Nem átlátható a költségvetés

Árt az ország hitelességének, hogy a költségvetés csúszásai miatt folyamatosan magyarázkodásra kényszerülünk – hangsúlyozta lapunknak adott interjújában Szapáry György, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke, aki szerint hazánk államadósságának terhei, a kamatfizetési kötelezettségek már most olyan magasak, hogy forrásokat vonnak el a gazdaság más fontos területeiről. Az államháztartásban szükséges kiigazításokat illetően Szapáry úgy fogalmazott, jobb lenne elkerülni, hogy a reformokat a piacok kényszerítsék ki, ekkor ugyanis kevésbé átgondolt lépésekkel kell hirtelen csökkenteni a hiányt.

Szabó Eszter
2006. 03. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi indokolja annak a fiskális tanácsnak a létrehozását, amelyet ön Orbán Gábor kollégájával közösen jegyzett tanulmányában indítványozott? Nem jelent elegendő biztosítékot a Pénzügyminisztérium, illetve a kormány a parlament által elfogadott költségvetés betartására?
– Az utóbbi években hazánk államadóssága jelentős mértékben emelkedett, hosszú távon azonban az adósság folyamatos növelése nem fenntartható. A fiskális tanácsnak éppen az ad létjogosultságot, hogy hosszú távú célokat jelöl meg és tartat be, a kormányok ugyanis általában rövid távú politikai ciklusokban hajlamosak gondolkodni. A tanács négy évnél lényegesen hosszabb távú célkitűzéseket fogalmazna meg Magyarország számára. Ilyen cél az államadósság csökkentése, ezáltal pedig a testület olyan állampolgárok érdekeit is képviselné, amelyek ugyan még nem jogosultak a szavazásra, az adósság terheit azonban ők fogják viselni. A költségvetés méretét, szerkezetét, prioritásait természetesen továbbra is a mindenkori kormány, illetve a parlament határozná meg, tehát a demokratikus kontroll nem csorbulna.
– Kikből állna ez a testület? Kik tudják garantálni azt, hogy a tanács független legyen a pártoktól?
– Politikától független, nagy tekintélyű szakemberekből állna az 5 – de maximum 7 – fős testület, amelynek tagjait a parlamenti cikluson átívelő időtartamra neveznék ki. Fő feladatuk az lenne, hogy a költségvetés hiányára vonatkozóan állásfoglalásokat adjanak ki, jelezzék a költségvetésben látható kockázatokat. Sajnos az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a jelentős költségvetési csúszások nem a gazdasági folyamatok időközi változásából, hanem sokkal inkább a büdzsé téves tervezéséből adódtak.
– Mennyiben térne el akkor a testület hatásköre az Állami Számvevőszékétől?
– A testület bizonyos értelemben szélesebb jogkörrel rendelkezne, mint az ÁSZ, a parlament ugyanis minden esetben köteles lenne elfogadni a tanács álláspontját. A testület munkája kitérne ezen kívül arra, hogy megvizsgálja, mennyire átlátható a költségvetés, s hogy elszámolnak-e állami kiadásokat a költségvetési körön kívül. Az állami kiadások és elkötelezettségek ugyanis az államadósságot növelik, függetlenül attól, hogy a büdzsén kívül lesznek elkönyvelve azok vagy sem.
– Ezek szerint az Állami Számvevőszék megállapításainak jelenleg nincs megfelelő súlya? A számvevők az elmúlt évek költségvetéseiről például sorra megállapították a bevételek felül-, s a kiadások alultervezését, mégsem történt semmi…
– A különbség a két testület között az lenne, hogy a fiskális tanács előre határozhatná meg a hosszú távú államháztartási célokat, és azok betartása kötelező lenne a kormány számára. A testület egyik tagja egyébként éppen az ÁSZ elnöke lehetne.
– Ön felszólalásaiban gyakran hangsúlyozza, hogy a magas államháztartási hiány akadályozza a gazdasági növekedést. Milyen mértékben húzza most vissza a magas deficit bővülésünk ütemét?
– A magas hiány hosszú távon nem fenntartható, hiszen az államadósság nem növekedhet a végtelenségig. Az adósság terhei, a kamatfizetési kötelezettségek már most olyan magasak, hogy forrásokat vonnak el a gazdaság más fontos területeiről, tehát már most visszafogják a növekedést. Ami a jövőt illeti, jobb lenne elkerülni, hogy az államháztartásban szükséges kiigazításokat a piacok kényszerítsék ki tőlünk, ekkor ugyanis szűkül a lehetőség a stratégiai gondolkodásra, és kevésbé átgondolt lépésekkel kell hirtelen csökkenteni a hiányt.
– Mire alapozza azokat a megállapításait, hogy a magyar költségvetés jelenleg nem átlátható?
– Sajnos így van. Jó példa erre az autópálya-építések költségeinek kiszervezése a költségvetésből. Látnunk kell azonban, függetlenül attól, hogy az EU statisztikai hivatalával sikerül-e elfogadtatni ezt a könyvelési módszert vagy sem, ezek a tételek állami kiadásnak minősülnek, azaz emelik az államadósságot, s növelik az állam jövőbeli kötelezettségeit. Említhetném a folyamatos hiánnyal küzdő MÁV Zrt. példáját is, hiszen a társaság által felvett hitelek mögött rendszeresen állami bankgarancia áll, amelyet az elmúlt években minden esetben le is hívtak. S amilyen értékben lehívják a bankgaranciát, annyival nő az államadósság is.
– A legújabb érvágást a Gripen-beszerzések ügyében hozott Eurostat-döntés jelenti, az EU ugyanis a múlt héten kimondta: a költségvetésen belül kell elszámolni a honvédelmi kiadásokat. A döntéssel nemcsak az idei, de a jövő évi hiány is meglódul.
– Valóban, éppen ezért mondom azt, hogy rontja a költségvetés átláthatóságát, ha állami kötelezettségeket a költségvetésen kívül próbálunk elszámolni. Mindez azt eredményezi, hogy csökken a hazánk iránti bizalom, a csúszások miatt folyamatos magyarázkodásra kényszerülünk, ami árt az ország hitelességének. Ha nem transzparens a költségvetés, akkor a döntéshozókat is félrevezeti, mivel nem láthatják tisztán a valós helyzetet.
– Várható-e, hogy a magyar könyvelési módszerek tavalyi elutasítása után az Eurostat az idei PPP-programokat sem hagyja jóvá, és az autópálya-építések forrását biztosító kétmilliárd eurós kötvénykibocsátást is kénytelenek leszünk elszámolni a költségvetés kiadásai közé?
– Az Eurostat a szerződések tanulmányozása után hoz döntést az ügyben. Tudomásom szerint ezeket a szerződéseket az Eurostat még nem tanulmányozta. Ahhoz, hogy a tranzakciók megfeleljenek a PPP szabályainak, több követelménynek kell eleget tenniük. Az előírások közé tartozik például az, hogy az állammal szerződő félnek piaci szereplőnek kell lennie és bizonyos mértékű kockázatot kell vállalnia.
– Többször hangoztatta, hogy hiba elbagatellizálni hazánk leminősítéseit és az uniótól érkező figyelmeztetéseket. Milyen jelek utalnak arra, hogy ezeket a figyelmeztetéseket elkendőzik?
– A sajtóban gyakran jelent meg olyan vélemény, hogy a leminősítések és az uniós intők nem is olyan komoly figyelmeztetések. A könyvelési problémákat például azzal az érveléssel próbálják kisebbnek feltüntetni, hogy más országok is folyamodtak hasonló kreatív könyveléshez. Ez nem lehet ürügy, hiszen ahogy említettem, a saját döntéshozóink tisztánlátását akadályozzuk meg, azaz végül is saját magunkat csapjuk be. A leminősítéseket pedig úgy bagatellizálják el, hogy a hitelminősítők figyelmeztetései lényegében nem voltak negatív hatással a piacra. Ez persze nem így van, hiszen az államadósságunkat finanszírozó befektetők igenis figyelmesen követik a nemzetközi hitelminősítők megállapításait, s ezek alapján hozzák meg döntéseiket is. Az EU és a hitelminősítők figyelik a gazdaságunkat, és döntéseiket a tények figyelembevételével hozzák meg.
– Hogyan értékeli az elmúlt hetek igen hektikus pénzpiaci mozgásait, s a forint látványos gyengülését?
– Lehetett rá számítani, hogy ha az európai és az amerikai kamatlábak felfelé mozdulnak el, akkor a befektetők egy része kivonul a kockázatosabbnak tartott feltörekvő piacokról, mert megtalálja a magasabb hozamokat a fejlettebb, kisebb kockázatú országokban is. A befektetői hangulat megváltozásával a térségi feltörekvő piacok valutái gyengülésnek indultak. Látni kell ugyanakkor azt is, hogy a rossz makrogazdasági egyensúlyi mutatók miatt a régiós országok közül hazánk rendelkezik a legsebezhetőbb valutával.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.