellékes – ára is van: meg kell szüntetni a költségvetési túlköltekezést, mérsékelni kell az államadósságot, miközben a társadalmat is fel kell készíteni az átváltás hatásaira. Ennél a pontnál jutunk el a fiskális tanács létrehozásáig. A probléma tudniillik az, hogy a költségvetések története – immár négy éve – az ad hoc döntések, megszorítások-kiengedések, a pénztologatások és trükközések folyamatává vált. Úgy látszik, a híres magyar kreativitás ki is merül a statisztikai magyarázatokban. És felettébb rossz hír, hogy utóbbi bázisa a költségvetés.
Csak reménykedhetünk, hogy a befektetők az egyre magasabb államháztartási hiányt egy jó ideig még finanszírozzák. Mindenesetre a forint árfolyamának gyengülése aggasztó jel. A lényeg, hogy a magyar euró „kitolása” tehát nem lenne más a világ szemében, mint az utóbbi évek elhibázott gazdaságpolitikájának folytatása. Az euró kizárólag azért „szent és sérthetetlen”, mert a hozzá vezető út stabil, kiszámítható és fegyelmezett gazdaságot, mindenekelőtt költségvetést feltételez.
Hogy a magyar büdzsé végre a valóságot tükrözze, szükség lenne egy független intézményre is, amely aktuálpolitikai megfontolások nélkül láttamozná a költségvetésről szóló törvényt, vagy visszaküldené azt. És itt jön a képbe a fiskális bizottság. Ha a költségvetési tanács betölthetné funkcióját, úgy a leendő kormány első lépésben megtehetné a szükséges lépéseket a hiány csökkentésének érdekében. S e testület révén a felelőtlen pazarlást is ki lehetne iktatni a rendszerből, továbbá a 2007. évi költségvetést másképpen lehetne előkészíteni. S így nemcsak a gazdaság szereplői tudnák, hanem mi, választópolgárok is, hogy a költségvetés számai – végre – megfelelnek a valóságnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.