Meddig kapjanak előnyt az autópályák?

A Védegylet kedd esti, rendhagyó választási fórumán a négy parlamenti párt szakpolitikusai vázolták fel a közlekedéssel és az energiapolitikával kapcsolatos elképzeléseiket. Biztos, hogy az erőltetett autópálya-építésre kell alapozni hazánk közlekedéspolitikáját? Mi lesz a sorsa a paksi nagy aktivitású hulladéknak? Mit szándékoznak tenni a megújuló energiaforrások használata érdekében? – kérdezték a Védegylet munkatársai.

Szarka Ágota
2006. 03. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ideje, hogy a választási kampányban végre az ország jövőjét alapvetően meghatározó, valódi kérdésekről is szó essen: ilyen például az energiapolitika, a közlekedés fejlesztésének iránya. A Védegylet keddi, rendhagyó választási fórumán ezekről faggatták a négy parlamenti párt szakpolitikusait: Józsa Istvánt (MSZP), Fónagy Jánost (Fidesz), Katona Kálmánt (MDF) és Szalay Gábort (SZDSZ). Az egyéni vagy a közösségi közlekedési formákba kellene-e inkább fektetni az adófizetők pénzét? Milyen elképzeléseik vannak erről a parlamenti pártoknak? A Védegylet fórumán az derült ki: „forradalomra” – azaz valódi szemléletváltásra – nemigen számíthatunk, bár a cselekvés, a gondolkodás kényszerét mindegyik politikai erő érzékeli. A közlekedés kérdéskörét felvezető kisfilmben elhangzott: sem a kereskedelmi fuvarozók, sem pedig a személyautók tulajdonosai nem érzékelik – sem anyagi, sem erkölcsi értelemben – azt a hatalmas kárt, amit okoznak – mutatott rá a téma egyik szakértője. Egy másik vélekedés szerint a fenntarthatóság jegyében meg kell találni a két közlekedési forma egészséges egyensúlyát. Újabb szempontra hívta fel a figyelmet a világkereskedelmi kutatások főmunkatársa: az autópálya-építéseket a gazdaság fellendülésének zálogaként bemutató politikusoknak nincs igazuk, mert nem a nagy energiaigényű, súlyosan környezetszennyező tevékenységek jelentik a gazdaság motorját, hanem a „tudásipar”, a tudásalapú társadalom.
A Védegylet munkatársa feltette a kérdést: a szakpolitikusok egyetértenek-e az Országgyűlés által elfogadott, a Magyar közlekedéspolitika: 2003–2015 című dokumentumban foglaltakkal, amely prioritásként nevezi meg az egyéni közlekedéssel szemben a közösségi közlekedési formák támogatását, a teherforgalom vasúti, vízi, illetve kombinált formájú ösztönzését. Csak ebben a ciklusban 1000 milliárd forint értékben fizetett ki, illetve vállalt kötelezettséget az állam az autópálya-építésekre, amelyek tipikusan az „elit” egyéni és kereskedelmi közlekedését teszik lehetővé, miközben a regionális útfejlesztésre, illetve a vasút karbantartására nem biztosítják a forrásokat. A kérdésre egyhangú „igen” volt a politikusi válasz, ám a téma bővebb kifejtésekor érzékelhetővé váltak a szemléletbeli különbségek. Józsa István az MSZP részéről arra hívta fel a figyelmet, hogy „túl kell esnünk” az autópálya-építésen, ahogy a XIX. század elején túl kellett esni a vasútépítés korszakán is. Egyébként messzemenően egyetértett a környezetvédelmi aggályokkal, és kijelentette: a prioritások helyénvalók, természetesen a jövőben fejleszteni kell a regionális úthálózatot és a vasutat is.
Fónagy János, a Fidesz szakpolitikusa szerint nem használ senkinek, ha az autópálya-építésből politikai tőkét próbálnak fabrikálni. Alap-autópályahálózatra egy korszerű országnak szüksége van – szögezte le. Meg kell kezdeni annak a 130 ezer kilométernyi közúthálózatnak a felújítását, amely ma már szinte működésképessége határára jutott. Az elkövetkezendő négy évben egy autópálya-program-léptékű útfelújítási programot kell indítani, amely a települések közötti biztonságos átjárhatóságot lehetővé teszi. Rámutatott: ma Magyarországon a közösségi közlekedés 60 százalékban vasúton történik. Európában ennél jóval kedvezőtlenebbek az adatok, aminek az az oka, hogy Magyarország motorizációja még alacsonyabb szintű. A vasút fejlesztése és például a Dunában rejlő, eddig méltatlanul elhanyagolt lehetőségek kiaknázása a jövő fontos feladata. Katona Kálmán (MDF) „csatlakozott az előtte szólóhoz”, a Fónagy János által elmondottakat kiegészítve azzal, hogy még azelőtt, hogy Románia, Törökország, Bulgária csatlakozik az unióhoz, meg kell akadályozni, hogy az átmenő forgalom rázúduljon az országra. Rá kell kényszeríteni a kamionokat, hogy a vasúti transzfert vegyék igénybe. Ehhez a MÁV valódi reformjára is szükség van. Meg kell alkotni a személyszállítási törvényt is, amely rögzíti: az állam mely körülmények között, milyen közösségi közlekedési formákat támogat. Ám színvonalát tekintve versenyképes tömegközlekedés nélkül nem lehet átterelni az embereket az egyéni közlekedésről a közösségire. Pedig az intercityjáratok sikere bizonyítja: van erre mód és igény.
Szalay Gábor (SZDSZ) egyetértett ugyan a vasút fejlesztésének szükségességével, ám szerinte ezt nem lehet az autópálya-építés elé helyezni. A vasút versenyelőnye addig tartott, amíg a múlt század közepén meg nem kezdődtek a jelentős közútfejlesztések. Úgy vélekedett: a 60–70-es években kezdődött robbanásszerű motorizációt nem követte az úthálózat fejlődése, ezért törvényszerű, hogy az autópálya-, illetve útépítések ügye a rendszerváltozás után ilyen jelentőséget kapott. Abban többé-kevésbé minden politikus egyetértett, hogy a vasutat fejleszteni kell. De hogyan? – hangzott a kérdés. A Fidesz álláspontja szerint a vasutat mindenképpen állami felelősségi körben, jelentős részben állami tulajdonban kell tartani. Katona Kálmán bevonná a magántőkét, illetve esetenként az önkormányzatokat az üzemeltetésbe, Szalay Gábor „liberalizálna”: szerinte a külföldi, illetve a magyar tőke bevonásával versenyképessé kell tenni a vasutat, különben a szemünk láttára „falja fel magát”. Persze a súlyos veszteségességnek oka az is, hogy az állam egyszerűen nem fizet az általa biztosított utazási kedvezményekért – 37-féle jogosultság létezik a kedvezményes utazásra – hívta fel az alkotmánysértő gyakorlatra a figyelmet Katona Kálmán.
A szocialista Józsa István szerint alapvető lépés a MÁV konszolidációja, majd fejlesztése, ami olyan léptékű lesz, amit egyelőre el se tudunk képzelni. Az a minimum 1000 milliárd forint, ami szükséges, rendelkezésre fog állni – természetesen az uniótól: Magyarországnak az összeg lehívásához csak 15-20 százalék önrészt kell felmutatnia a sikeres tavalyi tárgyalások eredményeként – közölte a politikus.
Paks jövőjéről, a megújuló energiaforrásokról is szó esett. Konszenzus volt arra nézvést, hogy a megújuló energiaforrások használatát támogatni kell. (A Fidesz erre az új Széchenyi-tervben a mai keret harmincszorosát biztosítaná.) Többen is kifejtették, hogy Paksot jelenleg nem nélkülözheti az ország.
A vitát a közszolgálati Kossuth rádió ma közvetíti.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.