Leviatán

S z i g e t v i l á g Erős képzelet szüli az okokat (Montaigne)

Balavány György
2006. 03. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyakran alkalmazza a politikai retorika az utóbbi néhány évben a polgár, polgári kifejezést. Akik ezt kifogásolják, s e szavaknak egyenesen „politikán kívüli” jelentést szeretnének adni, szem elől tévesztik, hogy a polgár fogalom mindig politikai tartalmú volt. (Ugyanakkor tény, hogy a polgár szónak csak a politikai közösség – nemzet, állam, város, falu – összes tagjával együtt van értelme.) A polgár nem kerülheti a politikát, mint valami undok dolgot. A polgárlét racionális; szükséges hozzá a felismerés, hogy a politika képes megváltoztatni a környezetet, a családi életet, városaink arculatát, a talajt a lábunk alatt, a levegőt, amelyet belélegzünk, s számtalan példa mutatja, hogy képes megváltoztatni minket is. A modern polgár alapvető igénye, hogy befolyásolja a politikát, sőt, ha kell, megváltoztassa, mielőtt a fordítottja történik.
Az emberi társadalom históriáját úgy szokás szemléltetni, mint azt az utat, amelyen a káoszból, barbárságból a tökéletes állapot felé haladunk. A boldog beteljesedés a kommunisták számára a proletárdiktatúra, hovatovább az osztály nélküli társadalom; posztmodern felfogásban a liberális demokrácia, amelyet Francis Fukuyama szó szerint az ígéret földjének nevez. A legtöbb történelmi tan egyetért abban, hogy az eszményi társadalom megvalósítható eszményi polgárokkal. A kereszténység ezt nem hiszi, ezért a középkor embere számára e gondolat jószerivel idegen volt.

A polgári lét egyrészt anyagi és egzisztenciális szabadságot jelent, másrészt kötelességet: a közösség szabályainak betartását. A kötelesség és a szabadság első látásra ellentétes fogalmak, ezért folyton konfliktusba keverednek. A kérdés az: kitől, mitől vagyok szabad? A közösségen kívüli hatásoktól vagy magától a közösségtől? A régi világrend az előbbire, a humanista alapú gondolkodás – egészen a modern polgárjogi mozgalmakig – az utóbbira teszi a hangsúlyt. S mi a kötelességem? A humanizmus előtti ember azt felelte: lemondok a szabadságomról a közösség mind nagyobb szabadsága érdekében, ám ezt nem (csupán) kényszer hatására, inkább lojalitásból teszem.
S van egy harmadik, mára szinte elfeledett összetevője a polgár fogalmának: a közösség minden egyes tagja iránti szolidaritás, amely összefügg a közösség egésze iránti lojalitással. A szolidaritás lehet az a tényező, amely biztosítani képes a jogok és a kötelességek egyensúlyát. Az ebből adódó eszményi társadalom sajnos soha nem valósult meg a világ történetében, megmaradt metafizikai fogalomnak, aminek egyébként a keresztény hagyomány – többé-kevésbé egységesen – tekinti.
Az athéni demokrácia a polgár számára biztosította a fellebbezéshez, a házassághoz, a birtokszerzéshez, a hivatalviseléshez és a választáshoz való jogot. A liberális szemlélet legalábbis ezeket emeli ki, mivel csak az emberi jogok fejlődése érdekli. Pedig sokkal hangsúlyosabb volt, hogy a közösség felelősséggel ruházza fel a polgárt; hadba kellett vonulnia, védenie az állam jó hírét s adóznia a javaiból, ami nemcsak kényszert, hanem státusszimbólumot is jelentett.
Minden működő közösségnek van alaptörvénye, alkotmánya; hosszú tyúk-tojás viták folynak arról, hogy ezek megszületése hozza-e létre a közösséget (s akkor az állam, nemzet stb. csupán értelmiségi produktum), vagy a már létrejött közösségek első életjele az alaptörvény. Utóbbira szavaznék; Kr. e. 594-ben érett meg a helyzet arra, hogy megszülessenek Szolón törvényei, s a polgár fogalom jelentésének vizsgálatakor nem lehet közömbös, mi volt e jogi tettnek a fő motivációja. Arisztotelész így fogalmazza meg: „Látva pedig, hogy az államban gyakori a viszály, s a polgárok közül egyesek közönyösségből szeretik a dolgokat hagyni úgy, ahogy maguktól mennek, törvényt hozott ezek ellen, hogy aki a városban támadt belviszály esetén nem áll ki egyik fél mellett sem, polgárjogaitól megfosztassék és a közösségből kizárassék.”
Az első polgár fogalom főként nem gazdasági-egzisztenciális, hanem erkölcsi tartalommal bír: polgár az, aki részt vállal a közösség terheiből. A város (polisz) ügyeivel való foglalkozás a politika. Az apolitikus magatartás a polgári lét megtagadása. Mindehhez személyes tapasztalatokat kell szerezni, kimenni az agorára, elmondani a véleményünket, meghallgatni másokét, vitatkozni, állást foglalni. A szavazás a polgár ethosza; az állammal szembeni lojalitás pedig egyszerre létérdek és alapvető erkölcsi norma.
Minthogy a klasszikus feudális hierarchia a polgárosodás fő akadálya, a középkor polgár fogalmáról kevés szó esik; pedig a politikai identitásélmény, a haza, a nemzet (már a római populus is nemzetet, származási és politikai közösséget jelentett) gondolata nem hunyt ki a középkor századaiban. És ha a polgári létet közös felelősségnek tekintjük, a feudális rendszerben ezt a jobbágyság képviselte igazán, amely ugyan kevés jogban részesült, ellenben nagyon is tudta a kötelességét. A honvédő harcokban többnyire a paraszt ment elöl a kiegyenesített kaszával, a kora középkortól a kuruc időkön át a negyvennyolcas szabadságharcig, sőt tovább. Hogy mindez nem csak a nemesi parancsnak való kényszerű engedelmesség volt, azt a régi feljegyzésekből és a későbbi népénekekből kicsengő mély haza- és szabadságszeretet is mutatja.
E kor cáfolata a későbbi képzetnek, miszerint az anyagi önállóság tesz felelősen gondolkozó emberré. Persze nem képes senki anyagi függéshelyzetben polgárrá válni; s bár a XII. századi észak-itáliai városállamokban már létezett polgári identitás, csak a középkor végére erősödött meg a városi népesség, amikor az ipar és a kereskedelem komoly gazdasági tényezővé vált. Ettől az időszaktól a polgár fogalom jelentésében előrefurakszik a gazdasági egzisztencia igénye és napjainkig ott is marad. A polgár az önállóság és a szabadság szimbóluma lesz. A XV–XVI. századtól megindul a polgárság szédítő karrierje; a reneszánsz és a humanizmus jegyében pedig föllép a polgári értelmiség.
A humanizmusban az addigi istenközpontú világképet az archaikus kultúra emberközpontú szemlélete váltotta fel – antropomorf istenekkel vagy épp istenek nélkül. A humanizmus kijelölte a fennálló rendszerrel szembeni kritikus gondolkodás útját, ami a középkorban ismeretlen volt. Azonban – miközben fölmagasztosult – a polgár fogalma a degeneráció útján haladt tovább. Az önállósodással és a felsőbbség egyre nyíltabb elvetésével együtt a polgári forradalmak korában megszületett a felvilágosodás ideológiája, amely minden tekintélyt leparancsolt a trónról; az Istent legelőbb, hogy az emberi észt ültesse a helyére. A francia forradalom szörnyű „grand gouignol”, rengeteg vérrel. A végén már egymást fejezik le a forradalmárok; a jakobinusok a polgárok diktatúráját akarják megvalósítani. Kifordul önmagából a polgár fogalma. Athénban még a közösség szabadsága, itt már az egyén szabadsága a cél.
A szabadság, egyenlőség, testvériség hármas jelszava csak azokra érvényes, akik egyetértenek a diktatúrával, a többiek hamar a vérpadon találják magukat. Ha a metafizikai felelősség gondolata elvész – ez Athénban, ha nem is keresztény értelemben, még megvolt –, a közösségben előbb-utóbb a káosz válik renddé. Dosztojevszkij mondta: ha Isten nincs, mindent szabad. A liberális felfogásúak szerint az állam kötelessége, hogy számukra jogokat biztosítson. A polgár okos, művelt, felvilágosult (tehát szekularizált), képes az érdekérvényesítésre. Ez a társadalom az erőseké.

Még ebben a században útnak indul egy másik polgári társadalomfilozófiai irányzat, a konzervativizmus Edmund Burke nyomán. Ez nem valami új ideológia; a konzervatívok föltételezik, hogy van a világnak eleve adott, jó rendje. Nem véletlenül származnak a puritán Angliából: azt mondják, az örök rendhez kell mindig visszaigazodni, mert a társadalom – az ember eredendő bűnössége miatt – folyton eltér ettől. A következő században a polgárság megerősödik és hierarchizálódik. A biedermeier korszakban a polgár már „kiműveltet” is jelent. Az átlag polgári család részt vesz a templomi szertartásokon, a szalonban eredetiben olvassa a klasszikusokat, megerősödik a mecenatúra; a kisasszony feltétlenül zongorázni tanul, ha botfüle van is. A francia forradalomban megindult szekularizációs hullám ellenhatásaként a vallásosság polgári eszmény lesz. A polgár önálló és felelős, közügyek iránt érdeklődő ember. A biedermeier csillogó, mint egy bécsi operett – de nincsenek igazi mélységei. A mélységben más van. Ott már ordas eszmék munkálkodnak; ismét küszöbön áll a káosz, a háborúk és barbárság kora.
A huszadik század főszereplői a totalitárius rendszerek. A kommunizmus kollektivista eszme, az egyes embert puszta termelőerőnek tekinti. Mint minden diktatúra, a kommunizmus is irracionálisan fölerősítette a felelősséget a szabadság rovására. S mivel Magyarországon a több mint négy évtizedes bolsevik hatalom mindent megtett, hogy tönkretegye a polgári középosztályt – amely a konzervativizmus letéteményese volt –, úgy szabadultunk fel az elnyomás alól 1989-ben, hogy közben elfelejtettük, mit jelent polgárnak lenni.
Vérbeli polgár nem tudja elviselni a diktatúrát. A diktatúra nem tudja elviselni a polgárt. A jakobinus diktatúra és a proletárdiktatúra egyaránt a tömegembert szereti. Ma a liberális diktatúra uralkodik a tömegkultúrában, a médiumokban, sőt a katedrákon, a parlamentben, és tömegemberré, egyszerű fogyasztóvá formálja azokat, akiknek polgároknak kellene lenniük. Függetlenséget hirdet, közben függővé tesz.
A fogyasztó nem akar adni, csak kapni; rosszul van, ha nem kap. Szabaddá akar válni a közösségektől, amelyek – érzi – kötelességeket rónának rá, ezért egyre tágabb identitásokat keres magának: „européer vagyok”, „világpolgár vagyok”. Globális, sőt planetáris tudatról beszél, közben fogalma sincs, hogyan hívják a szomszédját. A művi identitások persze nem korlátoznak. A liberális tömegember csak a jogaira kíváncsi, és ez a szemlélet mélyen beivódott a posztmodern társadalomba. A társadalomtudományos közvélekedés félelmetes maradiságnak tartja a felelősségek hangsúlyozását. A felelősségfóbiát persze az is táplálja, hogy még sokan emlékeznek a totalitárius rendszerekre. Az államot fölöttük álló hatalomként képzelik el, amelytől meg kell védeniük magukat; a lojalitás – a magyar társadalomból legalábbis – szinte kiveszett.
A polgár nem tagadhatja meg a szolidaritást a közösség egyetlen tagjától sem. Tragikus következményekkel jár, ha nem vesszük észre, hogy a szolidaritás nem valamiféle erkölcsi többlet, hanem a társadalom létfeltétele; s hogy az állam általunk létrehozott rend, amely egyszerre korlátoz és véd bennünket.

És mi az ideális társadalom? A keresztény hagyomány ismeri ezt, s az egyház – bár sok súlyos bűnt követett el a történelem során – hivatásának tekinti, hogy ezt bizonyítsa, azaz: alternatívát, egy másfajta szociális valóságot mutasson fel. Hobbes, az amúgy materialista polgári filozófus Leviatán című művében utal a következő bibliai textusra: „Mert hiszen egy Lélek által mi mindnyájan egy testté kereszteltettünk meg, akár zsidók, akár görögök, akár szolgák, akár szabadok; és mindnyájan egy Lélekkel itattattunk meg. Mert a test sem egy tag, hanem sok… Nem mondhatja pedig a szem a kéznek: nincs rád szükségem; vagy viszont a fej a lábaknak: nem kelletek nékem. Sőt sokkal inkább, amelyek a test legerőtelenebb tagjainak látszanak, azok igen szükségesek; és amelyeket a test tisztességtelenebb tagjainak tartunk, azoknak nagyobb tisztességet tulajdonítunk; és amelyek éktelenek bennünk, azok nagyobb ékességben részesülnek; amelyek pedig ékesek bennünk, azoknak nincs erre szükségök. De az Isten szerkeszté egybe a testet, az alább valónak nagyobb tisztességet adván, hogy ne legyen hasonlás a testben, hanem ugyanarról gondoskodjanak egymásért a tagok. És akár szenved egy tag, vele együtt szenvednek a tagok mind; akár tisztességgel illettetik egy tag, vele együtt örülnek a tagok mind. Ti pedig a Krisztus teste vagytok, és tagjai rész szerint” (1Kor. 12.). Itt pontosan a helyére kerül a származástól és társadalmi állástól független szolidaritás, a biztos és közös identitás, a felelősségvállalás, a lojalitás. Természetesen az egyházról, azaz a Krisztusban hívőkről van szó, de Hobbes azt mondja: ez az eszményi közösség, erre a mintára kell szervezni a társadalmat is. Más kérdés, hogy lehetséges-e; a lényeg azonban nem ez, hanem a minta, amelynek megközelítése, a felé való törekvés biztosan lehetséges. A hívő ember nyilván kettős állampolgár: van „mennyei” identitása, ugyanakkor szükséges, hogy felelősen részt vegyen a társadalom életében. És mi lesz a jogokkal?
Egy másik bibliai idézet mutat rá a státusra, amelyből a transzcendens megalapozottságú, teljes emberi lét a jogait nyeri: „azért immár nem vagytok jövevények és zsellérek, hanem polgártársai a szenteknek és cselédei az Istennek, kik fölépíttettetek az apostoloknak és prófétáknak alapkövén, lévén a szegletkő maga Jézus Krisztus” (Ef. 2., 19.).

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.